Optima vs. "vanligt" blybatteri.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ninetoes » fre dec 12, 2014 9:54

Hej.

Jag har nu ett 70ah Varta batteri i Suzukin men har fått nys om ett 55ah Optima Yellow top som är till salu för ett rätt schysst pris.

Gör jag bort mig om jag köper Optimabattetiet och kör med det istället? Väger fördelarna med ett gelbatteri upp att blybatteriet är större?
Senast redigerad av Ninetoes den lör dec 13, 2014 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mattias.j
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
Ort: karlstad

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av mattias.j » fre dec 12, 2014 18:45

Gelbatteri funkade inte i min vw caravelle-04.
Hade ett gelbatteri i husvagnen som jag bara slængde i bussen, innan jag køpte nytt till bussen.
Bilen børjade gå oroligt och blev svagare.
Senare på besiktningen så låg det kvar felkoder som jag inte æn i dag lyckats få bort.Nollstællt flera ggr,men det kommer tillbaka.
Det verkar som ett verkstadsbesøk ær enda løsningen før mig.
Snackade med en på batterilagret och han rekommenderade inte mitt gelbatteri som startbatteri.
Husvagnsbatteriet jag har ær nog ett førbrukningsbatteri ej startbatteri. Tydligen viktig skillnad.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av PFalk » fre dec 12, 2014 20:01

Optimat alla dagar i veckan.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ninetoes » fre dec 12, 2014 20:31

PFalk skrev:Optimat alla dagar i veckan.
Trots att det är mindre?

(Det går ju att komplettera med ett till iofs, tror jag ska satsa på det samtidigt som jag byter ut 40A generatorn mot en med lite mer pulver i... :wink: )
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Mathias T » lör dec 13, 2014 8:42

Optimat är ett agm och inte gelbatteri,stora skillnaden är att dert gula är anpassat för att kunna tömmas rejält och ofta och sedan så tar det emot kladdning bättre och ger mer ström också fast totalkapaciteten är lägre
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av sebringZ28 » lör dec 13, 2014 12:58

Aldrig optima i mina bilar, har haft tre stycken, röd och gul top, inget av dom blir sig själva efter en djup urladdning. Men många faller för att dom fräna. Finns bättre batterier om tål att läggas ner och skjutas på om det är nått man brukar syssla med.

Och vad behöver du för batteri, om 75 ah är ditt behov blir ju troligen 55 ah lite för litet?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av farcry » lör dec 13, 2014 15:30

Här har du ngt, har själv ej testat med är lite sugen o prova till xjn. Ngn som har provat?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... eri-80700/" onclick="window.open(this.href);return false;
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ninetoes » lör dec 13, 2014 15:46

sebringZ28 skrev:
Och vad behöver du för batteri, om 75 ah är ditt behov blir ju troligen 55 ah lite för litet?

Magnus

Jag har ett 70Ah Varta Blue Dynamic nu. Batteriet följde med bilen när jag köpte den. Originlatteriet i en 410 är på 40Ah. :)

När jag winchar så sjunker spänningen rätt rejält, jag inbillar mig att spänningen inte dippade lika fort tidigare och att batteriet alltså taget stryk av winchandet.

Tanken är att jag ska byta generator och bygga en vettig batteribank. Nu ramlade jag över Optimabatteriet och tänkte att det kanske vore klokt att slå till. Jag har aldrig räknat vad mitt behov är i normala fall när jag inte winchar alltså. Om det nu är som Mathias T säger att det ger mer ström fast totalkapaciteten är lägre så borde ju allt vara frid och fröjd?
sebringZ28 skrev:... många faller för att dom fräna. Finns bättre batterier om tål att läggas ner och skjutas på om det är nått man brukar syssla med.
Öh, nu är jag visserligen bakfull som en gnu men jag fattar inte vad du menar? Skjuta på batteriet? Jag har nog inga planer på att börja med sånt....
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av sebringZ28 » lör dec 13, 2014 18:42

Finns nån gammal reklam för batterier med spiralceller som tex optima där man skjuter på det och sen sätter det igen bil och startar.

