Inlägg
av Marcus » ons feb 05, 2014 20:30
Först: Jag är inte med i SBFs utskott och skriver reglerna, jag har mycket åsikter och låter dessa bli hörda, men det är allt, bara så alla är med på det, jag pratar för mig själv! Jag har fått förmånen att ge min input till Anders (vilket ni alla fick) vilket jag även har gjort.
Cupreglerna däremot har jag varit med och tagit fram nu för 2014.
Jag är ju, och har varit hela tiden, för ett enkelt teknisktreglemente och tycker att det som ligger nu är väldigt nära nått som funkar för mig. Allt går att förbättra, misstolka mig inte där.
I grund och botten så baserar jag detta på att min önskan är att den stora massan kan vara med och köra, alltså kanske startfält på en 30 bilar i varje klass. Detta ger bra budget för klubbar att vilja ordna tävlingar, och roliga, spännande tävlingar för utövare och publik. Detta genom att man i stort kan ta vilken träffbil som helst göra hyffsat små ändringar gällande just säkerheten, främst då bågen, och sen komma och tävla, köra.
Jag skall ärligt säga att vinna är inte allt för mig, jag var evigt trött på träffkörning när jag börja för 4 år sedan att köra och vill inte tillbaka till det igen.
Skitsnack säger ni kanske då, varför vann du då cupen 2013, en del tycker kanske att jag fuska till mig segern då min bil inte är regad i pappren med vinchen, att jag har bytt bladfjäder fram mot spiraler osv men det lämnar jag där hän nu, för det är ärligt så att jag förlorar hellre mot en bil som kanske är väl mycket ombyggd än inte få chansen att köra alls om vi inte lyckas hitta ett reglemente som ger låg tröskel att börja köra. Vi har ingen långsiktigt challenge i sverige med startfält på runt 15-20 bilar, tror jag, ingen ekonomi i det för klubbar och ingen som vill engagera sig och fixa tävlingar. Att förare fixar tävlingar för förare funkar kortsiktigt, men vill vi ha en långsiktighet och kanske en 8-10 tävlingar om året så är det fler förare och mer pengaklirr i kassan till klubbarna som är vägen att gå, tror jag.
Det kommer alltid att finnas förare som är villiga att satsa en större summa pengar på sin bil, för att vinna kanske, eller troligen mer för att ha skitkul.
Jag själv bygger ny racer men en budget som jag tror de flesta i dag tycker är fullkomligt idiotiskt, men jag ser det långsiktigt och tycker det är så attans kul att bygga och greja så för mig är det värt det. Även ev starter ute i Europa lockar mig om jag får en bil som funkar som jag vill. Jag vet om minst tre bilar i min absoluta närhet som byggs på en högre nivå med.
Alla dessa bilar kommer att regas om amatörbygg, ombyggtfordon, så även mitt, med alla "extra" prylar inskrivna i pappren.
Om vinna vore allt för mig så skulle ju jag vurma för att det var krav på att alla ändringar fanns med regade i pappren, inga ändringar tillåts alls från detta. Men hur många bilar får vi i klass 1 då, och värst i klass 2? Jag tror på väldigt få tyvärr, i alla fall långsiktigt. OCH DET vill jag ABSOLUT inte.
Då kör jag hellre orättvist och får slåss om vinsterna med bilar som kan avvika mer från min regeltolkning.
Jag tycker inte att man skall behöva bygga en "challengebil" för att tävla, man skall kunna ta sin träffbil och komma och vara med och leka. Vinna är inte allt, jämt (nu svor jag väl i kyrkan)
Vi vann cupen i en modest modifierad suzuki 413 som ihop med vinchen har kostat mig ungf 60 000 att få ihop, köpte en bil hyffsat klar, byggde säkerhet och körde, det gick sönder, byggde om, körde sönder igen, byggde om, körde sönder igen, 2013 hade vi ett massiv ras på varje tävling, men i kombination med en sjuhelvetes driven co-pilot Roger/Jens och en hel del tur så vann vi två tävlingar, blev två i två, och åtta i en vilket gav en hyffsad cupseger. Oki, jag har en sjuhelvetes vinch, inget snack om det och den gör underverk i tävlingarna, till 2014 kommer jag men ännu värre vinch, men det behövs inte allt det för att ha kul!
Detta tycker jag är tillräckligt mått på att man inte bygger sig till en vinst, bilen är inte ens 50% av insatsen för en vinst i Challenge.
Det krävs så mycket mer än just mest modifierad bil för att orka byta en drivaxel i geggan efter att ha kört bil konstant i 8 timmar och klockan är 04:53 på natten, 5 grader och spöregn, inte en bil syns eller hörs, ännu mindre publik...
Jag tycker att allas röster skall bli hörda i detta, men jag hoppas att de som vill ändra, tycker att det är fel försöker hitta lite tid och hjälpa Anders W och utskottet med förslag till regler som går att få rättvisa, går att följa, ge vagnbok efter och som samtidigt ger en låg tröskel för att börja köra.
Oj vad långt det blev! Jag vill inte att någon skall känna sig påhoppas, felbehandlad, särbehandlad osv när det eg handlar bara om att vi skall leka ihop under viss ordning i skogen.