Är väl dax att fylla på lite här.
Jag har tänkt bygga en Suzuki och har börjat samla på mig lite prylar. Tanken är lätt och hållbart. Ska gå att besiktiga utan för mycket ståhej.
Mina axelfunderingar snurrar runt ett par "biffiga" samurai stickor med monsterhjul.

Framaxeln kan man ju köpa 33 splines Rock Assault drivaxlar så är den ju hyfsat okej om man förstärker axelhuset och monterar Vitarautväxling. Bak hittade jag inget jättekul för rimliga pengar. Visst kan man köpa starkare drivaxlar eller bygga om till helavlastat men kör man sönder nått av det så blir det förmodligen svindyrt och väntetid på delar ett bra tag. Sökte runt på div forum och läste nån stans om hur Tim Hardy gjort för att få sin bakaxel att hålla. Han använde en Vitarabakaxel drivaxlar från nån -70tals mustang. Tydligen så har den samma diameter på hjullagren som suzuki. För att få det att funka i diffen så svarvade han om en Ford minispool och knöka in den i vitarans diff. Det gav 28 splines istället för 26 som är orginal. Smart enkelt och genialt. Nu bor ju vi i Sverige och det dräller ju inte av gamla ford bakaxlar bakom ladorna. Efter att ha mätt funderat sökt efter info och mätt en stund till så kom jag på ett knep. Om man tar den korta drivaxeln från en LJ70 och en av drivaxlarna från en -90tals Hilux så borde man komma i närheten av Samuraiens spårvidd.

Det fanns en Hiluxaxel i gömmorna och jag fick tag på en LJ70 drivaxel sen skulle jag ju bara ha en minispool till Toyota. Det finns tydligen inte.

Vart fan jag än leta i världen så hittade jag ingen som säljer minispools till Toyota. Sååå jag fick göra en egen. Fick tag på en framdiff av Dansken och jämförde storleken på dreven mot Vitarans sidodrev.
Såg ut så här.
Efter lite bearbetning så blev det så här.
Fick svarva en del i Vitarans hus sen gick det i.
Eftersom det inte finns något annat allternativ än helstum diff just nu så slipade jag dom mindre dreven tills huset gick ihop sen svetsade jag allt jag kom åt.
Det blev lite trångt men hålet för drivaxeln har jag faktiskt inte bearbetat och eftersom delarana aldrig kommer att rotera med olika hastighet så spelar det ju ingen roll bara det går å få i utan slägga.
Jäkla tur att Toyotadrivaxlarna är lite smalare närmast splinesen.
Testade att sätta ihop axeln utan hus och jämförde med en Samuraibakaxel.
Ingen större skillnad.
Spårviddskillnaden då? Mätte inte så värst noga men jag har för mig att Samuraiens framaxel är 1330mm mellan fälganläggningsytorna och bakaxeln kommer bli nån stans runt 1310.

Jag kommer att använda axelhusändarna och hjullager från Hilux och axelhuset från Vitara så i helgen ska det knåpas ihop en banjo.