Inlägg
av mr.christian » sön nov 24, 2019 4:07
Jag hade en B2600 -01 tidigare och skulle hämta en bil 40 mil bort på biltrailer, kanske liiite för tung för Mazdan men nästan inom laglig dragvikt. Vad jag blev vansinnig på var hur felväxlad den var! Hoppet mellan trean och fyran är alldeles för stort; på trean (i ca 70-80 km/h) så skriker motorn alla moders kval och på fyran stånkar den av saknad ork! Däremot om man kommer upp i över 85-90 km/h så kunde man t.o.m lägga i femman. Problemet är att just i lagom/laglig släphastighet så ligger motorn på alldeles fel varvtal. Då, på hemväg från bilhämtningen, beslutade jag att skaffa något med mer effekt, gärna med automatlåda, och bensinmotor för att hålla ner skatten eftersom jag inte kör så mycket med den. Vad finns det då att välja på? Nåt amerikanskt. Prisklass 10-25.000kr. Önskemål: gärna fullsize Cheva eller Dodge. Ha ha ha! Man får inte ens hjulen till en sån för min budget... Vad blir det kvar då att titta på? Cheva S10. Hm, inget som ens könsorgan växer av men uppfyller mina krav: 4 hjulsdriven, dragvikt över 2 ton - gärna mer. Fick tag i en skaplig S10 zr2 -02a bra utrustad men inget funkar som det var tänkt; AC, elhissar eller centrallås men kanske fixas någon gång. Som alla andra pickisar så kräver den lite svets nästan varje år innan besiktning, men inget allvarligt. Sen får man se till att skrapa fram chassienumret varje år, idiotiskt placerat bak på ramen mitt i all rost... Men annars ok, bra värme, skön att köra och drar inte mer bensin än Mazdan - 1,3-1,5 lit/mil. Skatt och försäkring ligger på drygt 2500kr/st också samma som Mazdan. Dieselpickuper hamnar på dubbla skatten och högre försäkring (varför vet jag inte). Jag prioriterade inte hög lastförmåga på flaket eftersom jag mest har den till dragbil (2,7 ton), men den har betydligt mindre än de japanska iaf.
Nu handlade tråden iofs om lite äldre bilar men de har inte ändrats så mycket över tiden mer än det kosmetiska.