Jakten på ett fräschare oljetråg skulle visa sig prövande.
Jag ringde lokala Nissan-återförsäljaren, inte för att jag trodde det skulle vara köpläge utan mer för att få ett maxvärde. Jodå, de kunde ta hem orginaltråg till den nätta summan av 6880 kr.
Därefter la jag en efterlysning på trågets orginalnummer på bildelsbasen och mailade de bildemonteringar som hade hela bilar med ZD30, eller lösa motorer. Ingen var särskilt intresserad av att sälja ett löst tråg.
Vidgade sökcirkeln när jag insåg att Terrano med ZD30 är ganska ovanlig, inte bara i Sverige utan i hela Europa men desto vanligare i Ryssland och Sydafrika (!?). Kom in på någon chat-funktion på ryska motsvarigheten av bildelsbasen. Efter en dialog på ryska via Google translate blev resultatet att de inte kunde skicka utanför Ryssland. Jag kunde få tråget levererat till filialen i Sankt Petersburg men var tvungen att köpa det där. Inte direkt någon resa jag hade inplanerad.
Har en kompis som bor i USA, som har en lillebror som bor i Sydafrika. Kanske skulle jag kunna be henne att be honom att... nej det här började spåra ur!
Hittade ett nytt tråg här
https://www.sklep4x4.pl/sklep/ med polskt pris och på rea dessutom!
Yes!
För bra för att vara sant?
Troligtvis då jag inte fick någon kontakt när jag försökte beställa det via websidan.
Så dök det upp ett tråg på
https://www.varaosahaku.fi Finlands motsvarighet till bildelsbasen. Välbekant utseende och funktion på web-sidan för den bygger visst på samma plattform som bildelsbasen. Lite billigare än det polska alternativet och dessutom stod det uttryckligen att de kan skicka till Sverige.
Inget att vänta på, med rasande fart klickade jag på köpknappen, fyllde i en hiskelig massa person och addressuppgifter och hoppades på det bästa.
Nästa dag hade jag ett mail med bekräftelse på beställningen, en fraktoffert till min hemkommun från den berörda bildemonteringen och inbetalningsuppgifter. Jag betalade och meddelade bildemonteringen. Dagen därpå kom ett tracking-nummer för Matkahuolto (finska motsvarigheten till bussgods). Allt gick som på räls.
Men... Jag följde trackingen från nästan borta vid ryska gränsen vidare mot de centrala delarna av Finland och paketet såg onekligen ut att vara på väg åt rätt håll. Någon dag senare fick jag ett SMS om att mitt paket fanns att hämta ut; I finska Kemi, på andra sidan gränsen i höjd med Haparanda!!!
I SMS:et fanns också utförlig information om hur en avgift med stigande skala skulle börja tas ut om paketet inte hämtades inom 5 dagar.
Ehhh hade jag missat något finstilt? Vem känner jag i Haparanda som kan tänka sig att hämta ett oljetråg 4 mil bort i Kemi och sedan köra det till mig 150 mil ner genom Sverige?
Fick tag i bildemonteringen igen som meddelande att någon rutin hos Matkahoulto hade ändrats och att de visst hade gjort ett litet litet misstag men att det skulle lösa sig.
Paketet började enligt trackern åter röra sig tillbaka ner genom Finland och stannade i Uleåborg. När det stått still där i 3 dagar där visade statusen plötsligt “utlämnat”. Vadå utlämnat!? Till vem då? DHL, Bussgods, Zlatans mamma?
Jag ringde till Matkahoulto och hamnade i någon slags central växel. Kvinnan jag pratade med kunde bekräfta att det var utlämnat men kunde tyvärr inte berätta till vem eftersom den informationen bara fanns hos det ombud som lämnat ut paketet. Men jag kunde få ett telefonnummer till ombudet för vidare efterforskningar. Det här var precis före en långhelg och jag fick inte tag i ombudet.
När det blev vardag igen hann jag bara till jobbet innan det ringde från mitt lokala bussgodsombud och de meddelade att de hade ett paket till mig. Stor glädje och lättnad!
Paketet fick komma in i finrummet för uppackning: