Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Problem efter hjullagerbyte
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Problem efter hjullagerbyte
Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.jonka skrev:Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Problem efter hjullagerbyte
Testade gänga i en m8 men det var fel gäng o har ingen bult med annan gäng hemma. Men man kan ta tag i drivaxeln på "baksidan" och dra ut den på så sätt. Tyvärr går det inte att dra ut den nog långt för att låsringen ska gå i.BorkJonas skrev:Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.jonka skrev:Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Problem efter hjullagerbyte
Hittade vad jag tror är problemet: stefatätningen där axeln går in i navet har expanderat av rost och vid lagerbytet på något sätt blivit ännu större. Ska byta den imorgon om/när jag får lös navet från axeln.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk