129 st Jimny 4 fanns registrerade i Sverige i början på 2020.
23 st Jimny 4 är utannonserade sedan 2019-09-08 på Blocket.
Endast 3 st av dem har sålts till privatpersoner.
5 st av dem har sålts till andra näringsidkare, i regel begbilsföretag o dyl.
Resterande antal Jimny 4 är osålda hos Suzukiåterförsäljarna.
Några privatpersoner, och begbilshandlare, tror sig kunna "göra en hacka" genom att köpa bilar och sedan utannonsera nyinköpen för rekordohemula överpriser.
354.000:- är det högsta priset jag sett på Blocket, kanske finns ännu högre priser i andra annonser.
Men de lyckas inte, i alla fall snabbt, bli av med sina dyrgripar.
Lyckas de sälja så antar jag att de, liksom vid de flesta bilaffärer, tvingats pruta på det begärda priset.
2019-09-08 begärde en privatperson 200.000:- för en nästanny Jimny 4.
2019-10-02 önskade en annan privatperson 190.000:- för sin Jimny 4.
Båda försvann snabbt.
Jag var i kontakt med båda säljarna, men tyvärr för sent - de var båda sålda.
Den ena hamnade hos en Suzukihandlare och betingar nu ett betydligt högre pris.
Importören Louwman "sitter på" ett mindre antal Jimny 4..
Vissa av återförsäljarnas Jimny 4 har de i kommision.
Louwman kommer, som bekant, inte att marknadsföra och sälja Jimny 4 fr o m 2020.
Bl a p g a den ohemula skatten(cirka 10.300:- för en AT).
Jag tänker avvakta tills åf inser att det är onödigt med demobilar för en produkt de i alla fall inte kan leverera, när de inte har några nya att sälja, trots att en del påstår att leveranstiden är mellan ½ och 1 år.
Har från några åf hört att de endast lyckats sälja någon enstaka bil.
Suget efter Jimny 4 var jättestort till att börja med, och provkörningarna var populära och många, men när det gällde att teckna sig för en ny bil avtog intresset och blev minst sagt svalt och svagt.
Har luften gått ur den första entusiasmen för Jimny 4?
För min del gjorde den det då "min" åf schabblade bort min förhandsanmälan oktober 2018, så att jag blev utan bil.
Vad har hänt för er andra "Jimny 4-entusiaster".
Hur många äger en Jimny 4?
