Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challenge

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av Robe » mån maj 04, 2015 13:35

Låter hur bra som helst!
Ett ypperligt tillfälle för er som funderar på att testa köra challenge. Det är skitkul! :woot: :tumbup: :beer:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

hasse-m
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:51
Ort: halmstad

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av hasse-m » mån maj 04, 2015 16:07

Team Hallsbos Hjältar är anmälda till klass 1 :tumbup:
Flest bilar när man dör vinner
0708-640380

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av PFalk » mån maj 04, 2015 17:57

Deltarlistan uppdaterad, det fyller på. Sakta men säkert -tack
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av PFalk » mån maj 04, 2015 20:00

Många frågor blir det - här kommer några svar (många frågor är från samtal/dialog jag haft men jag försöker formulera frågeställningarna som frågor så det blir lättare att svara). Detta är inte riktat till er som redan kan utan till vår tillväxt.

1. Licens - vad gäller?
Svar: Om du bara vill prova på en gång räcker det med PR-licens. Denna löses på plats vid anmälan, kostnad 150 kr. Vill du tävla fler gånger efter att du provat på PR-licens behöver du gå en kortare utbildning för att sedan kunna lösa ut en riktig SBF-licens. Kurser anordnas ett par gånger om året på lite olika platser i landet

2. Jag kör bara på träffar och är ganska nöjd med det - varför ska jag vara med på en tävling?
Svar: Den här frågan är ju enklast att sälja in till de med någon form av tävlingsinstinkt - å andra sidan är det sällan frågan kommer från en sådan person. Jag brukar svara att det vi gör är som träffkörning +, dvs träffkörning med en uppgift, ett mål. Man blir servad med en ordentlig bana - någon har tänkt till på lite extra utmaningar i form av prov. Samt man blir ett team - förare/codriver/bil man bryr sig lite mer helt enkelt

3. Vagnsbok - vad gäller?
Svar: Din bil behöver genomgå en besiktning för att få en vagnsbok. Dvs en bedömning att den uppfyller reglerna för ORC (hittas på SBF). Du kan oftast få hjälp på alla tävlingar även om de behöriga vagnsboksbesiktarna helst ser att du kontaktar de innan - framför allt för att du ska hinna åtgärda ev brister innan tävling men också för att det inte ska bli för stressigt vid tävlingarna. Kostnaden brukar variera från gratis till 130 kr.

4. Måste jag ha bur?
Svar: Se ORC reglerna. Generellt kan sägas är det en originalbil med plåttak nej annars ja. Dock kan jag själv tycka att en bur bör du redan investerat i om du kör frekvent i skogen - vi pratar om din säkerhet. Motfrågan blir således - varför skulle du inte vilja ha bur?

5. Det verkar extremt?
Svar: Ja, utvecklingen har gått åt att bli mer och mer tufft men iom att fler och fler deltagare försvunnit/hoppat av så tänker iaf vissa arrangörer om och gör det lättare men det ska fortfarande vara Challenge. Prata med arrangören och stäm av/ha önskemål.

6. Det verkar dyrt - min bil kommer aldrig hålla?
Svar: Du sätter nivån lite själv. Du väljer själv hur hårt du vill köra, vilka prov du vill testa etc, sen har vissa arrangörer anpassat tävlingarna lite mer efter bilarna som finns. Det finns ingen (tävlande/arrangör/publik) som är glad över att alla tävlande står i depån eller i skogen för att något är trasigt efter att man skulle ta sig förbi tvåmetersstenarna eller att alla "normala" bilar med kylaren fram har kylproblem bara för att arrangören tyckte att det verkade kul att alla skulle åka/vinscha sig genom det 1,5 meter djupa lerhålet

7. Det är långt att åka och jag har ingenstans att bo
Svar: Ja, det är en bit att åka men frågar du mig är det faktiskt mest så att offroaders är lata - titta på alla andra sporter, de åker dit tävlingarna finns utan att gnälla och försöka flytta tävlingen eller göra om regler. Ang boendet så är det inte omöjligt att bo i tält då de flesta tävlingar körs på "rätt" del av året. I ex Gröndal finns det även möjlighet att sova i klubbhus eller träningsbarack om man vågar fråga

8. Det här med cupen - om jag bara vill prova på, varför ska jag köpa paketet innan så att säga?
Svar: Cupledningen har beslutat att du måste anmäla dig till cupen och lösa ut ett startnummer. Förslag har ställts att man borde få köra en tävling med ett reserverat startnr för att prova på och vill man starta igen måste man lösa ut sitt startnummer enligt cupreglerna - cupledningen har bollen.



