Ford Explorer - Onboard Air?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Ford Explorer - Onboard Air?

Inlägg av jonte_malmö » mån maj 09, 2022 19:32

Köpte en Ford Explorer '98 igår, fint skick förutom luftdämparna bak som förra ägaren gått bet på att byta. Jag bytte dem idag till vanliga Monroe-dämpare (6 timmar att få bort de gamla och 30 min att montera de nya :P ) och rev samtidigt bort elektroniken och lilla tryckklockan mm undertill som har med luftdämparna att göra.

Fick en idé: Kompressorn sitter fortfarande innanför panelen i bagaget och är avstängd på knapp nu, skulle man kunna använda den till att pumpa däck mm, någon som gjort liknande eller vet hur man gör? Hur styr man den av och på (startar man den på knappen lär den stå och dra ur batteriet). Kopplar man ngn typ av ackumulatortank, typ från en gammal kompressor och hur stor behöver den vara isf?
Ford Explorer '98

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ford Explorer - Onboard Air?

Inlägg av Danne » mån jul 11, 2022 21:03

Jag har inte inbyggd kompressor men som jag har byggt det så har jag en 12 volts kompressor som matar en typ tio liters tank som är styrd av en tryckgivare från 220V kompressorn jag tog tanken ifrån.

Det funkar fint och borde ju funkar för dig med, en gammal lite 220 kompressor kan man hitta för några hundralappar.

Dock så misstänker jag att din inbyggda ger ganska lite flöde då den inte behöver ge så mycket till det den är tänkt till.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar