Provkör med start från kall motor, kolla/lukta på oljan. skall vara ljusröd och inte lukta bränt eller vara mörk till färgen.
Växla från neutral eller parkering till Drive eller back, väntetid innan lådan drar är tecken på problem och internt läckage.
Lådan skall dra i stort sett omedelbart. Prova kickdownfunktionen och växla manuellt genom lådan för att känna att den drar och växlar som den ska. Kolla även att lådan inte hoppar mellan växlar i låga hastigheter som att den inte vet vilken växel att köra på.
Samma med OD och Lock up, de ska läggas i distinkt och ligga kvar tills hastigheten sänkts med typ 10-15Km/h.
Kolla ev, servicebok om lådan fått olje och filterbyten regelbundet, och om någon service missats..
Dock är serviceböcker en falsk trygghet då den inte säger något om fordonets egentliga skick, endast att det "servats" regelbundet.
Även rätt olja är viktig, Chrysler/Jeep kräver ATF+ olja för att fungera bra, vilken är DYR om man köper den på fel ställe, och Mekonomen med flera verkstäder tar inte alltid så allvarligt på att rätt olja säljs till kunden.
Har bilen dragit tunga släp tidigare är service ännu viktigare, gärna mer frekvent än vad serviceintervallerna säger.
Normalt fungerar automatlådor bra länge om de servas, men vid minsta tecken på problem bör man överväga en annan bil då en renovering av en automatlåda är kostsam.
Tyvärr ser många bilägare en automatlåda som underhållsfri, byta olja och filter i motorn vet alla att det skall göras, men lådan glöms oftast bort liksom fram/bakaxlar.
Även många biltillverkare har idag tyvärr tagit bort filter och oljebyte i automatlådor då de anser den vara underhållsfri