Jag fyller på med fler frågor/svar inom de närmsta dagarna. Har du fler frågor - skicka ett pm (så kan jag anonymisera frågan), skriv i tråden eller ta kontakt på Gröndaltävlingen så hjälper vi gärna till. Vill du testa att köra en tävling nu i Gröndal kontakta mig direkt så hjälper jag/vi dig att stå på startlinjen.

//Falken

PS Jag skall tillägga att jag svarat helt utifrån egen person utan förankring vare sig i cupledningen eller i förarföreningen
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av Robe » mån maj 04, 2015 20:05

Jättebra skrivet. En bra och enkel lathund för challenge som besvarar många grundfrågor. Tycker att den förtjänar en sticky i challenge-delen här på brädan!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av calle-fas » mån maj 04, 2015 20:45

Ett litet förtydligande angående vagnböckerna.

Kostnaden för att få en vagnbok är 125 kronor. Och det är vad boken kostat att framställa.
Har du redan vagnbok (den orangea modellen), kostar det inget att göra den årliga besiktning som behövs för att boken ska gälla.

Ni som ska ha ny bok. Kom ihåg att det behövs två färgfoton på bilen, så att man ser hela bilen. T.ex. snett framifrån höger och snett bakifrån vänster. Ungefärlig storlek 10x15, eller lite minde, så går de att klistra in i boken.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av klirre » tis maj 05, 2015 19:46

Så där ja, då var Team Accident anmälda till klass 1. Risken finns att den Offroadiga oskulden på denna skönhet tas i Eskilstuna :roll:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av calle-fas » tis maj 05, 2015 20:34

klirre skrev:Så där ja, då var Team Accident anmälda till klass 1. Risken finns att den Offroadiga oskulden på denna skönhet tas i Eskilstuna :roll:

Mvh//Klirre
Det var väl på tiden, Klirre! :tumbup:

Härligt att ni kommer. :D
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av Robe » tis maj 05, 2015 20:44

Bra kämpat Klirre!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av Hagberg » tis maj 05, 2015 21:37

Det är så mycket jag gillar som står i denna tråden så man blir helt yr.
Vi ser så från emot att köra i Gröndal så ni anar inte. :beer:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av Nivanörden » tis maj 05, 2015 22:22

Kul med nya team på startlinjen! :jump:

Quagmudders Zebra Bug är taggade till tusen.

Ses i Eskilstuna! :tumbup:
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av klirre » tis maj 05, 2015 22:48

calle-fas skrev:
klirre skrev:Så där ja, då var Team Accident anmälda till klass 1. Risken finns att den Offroadiga oskulden på denna skönhet tas i Eskilstuna :roll:

Mvh//Klirre
Det var väl på tiden, Klirre! :tumbup:

Härligt att ni kommer. :D
Det kan man lugnt säga :beer:
Det är dock en del kvar så som bur och annat plock. Men det här ska vi fan fixa :woot:

Tack för glada tillrop, det peppar :D

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av PFalk » ons maj 06, 2015 11:44

Jag har uppdaterat inlägg två (anmälningslistan) nu - blev lite rörigt. Meddela mig gärna om det är något fel eller där jag inte vet så uppdaterar jag
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av mudmike » ons maj 06, 2015 20:32

Jag tar med startnummer så sånt löses på plats för er som saknar nummer men kommer troligen inte förrän Lö morgon pga arbete osånt.

Ska bli kul o springa snöre i team Accident o bara vara allmänt irriterande.... :mrgreen:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Inbjudan deltävling 2 Eskilstuna, Sweden offroad challen

Inlägg av mudmike » ons maj 06, 2015 20:43

klirre skrev:Så där ja, då var Team Accident anmälda till klass 1. Risken finns att den Offroadiga oskulden på denna skönhet tas i Eskilstuna :roll:

Mvh//Klirre
Co driver i team Accident kommer jobba stenhårt för teamets förare MEN
Jag vill inte gå med winchsnöret i geggamojja, branta backar, stening terräng, bergsluttningar, våta diken eller på annat sätt i terräng där man kan komma bli blöt, torr, kall, varm eller svettig. Jag sitter gärna kvar i värmen i bilen medans du fäster vajern där du vill så kan jag övervaka men bara om jag slipper ta ansvar, förflytta mig eller på annat sätt kliva ur bilen.

Ja just det ja jag blir lätt åksjuk och ser för övrigt Lördagar som vilodagar.

Känner på mig att segern e rätt given med denna insatsen jag redan gjort för teamet. :mrgreen:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Skriv svar