Drivlina CJ3B

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Willys_cj3b
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jun 28, 2021 10:11
Ort: Ume

Drivlina CJ3B

Inlägg av Willys_cj3b » mån jun 28, 2021 11:35

Hej!

Mitt första inlägg här och skulle efter inköp av en Willys CJ3 önska lite tips från er som kört mycket i skogen. Har själv mest haft valpar och kört min fars Willys MB.

Har i dagsläget Volvo drivlina i Jeepen, Volvo B23E motor och Valplådor/axlar. 35" Hjul, tycker dock att med 35:orna är det svårare att "smyga" i skogen än med en std valp/willys med mindre hjul.
Behåller gärna fördelningslådan från Valpen då den är rätt lågt växlad på "lågen".
Skulle gärna ha en lite stabilare låda som förstalåda dock, vilka alternativ finns som inte bygger så mkt på längden?

Har varit i tankarna att sätta in en Automatlåda i stil med AW71 men de är både längre samt att jag förställer mig att det kan vara svårare att känna hur "hur mkt" hjulen rör sig (i en manuell med kopplingen uppe så är man ju med på att hjulen snurrar i leran även om karossen står still, men får man samma "känsla" med automat?).

Jaja, hur som helst, tips och lösningar uppskattas. Har även en FD51a liggandes samt en fabriksny "m45a" till den men vad jag kan se så har den "fel" utväxling på låg-ettan jämfört med m40/zf fördelningslådan.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Drivlina CJ3B

Inlägg av Iznogoud » mån jun 28, 2021 14:02

Har inte valpen större däck än 35" original, omräknat i storlek?

Allt vad manuellt heter i växellådsväg är ett otyg i skogen i mitt tycke, automat är som natt och dag i skillnad vad gäller körbarhet och smidighet. En valp med 38" funkar väl ok då däckstorlek och utväxlingar fungerar hyfsat, men är ändå mer svårkörd i besvärliga situationer än en motsvarande med automat.

BW35 är kortaste lådan du kan få tag på till en Volvo, men de är väl inte så vanliga idag då de gick ur tiden på -70 talet redan. BW55 och AW71 är längre men lättare att få tag på idag, USA lådor har jag noll koll på men enligt hörsägen så ska de också gå att peta in mellan volvos motorer/lådor med rätt adaptrar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Willys_cj3b
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jun 28, 2021 10:11
Ort: Ume

Re: Drivlina CJ3B

Inlägg av Willys_cj3b » mån jun 28, 2021 15:10

Får tacka för svar,
Har några Bw35or och aw71:or liggandes så om de är smidigare i terrängen så kanske man får prova.
Hade ev tänkt byta ut motorn också till en B230 turbo med ca 400hk (så där antar jag att bw35an går bort direkt).
La in en bild på bilen i fråga också.

Bild

Skriv svar