Tjena!
Har fixat med a-traktorn nu den senaste veckan så känner att det är läge för en uppdatering nu.
Flaklocket är färdigt, blev i mitt tycke väldigt bra och det bästa med det är att det syns inte så jättetydligt att det är öppningsbart eftersom där är dold elöppning på det
Har även börjat bygga sidesteps, är färdig med det som ska sitta på förarsidan.
Skrev i förra inlägget att jag skulle testa att byta glödstift, men jag tänkte att det är kanske bäst att kolla ifall de fungerar eller är kassa innan man lägger pengar på att köpa nya så ohm mätte allihop och det visade sig att alla utom ett var helt kassa, inte konstigt att den var svårstartad under -3grader den har ju startat på i stort sett endast kompressionen. Eftersom stiften var kassa så beställde jag nya från Milner, passade på att beställa ett filterpaket med luft,bränsle och oljefilter samt handbromsbackar och monteringssats när jag ändå var igång som bör komma imorgon så sen kan det bli en ordentlig service på den
Kan även säga att prisskillnaden mellan samma varor från Mekonomen här i Sverige var helt sjuk, de skulle ha 480kr för ett glödstift, i England kostade de 66kr, helt sjukt...då är det värt att man får vänta nån vecka på grejorna så kan man fixa lite annat när man ändå har den i verkstaden
lite bilder från flaklocksbygget:
Bilder på låskistan, den manövereras med centrallåsmotorn som satt i bakluckan innan. Den i sin tur styrs av en brytare inne i kupén

hållare till låskistan

centrallåsmotorn på plats och inkopplad, har även monterat dit två ledlampor som är kopplade till en dörrbrytare så när man öppnar locket tänds de. All kabeldragning är gjord i den svarta balken som grejorna sitter monterade på

gjorde en plåt att dölja grejorna med för att få det att se lite mer cleant ut

Gångjärnsfästena renslipade och reda att målas, här syns även fästet till gasdämparna

Allt målat och monterat, här syns även gasdämparen. Det sitter två stycken på 375Nm, en på var sida. Hade hoppats att det skulle räcka för att lyfta locket men det gjorde det tyvärr inte men man får iallafall lite hjälp att lyfta upp det
Sedan började jag på sidestepsen. De är gjorda av en gammal lyktstople, godset i röret är ca 5-6 mm tjockt.
Började med att göra fästena. Fästet framtill tänkte jag utnyttja bultarna som växellådsbalken är fäst i så tog en bit 20cm lång och 1cm tjockt plattjärn och borrade hål i

där bak gjorde jag en klämma som spänns runt balken med hjälp av 4 långa bultar. Själva klämman gjorde jag av tjockt plattjärn och vinkeljärn som jag svetsade ihop

Sedan fixade jag till rören. De ska vara raka den sträckan som är rakt under dörren sen så gerade jag dem i ändarna så att de går in under tröskellådan

efter lite svetsande ser det ut såhär

provmontering

det var allt för denna gång