Så om du inte tänker göra det, köp vanliga batterier! ;)

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Fredde_1986
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 04, 2014 16:54
Ort: Enköping

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Fredde_1986 » lör dec 13, 2014 21:19

Jämför cca talet på batterierna för att se hur mycket det skiljer mellan dom.

Många som håller på med billjud o bygger stora batteri banker kör med Biltemas AGM batterier för det finns nästan inga lika prisvärda batterier som dom.

Sen tycker jag att det är bra med AGM batterier istället för vanliga för dom börjar inte koka lika lätt vid stora strömuttag o snabba laddningar.

Sen ett annat råd vid bank byggande är att ha likadana batterier som är lika gamla för inget batteri är bättre än det sämsta samt bygg med jämnt strömuttag över alla batterier .

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av mantajohan » lör dec 13, 2014 22:09

har kvar ett biltema agm batteri som jag hade i min gamla merca 190 diesel, ska försöka modifiera batterikablarna på nån av mina bilar så jag kan fortsätta använda det

väldigt nöjd änsålänge :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av rickard » lör dec 13, 2014 22:27

fördelen med tekniken som används i optima är att du får väldigt hög startström även vid sträng kyla - och i jämförelse med hur många ampere batteriet är på. så ska du köra en stund med vinschen så räcker ju inte 55ampere så långt. fast 70 ah är ju inget monsterbatteri heller direkt...

Jag har nu satt i ett 75AH yellow-optima i traktorn och startmotorn går betydligt snabbare vid kallstart än med 100AH-batteriet innan trotts att dom har lika värden (utom att optima har mindre AH), Dock skall ju optima som sagt nästan ge full startström trotts sträng kyla till skillnad från blybatteriet, det var därför valet nu föll på optima..! hade egentligen tänkt köra med 2st 55Ah men orkade inte göra plats nu så det fick bli en 75 istället, gult för att dom ska klara urladdning bättre Om man skulle råka glömma huvudströmbrytaren.

i en terrängbil där man vill ha kraft till en winsch som ska räcka ett tag så hade jag sattsat på så mycket Ah som möjligt.. men nu kan nog få lite mer fart på winschen under en kort period med optimabatteriet, men du bör ju isf komplettera med ett till 70Ah ist. för att byta ut det.

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ax » sön dec 14, 2014 19:56

farcry skrev:Här har du ngt, har själv ej testat med är lite sugen o prova till xjn. Ngn som har provat?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... eri-80700/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har haft yellow-Optima innan men ville ha lite mer Ah så jag kör med 2st AGM 95Ah från Biltema då det är 4års garanti om dom skulle gå sönder. Biltema brukar inte ställa en massa frågor då man kommer med saker som gått sönder och det är garanti. Väldigt nöjd med hur dom funkar, aldrig att vinchen blir trött.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av koppartaket » sön dec 14, 2014 22:38

Annars är det ju en ganska "simpel" grej att ha dubbla batterier, vilket jag kan rekomendera för sådana som oss :)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ninetoes » mån dec 15, 2014 0:14

koppartaket skrev:Annars är det ju en ganska "simpel" grej att ha dubbla batterier, vilket jag kan rekomendera för sådana som oss :)

Ja, hur är det egentligen, kan jag komplettera mitt blivande 55Ah Optima med tex ett 95Ah Biltema AGM eller blir det bara anus av alltihop? Att det är viktigt med lika batterier vi seriekoppling vet jag men det är väl inte lika kinkigt vid parallellkoppling?

El är ju både jobbigt och svårt att tänka på ju. Plötsligt uppskattar jag den mekaniska winchen på Landcruisern allt mer, hade jag behövt köra med dubbla batteribankar på den hade det blivit för mycket att tänka på för en enkel pojke från landet som jag. Dubbla 24V bankar liksom... :wink:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Skriv svar