Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Någon som vet var man kan köpa bara själva gummidamasken till styrelederna i Sverige?
Vet inte om det heter så på svenska men detta är det jag är ute efter:
https://m.summitracing.com/parts/ens-9-13107g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om det heter så på svenska men detta är det jag är ute efter:
https://m.summitracing.com/parts/ens-9-13107g" onclick="window.open(this.href);return false;
Cherokee XJ -97
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Det vart tunnt med svar på denna fråga
Blev en beställning på rockauto på några Energy Suspension Tie Rod End Dust Boots samt lite annat smått och gott.
Får återkomma med hur de passade.
Blev en beställning på rockauto på några Energy Suspension Tie Rod End Dust Boots samt lite annat smått och gott.
Får återkomma med hur de passade.
Cherokee XJ -97
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Rent spontant så känner jag ...att om det är en trasig damask så har det kommit in smuts/grus/lera i fettet på styrleden...så skulle jag nog hellre byta hela styrleden, än att bara snygga till den med nytt gummi.
Men det är jag det....beror ju på hur man använder sakerna....men att köra sönder styrleden i motorvägsfart är inget jag vill uppleva iaf.
Är det en ren skogsbil, är det ju en helt annan sak.
Men det är jag det....beror ju på hur man använder sakerna....men att köra sönder styrleden i motorvägsfart är inget jag vill uppleva iaf.
Är det en ren skogsbil, är det ju en helt annan sak.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Håller helt med, men i detta fallet så gjorde jag sönder två stycken på garageuppfarten.
Mao ganska liten risk för lera och grus i dem
Glad i hågen med nyinköpt fettspruta pumpade jag i min okunskap in fett i styrleden till damasken sprack
Mao ganska liten risk för lera och grus i dem
Glad i hågen med nyinköpt fettspruta pumpade jag i min okunskap in fett i styrleden till damasken sprack
Cherokee XJ -97
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
OK....Då förstår jag!Vizual54 skrev:Håller helt med, men i detta fallet så gjorde jag sönder två stycken på garageuppfarten.
Mao ganska liten risk för lera och grus i dem
Glad i hågen med nyinköpt fettspruta pumpade jag i min okunskap in fett i styrleden till damasken sprack
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Ren nyfikenhet. Vad för Jeep är det till? Alla XJ har väl helt öppna knutkors?
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
Hjärnsläpp, läste inte riktigt. Trodde det var drivaxlarna...
Ford Explorer '98
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Köpa tie rod end dust boots - gummidamask?
När jag jobbade som lastbilsmekaniker så kom där in en lastbil som jag skulle göra en service på.TerranoJohan skrev:Rent spontant så känner jag ...att om det är en trasig damask så har det kommit in smuts/grus/lera i fettet på styrleden...så skulle jag nog hellre byta hela styrleden, än att bara snygga till den med nytt gummi.
Men det är jag det....beror ju på hur man använder sakerna....men att köra sönder styrleden i motorvägsfart är inget jag vill uppleva iaf.
Är det en ren skogsbil, är det ju en helt annan sak.
Så jag började med att gå igenom det vanliga, där jag även brukar ta tag i styrstagen och rycka till lite för att se om dom glappar, kände jag något så tog jag en stor polygrip och kollade hur stort glapp där var.
När jag gjorde detta så var även föraren med mig under för han ville titta på en annan sak som han ville laga själv medan han var där, så vi stod och pratade lite och jag tog tag i parallellstaget för att känna något glapp, gissa om vi blev förvånade när jag utan något större motstånd lyckades dra av staget från kulan som sitter i styrspindelgrejen (den där nav och allt sitter och rör sig när man svänger kommer inte på vad den heter förutom det engelska: knuckle...)
Sekunderna efter vi båda fattade vad som hände så säger föraren (nu vit i ansiktet och lite chockad) Vilken ***** tur att inte det hände på väg nerför Hallandsåsen när jag hade fullastad bil+släp för ca 20 minuter sen.
För att flytta den från smörjgropen till verkstadsgolvet så fick jag binda ihop det lite hjälpligt med buntband.
Den skulle köra sammanlagt 20 meter för att byta plats så jag hade inga problem med den lagningen
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a