L200

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » sön jun 29, 2014 0:40

Skall ställa in och testa när det är mörkt och inte regnar så förjävligt! :evil:

Besiktade i morse och fick nedslag på bromsverkan handbroms, självklart hade jag lagt mig kvällen innan och försökt fixa det med tanken att det bara var att spänna handbromsvajern, men självklart var den ena vajern kass. Jag lyckades rensa den så den fungerade hjälpligt men jag fick inte till bromsverkan ordentligt. Sen började det regna och jag stod med bilen upp-pallad ute så jag gav upp. Blir att beställa lite mer grejer från milner!
Köpte ett par krokar från swedol som skall svetsas på när tid finns.

Drog också en kabel med konstantspänning till flaket och monterade ett uttag bakom ena baklyktan in mot flaket. Perfekt till kylboxen eller kompressorn!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » sön jun 29, 2014 23:28

Idag svetsade jag lite på kofångaren.
Bild
Jag tog även ur airsoftkulorna ur däcken då jag inte var nöjd med resultatet, tyckte nästan det kändes bättre utan.
För att centrera däcket så klippte jag av lite vanlig elkabel och satte runt bultarna som en liten distans, jag har sett att vissa använder fläktremmar, men detta verkar fungera bra.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » mån jul 14, 2014 21:47

Tillverkningen av bakre kofångaren tog ett abrupt stopp när stegborren gick av och svetsgasen tog slut. Idag kunde jag återuppta tillverkningen så jag fixade den sista bearbetningen som var att borra hål och svetsa fast genomgående rör för att kunna fästa saker eller använda farmjack med adapter.
Bild

Fick hem lite prylar från milner, tänkte måla bromstrummorna samtidigt som jag målar kofångarna. Köpte nya vajrar för att vara på den säkra sidan när jag åndå skall skruva.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: L200

Inlägg av mrgonggong » tis jul 15, 2014 0:20

Robe skrev:Dubbelgarage med hus :tumbup:
...en dröm, utopi, ekonomiskt vansinne... i sthlm. faan!! måste flytta bort från betongen... mycket avis och grattis till en snygg l200 (inte den sexigaste i originalutförande, om man säger..:)
/filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » tor jul 17, 2014 13:38

Tack, jag gillar fronten på denna bättre än senare årsmodeller, men den har definitivt trevligare stuk än original! Ja nog är det lite billigare än storstaden, men ändå dubbla priset än ute på landet för motsvarande kåk.
mrgonggong skrev:
Robe skrev:Dubbelgarage med hus :tumbup:
...en dröm, utopi, ekonomiskt vansinne... i sthlm. faan!! måste flytta bort från betongen... mycket avis och grattis till en snygg l200 (inte den sexigaste i originalutförande, om man säger..:)
/filip
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » fre jul 18, 2014 18:21

Fick hem en pallyft från jobbet med trasigt handtag, frågan är om jag bara skall laga handtaget och använda den som pallyft eller om jag skall bygga motorlyft av den, jag har nog mer nytta av det senare.
Bild

Idag var jag pappaledig så jag tog med min biltokiga son till Säter och aspnäsbanan när säters mk ordnade "prova på offroad". Jag testade de flesta slingor och vart positivt överaskad av bilens framkomlighet, den är som en finlandsfärja i jämförelse med min gamla suzuki, men med lite planering så tog den sig fram bra mellan träd och stenar. Jag behövde aldrig lufta ur men diffspärren kopplades i vid några tillfällen.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » sön jul 20, 2014 23:29

12v uttag på flaket för att exempelvis kunna köra kylbox.
Bild
Målade klart kofångaren bak idag, jag vart nöjd. Passade på att måla frontkofångaren med biltemas båtlack så den inte rostar sönder i vinter. Passade också på att fixa lite rostfläckar när jag ändå blandade epoxiprimer. Jag hoppas det funkar bättre än rostskyddsprimer på sprayflaska.
Bild
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tis jul 22, 2014 23:58

Tjusigt jobbat och schysst med 12v på flaket :)
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Dieselrat
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 15, 2013 12:47
Ort: Göteborg

Re: L200

Inlägg av Dieselrat » ons jul 23, 2014 0:32

Riktigt schysst! Jag har ju själv konstaterat att aktern på bilen är ganska utsatt, så det kan nog vara lurt att bygga stötfångaren bak så att den rundar hörnen och skyddar dessa också. :wink:

En fråga; Vad kostade den stötfångaren från Leyland med frakt till Sverige? Jag lurar väldigt mycket på om det är mest värt att bygga själv eller köpa. :P
Mitsubishi L200 Doublecab 133hk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » ons jul 23, 2014 6:06

Snyggt det blev, tar den upp smällar underifrån?
Ganska vanligt att man drar röven i marken har jag märkt :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » ons jul 23, 2014 18:54

Jag byggde kofångaren främst så att den skulle ta upp smällar bakifrån och ligga i linje med ramen för att ta upp krafter bättre. Dragbalken ligger under karossen så den tar upp smällar före denna, men i kombination med denna så skyddas hela aktern, det som saknas är skydd på sidorna, där är den utsatt iom att den är så lång(man ser ett par repor på bilden nedan).
Framkofångaren kostade drygt 5000kr med frakt, jag hade gärna svetsat ihop den själv, men jag hittade ingen som sålde byggsatser och jag har ingen plasma eller vattenskärare så det skulle vara på tok för mycket jobb med vinkelslipen.

Idag slängde jag ihop en landrover-adapter till min farmjack av en m20 gängstång jag hade liggande och lite grejer i skrotlådan istället för att köpa för 500kr, den fungerade prima både fram och bak!
Bild
Sen åkte jag och fick denna:
Bild
efter det åkte jag och badade så det var en bra dag!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » ons jul 30, 2014 10:06

Vid löning(torsdags) vart det lite ebay-shopping och redan i måndags plingade ett bud på dörren med ett paket från malaysia, det var snabb leverans! Borrmallen till snorkeln var klockren, men passformen på delen som sitter bakom skärmen var inte den bästa och det vart en del slipande och svärande för att det skulle passa. Jag passade på att laga ett par rosthål som jag hittat, både i inre framskärmarna.
Bild
Bild

Passade även på att byta de sunkiga sätesöverdragen med tribaler som satt i när jag köpte den mot dessa:
http://www.jula.se/bilkladsel-daytona-9delar-605043
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » ons jul 30, 2014 10:12

Det går utför fort nu :)

Snart är det ännu större däck och stel framaxel på den också :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » ons jul 30, 2014 11:05

Danne skrev:Det går utför fort nu :)

Snart är det ännu större däck och stel framaxel på den också :tumbup:
Stel axel är fränt men det är så mycket att tänka på med regbesiktning, utväxling m.m.
Winsch kommer iaf till hösten och jag spånar på att bygga rocksliders.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » lör aug 02, 2014 0:57

Jävlar vilken fart du har :) imponerande jobb med snygga resultat :)
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Skriv svar