Topplockspackning verkstad XJ -93

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ludde-XJ
Nybörjare

Topplockspackning verkstad XJ -93

Inlägg av Ludde-XJ » mån apr 07, 2025 13:09

Hej!

Införskaffade mig en Jeep Cherokee XJ 2,1 TD -93 härom året och nu efter motorn har gått varm så verkar topplockspackningen ha gått.. :cry:
Vit rök i avgaserna och kylaren kokar.
Vet inte varför, men termostaten har iaf pajat då kylarfläkten går konstant och jag får heller ingen varmluft in i kupén.

Någon som har tips på en reko verkstad i Stockholms omnejd som fixar sånt här till en rimlig summa?

Med vänlig hälsning,
Ludde

k6ey
Nybörjare

Re: Topplockspackning verkstad XJ -93

Inlägg av k6ey » mån apr 14, 2025 9:04

Hej Ludde! Ajdå, det låter verkligen som en klassisk topplockspackning som gett upp – speciellt med vit rök och kokande kylare. Har haft liknande problem på min gamla XJ (dock 4.0L) och vet hur surt det är när värmen i kupén Spelavinst också försvinner.

Jag kan varmt rekommendera Amerikanska Bil i Spånga de har bra koll på Jeep och har hjälpt mig tidigare med både motorjobb och elsystem. Annars har jag hört gott om Gärdet Auto Center – lite mindre men schyssta priser och duktiga på äldre bilar.

Kolla också att vattenpumpen inte börjat läcka eller om du fått luft i systemet efter att termostaten gav upp. Värt att lufta och testa innan större jobb.

Ludde-XJ
Nybörjare

Re: Topplockspackning verkstad XJ -93

Inlägg av Ludde-XJ » mån apr 14, 2025 11:09

Hej!

Rätt kass på motorer så vet nog inte hur man luftar systemet eller kontrollerar vattenpumpen heller.. :rodnar:
Jag kollar med dina rekommendationer om de har tid och möjlighet att ge ett pris för fix!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Ludde

Skriv svar