Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Ludde-XJ
- Nybörjare
Hej!
Införskaffade mig en Jeep Cherokee XJ 2,1 TD -93 härom året och nu efter motorn har gått varm så verkar topplockspackningen ha gått..
Vit rök i avgaserna och kylaren kokar.
Vet inte varför, men termostaten har iaf pajat då kylarfläkten går konstant och jag får heller ingen varmluft in i kupén.
Någon som har tips på en reko verkstad i Stockholms omnejd som fixar sånt här till en rimlig summa?
Med vänlig hälsning,
Ludde
-
k6ey
- Nybörjare
Hej Ludde! Ajdå, det låter verkligen som en klassisk topplockspackning som gett upp – speciellt med vit rök och kokande kylare. Har haft liknande problem på min gamla XJ (dock 4.0L) och vet hur surt det är när värmen i kupén
Spelavinst också försvinner.
Jag kan varmt rekommendera Amerikanska Bil i Spånga de har bra koll på Jeep och har hjälpt mig tidigare med både motorjobb och elsystem. Annars har jag hört gott om Gärdet Auto Center – lite mindre men schyssta priser och duktiga på äldre bilar.
Kolla också att vattenpumpen inte börjat läcka eller om du fått luft i systemet efter att termostaten gav upp. Värt att lufta och testa innan större jobb.
-
Ludde-XJ
- Nybörjare
Hej!
Rätt kass på motorer så vet nog inte hur man luftar systemet eller kontrollerar vattenpumpen heller..
Jag kollar med dina rekommendationer om de har tid och möjlighet att ge ett pris för fix!
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Ludde