EGR kylare L200 2004
Postat: mån maj 02, 2022 14:21
Hej alla gurus,
Köpte en L200 2004 och innan den ens hann bli besiktad så uppträdde en hel rad problem.
Följande symptom fick jag: expansionskärlet fullt med svart gucka istället för kylarvätska, temp som plötsligt rusade i topp, knappt nån kylarvätska kvar i bilen alls. Detta ledde naturligtvis till att jag rev skiten och hittade ett topplock som såg rent för jävligt ut. Sprucket mellan ventilerna i cylinder 3 och 4, samtliga förkamrar spruckna, toppen märkbart skev (självklart), djupa bearbetningsspår efter en misslyckad planing och lite annat. Detta kommer att leda till att jag byter topp, vattenpump, och kylare.
Nu till min fråga: jag har sett lite överallt att EGR kylaren kan ställa till det med för höga vattentemperaturer om den börjar läcka, samt att den producerar övertryck så att topplockspackningen pajar. Hur undviker jag detta? Kan jag på ett snyggt sätt blockera EGR kylaren och ta bort EGR ventilen? Kan jag låta grejorna sitta för syns skull? Finns det en chans ens i helvetet att få igenom bilen genom besiktning med en blockerad EGR och slutligen, kommer jag att förstöra motorn om jag kör med EGR urkopplad?
mvh /T
Köpte en L200 2004 och innan den ens hann bli besiktad så uppträdde en hel rad problem.
Följande symptom fick jag: expansionskärlet fullt med svart gucka istället för kylarvätska, temp som plötsligt rusade i topp, knappt nån kylarvätska kvar i bilen alls. Detta ledde naturligtvis till att jag rev skiten och hittade ett topplock som såg rent för jävligt ut. Sprucket mellan ventilerna i cylinder 3 och 4, samtliga förkamrar spruckna, toppen märkbart skev (självklart), djupa bearbetningsspår efter en misslyckad planing och lite annat. Detta kommer att leda till att jag byter topp, vattenpump, och kylare.
Nu till min fråga: jag har sett lite överallt att EGR kylaren kan ställa till det med för höga vattentemperaturer om den börjar läcka, samt att den producerar övertryck så att topplockspackningen pajar. Hur undviker jag detta? Kan jag på ett snyggt sätt blockera EGR kylaren och ta bort EGR ventilen? Kan jag låta grejorna sitta för syns skull? Finns det en chans ens i helvetet att få igenom bilen genom besiktning med en blockerad EGR och slutligen, kommer jag att förstöra motorn om jag kör med EGR urkopplad?
mvh /T