gubbstrutten skrev:Gv17 skrev:Lite planerade uppdateringar som kommer bockas av vartefter.
Nytt innertak. Bakre halvan saknas och främre halvan är i dåligt skick.
Börja med att täta taket noggrant. Förmodligen på grund av läckage som delar av innertaket saknas.
Vita wolf fälgar med nya däck. Antingen cooper stt pro i 235/85-16 eller bf goodrich km2 i 255/85-16.
Rekommenderar 255/85-16" Toyo Open Country M/T. Mycket tystare än de två du funderar på.
Försöka få bort den svara rollade färgen på taket. Antar att ja blir tvungen att lacka om taket sen. De blir vitt.
Bra val!
Fixa rost i alla dörrar.
Byt till justa begagnade dörrar i stället.
Underredsbehandling med Dinitrol.
Kolla ramen noga och laga innan rostskyddsbehandlingen.
Rostfritt avgassystem raka rör ingen ljuddämpare.
Finns en passbit att köpa som ersätter stora ljuddämparen. Förbättrar markfrigången.
Införskaffa en sprint till lantbruksdraget.
Den tappade jag också.
Skaffa en lite mindre ratt.
Blir inte bättre körställning med mindre ratt. Höj i stället stolen ½ - 1" i framkant.
Eluppvärmd framruta.
Fungerar den inte? Annars standard på Defender.
Durkplåt på huven och skärmarna.
Monterade jag på mina Defendrar liksom durkaluminium längst ner på karossen.
Bygga en kraftigare stöts fram och montera vinchen i den.
Winsch anser jag onödigt på en Defender, utom för att hjälpa andra.
Och några xenon extraljus på taket.
En rejäl motor tvätt och täta några mindre läckage.
De är dom närmaste planerna.
Lycka till med charmtrollet!

Tack

. Sitter med mobilen så kan inte svara så utförligt.
Dörrar mottages gärna tips om. Har letat efter nya och begagnade. Hittar man begagnade i bra skick så verkar man få betala lika mycket som nya. Och nya dörrar verkar ju kosta en förmögenhet. Kan ju köpa en skaplig offroad bil för dom pengarna. Har sett pris på runt 30.000 för nya

.
Eluppvärmd framruta, var de standard 1995 oxå? Ja har inte hittat nån knapp till den iallafall.
Har kollat på toyo däcken, bra pris, men dom ser ut att stänga in leran i mönstret mer. Har bf goodrich all terrain ko2 på vitaran. Dom är tysta och bra på väg, men i lera helt hopplösa. Så de lutar åt bfg mud terrain eller stt pro.
Vinchen är mest för att kunna dra upp andra. Och som räddning, men den kommer nog knappt att behövas. Fick den billigt så de blir bra.
Ratten är mer för utseendet och känslan att hålla i den. Gillar inte orginalratten som sitter. Kör ställningen är redan kanon tycker jag. Dock som du säger har ratten lite fel vinkel.
Avgassystemet är inte så fräscht så de får bli nytt hela vägen.
Ramen är i väldigt fint skick. Har letat men inte hittat någon rost

.
Angående innertaket så tänkte ja lika. Funderar på att föröka göra ett hemmafixat innertak. Nya verkar ligga på runt 5-6.000
Om någon har dörrar att sälja så köper jag dom gärna, om de är human prisklass på dom
Mvh Emil