Skrotning av bil.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Skrotning av bil.

Inlägg av Safari » tor dec 09, 2021 14:04

En kompis hade skrotat en bil. Dvs skruvat bort det mesta. Så bilen var ett nästan tomt skal. När han åkte med den till skroten vägrade dom ta emot den. Han hade ägarpapper och regskyltar. Kan dom verkligen vägra att ta emot en bil?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av Iznogoud » tor dec 09, 2021 17:50

Har råkat ut för det 1 gång på ett hundratal skrotade bilar.

Bilskroten lever på 2 saker, reservdelar och vikt, saknas båda kan jag tänka mig att några aktörer nekar mottagning av reg,skylten... Få skrotar säljer delar idag egentligen, de lever på metallen i den skrotade bilen där katalysatorn är den dyraste.
Ideelt arbete ligger nog inte med i deras affärsbeskrivning även om de bedriver bilskrotning.
Diesel till lastmaskinen är inte gratis idag heller så även där finns en kostnad de aldrig får igen

En annan sak som sagts av en bilskrotare är att de idag får betala avgift för 5 däck oavsett hur få som följer med bilen, fler än 5 hjul tas inte emot längre som jag erfarit.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av Iznogoud » tor dec 09, 2021 17:54

Skrotning enligt nedan har de blivit jävligt kinkiga med, foton och en romantjock förklaring krävs.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... skrotning/

"I undantagsfall godkänner vi avregistrering av andra skäl än de som presenteras här. Det gäller främst avregistrering av personbilar som skrotats men där ägaren inte kan styrka detta genom ett skrotningsintyg. Ett exempel är personbilar som används inom folkrace.

Anmälan sker via registreringsbeviset som ska kompletteras med handlingar som styrker att fordonet ska avregistreras.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av Safari » tor dec 09, 2021 18:48

Och så undrar dom varför bilvrak lämnas i skogen!!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av Iznogoud » fre dec 10, 2021 18:00

Fast det beror mer på ägarna än regelverket, det finns alltid något rötägg som nekar ta emot en skrotbil om delar saknas, men frågar man runt så hittar man alltid någon som kanske inte jublar över det ideella arbetet med att ta emot något utan värde, men gör det då de faktiskt är i bilskrotningsbranschen.

Jag har råkat ut för det 1 gång utav hundratals, och den skroten ser sig som "lite finare" om man så säger.
Tidiga med att neka självplock och istället sälja på bildelsbasen till mycket höga priser.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av mr.christian » lör dec 11, 2021 10:05

Hur gör man då om man vill avyttra t.ex en avregistrerad folkracebil? Det måste ju hända att de blir så tilltygade att det inte är lönt att laga...
Och i synnerhet en metallren kaross borde vara attraktivt för en skrot, då slipper man plast och textilier som jag tvivlar på ger några pengar. Men metaller är ju det som de är ute efter, kringresande skrothandlare som kommer och knackar på för att hämta/köpa gamla jordbruksredskap och fälgar m.m.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av Iznogoud » lör dec 11, 2021 17:19

Skulle tro det går på samma sätt som med en reggad bil då en folkracebil har vagnbok ( dock skrotad identitet ).
Hittade inget på nätet vid sökning, folkrace har aldrig varit min grej. Skruva 2 veckor för 5 minuters körning... :roll:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Skrotning av bil.

Inlägg av jonte_malmö » fre jan 07, 2022 11:44

Lite märkligt att de kan neka att ta emot en bil, det är väl producentansvar? (Och de flesta bilmärken har avtal med Sveriges Bilskrotar)
Ford Explorer '98

Skriv svar