Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av Vizual54 » sön feb 05, 2017 22:55

Någon som vet var man kan köpa bara själva gummidamasken till styrelederna i Sverige?
Vet inte om det heter så på svenska men detta är det jag är ute efter:
https://m.summitracing.com/parts/ens-9-13107g" onclick="window.open(this.href);return false;
Cherokee XJ -97

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av Vizual54 » ons feb 08, 2017 10:49

Det vart tunnt med svar på denna fråga :D
Blev en beställning på rockauto på några Energy Suspension Tie Rod End Dust Boots samt lite annat smått och gott.
Får återkomma med hur de passade.
Cherokee XJ -97

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av TerranoJohan » ons feb 08, 2017 11:12

Rent spontant så känner jag ...att om det är en trasig damask så har det kommit in smuts/grus/lera i fettet på styrleden...så skulle jag nog hellre byta hela styrleden, än att bara snygga till den med nytt gummi.

Men det är jag det....beror ju på hur man använder sakerna....men att köra sönder styrleden i motorvägsfart är inget jag vill uppleva iaf.
Är det en ren skogsbil, är det ju en helt annan sak. :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av Vizual54 » ons feb 08, 2017 12:22

Håller helt med, men i detta fallet så gjorde jag sönder två stycken på garageuppfarten.
Mao ganska liten risk för lera och grus i dem :)
Glad i hågen med nyinköpt fettspruta pumpade jag i min okunskap in fett i styrleden till damasken sprack :rodnar:
Cherokee XJ -97

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av TerranoJohan » ons feb 08, 2017 21:15

Vizual54 skrev:Håller helt med, men i detta fallet så gjorde jag sönder två stycken på garageuppfarten.
Mao ganska liten risk för lera och grus i dem :)
Glad i hågen med nyinköpt fettspruta pumpade jag i min okunskap in fett i styrleden till damasken sprack :rodnar:
OK....Då förstår jag! :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av jonte_malmö » tor feb 09, 2017 19:24

Ren nyfikenhet. Vad för Jeep är det till? Alla XJ har väl helt öppna knutkors?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av jonte_malmö » tor feb 09, 2017 19:26

Hjärnsläpp, läste inte riktigt. Trodde det var drivaxlarna... :rodnar:
Ford Explorer '98

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?

Inlägg av cherokeex2 » tor feb 09, 2017 21:48

TerranoJohan skrev:Rent spontant så känner jag ...att om det är en trasig damask så har det kommit in smuts/grus/lera i fettet på styrleden...så skulle jag nog hellre byta hela styrleden, än att bara snygga till den med nytt gummi.

Men det är jag det....beror ju på hur man använder sakerna....men att köra sönder styrleden i motorvägsfart är inget jag vill uppleva iaf.
Är det en ren skogsbil, är det ju en helt annan sak. :tumbup:
När jag jobbade som lastbilsmekaniker så kom där in en lastbil som jag skulle göra en service på.
Så jag började med att gå igenom det vanliga, där jag även brukar ta tag i styrstagen och rycka till lite för att se om dom glappar, kände jag något så tog jag en stor polygrip och kollade hur stort glapp där var.

När jag gjorde detta så var även föraren med mig under för han ville titta på en annan sak som han ville laga själv medan han var där, så vi stod och pratade lite och jag tog tag i parallellstaget för att känna något glapp, gissa om vi blev förvånade när jag utan något större motstånd lyckades dra av staget från kulan som sitter i styrspindelgrejen (den där nav och allt sitter och rör sig när man svänger kommer inte på vad den heter förutom det engelska: knuckle...)

Sekunderna efter vi båda fattade vad som hände så säger föraren (nu vit i ansiktet och lite chockad) Vilken ***** tur att inte det hände på väg nerför Hallandsåsen när jag hade fullastad bil+släp för ca 20 minuter sen.

För att flytta den från smörjgropen till verkstadsgolvet så fick jag binda ihop det lite hjälpligt med buntband.
Den skulle köra sammanlagt 20 meter för att byta plats så jag hade inga problem med den lagningen :lol:
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Skriv svar