Klonk i bakaxel, rav-4

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pklarsjo
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 27, 2016 18:17

Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Pklarsjo » mån feb 21, 2022 15:00

Hej!

Jag har fått ett obehagligt missljud i bakvagnen. Det visar sig inte hela tiden, utan främst när jag backar efter att bilen stått över natten. Ett klonkande och gnisslande ljud som repeterar, troligen för varje hjulvarv. Känns som att det bromsar lite, men är inte helt säker. Ibland kan det även låta några meter när jag kör framåt också. Möjligen kan ljudet ha uppstått i samband med att jag bytte hjullager bak, det krävdes en hel del våld för att få loss det gamla, och jag kan förstås ha lyckats göra något fel. Tacksam för tips på vad detta kan bero på, knutar i drivaxeln, själva klumpen, annat kul. Vad tror ni?

Mvh Pontus

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Iznogoud » mån feb 21, 2022 16:46

Är ljudet snabbt övergående skulle jag gissa på fastrostade/frusna bromsbelägg.
Saknas dessutom monteringsplåtarna till beläggen kan de klonka rätt mycket vid ändring av körriktning.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Pklarsjo
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 27, 2016 18:17

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Pklarsjo » tis feb 22, 2022 9:00

Var också inne på det spåret, så jag bytte skiva och klotsar, men problemet återstår. Hur låter det när knutarna bak börjar ge sig?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Iznogoud » tis feb 22, 2022 10:49

Mycket ovanligt fel om inte damaskerna varit trasig länge så fettet läckt ut.
Jmf med knutar fram som i stort sett hörs först vid sväng.

En minbuss/skåpbil jag skruvade med hade ett klonk i bakvagnen som jag gissade/lokaliserade till defekt kronhjul då jag haft det på en Volvo Valp tidigare, efter byte av bakaxel kvarstod felet.
Ytterligare felsökning gav att ett knutkors gått av i kardanaxeln så hårfint att det inte syntes annat än vid belastning ( upphissad med broms ansatt och juckande på kopplingen ).
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Pklarsjo
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 27, 2016 18:17

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Pklarsjo » fre feb 25, 2022 7:36

Ok, det lät allvarligt. Har studerat fenomenet lite mer, det bromsar helt klart; inte konstant men bitvis av hjulvarvet.

Jag tänkte först handbromsbackar, men efter att jag bytt skiva så borde det i så fall varit mer konstant.

Finns möjlighet att jag monterat fel i samband med hjullagerbytet?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Iznogoud » fre feb 25, 2022 8:07

Hur då bitvis av varvet?

Med upphissad bil, hur tungt rullar hjulet på resp, sida med handkraft?
Ett visst motstånd ska finnas i.o.m 4x4, men det ska gå att rulla/rucka hjulet ganska lätt om bromsar är rätt justerade.

Hur tar handbromsen ( spaken ) Högt/lågt?
Ett vanligt fel många gör vid arbete på handbroms är att de glömmer släppa alla justeringar i trumman utan bara byter backarna och sedan justerar handbromsspaken. Handbromsen kommer då aldrig fungera som tänkt och risken för missljud och slitage ökar.

Du kan testa att köra ex,vis 70km/h och bromsa först lätt så att bara frambromsen verkar, öka hastigheten igen och bromsa
hårdare så att även bakbromsen verkar. Om du har vibration i bromspedalen under något av testen så indikerar det skev bromsskiva fram eller bak beroende på hur hårt du bromsade.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Pklarsjo
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 27, 2016 18:17

Re: Klonk i bakaxel, rav-4

Inlägg av Pklarsjo » mån feb 28, 2022 7:39

Med bitvis menar jag ungefär kl 12-14 eller så om man tänker en klocka.

Backarna till handbromsen är inte bytta, så det borde det inte vara. Spaken tar ganska högt. Skivan är ny, jag hade vibrationer innan så jag var helt säker på att det var skivan som spökade.

Problemet med felsökningen är att det varierar så kraftigt. Vissa dagar märks det inte alls, medan andra så är det ordentligt. Jag tycker att de går ungefär lika tungt på båda sidor när den är lyft.

Skriv svar