EL Atraktor "Eladdy"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av suzuki nr.1 » fre maj 04, 2012 23:20

nu kommer det en liten uppdatering! har inte hafft tid att uppdatera men nu kommer det bilder.
nya tröskeln (inte färdig svetsad)
Bild
nytt hörn som innan knappt fanns pga rost
Bild
såhär byggde jag då upp "fästet" till tröskeln
Bild
nya golvet :jump:
Bild
Bild
förstärkning till golvet (likadant på andra sidan) det ska byggas mer till helgen
Bild
förstärkningsbalk till golvet. orginal var den 40-50cm lång men nu är den 120cm lång måste ju vara stabilt när man ska studsa runt :lol:
Bild

nya tröskeln. blev inte helt rak till 100% men klart godkännt för att vara den första som jag byggt.
Bild
"bakre" tröskeln
Bild
höger hjulhus
Bild
ett hörn som jag byggde upp. var ett ända stort hål innan.
Bild
dålig bild men har ingen annan :rodnar:
Bild
Bild
detta var allt för idag :beer:
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av Humlegaard » lör maj 05, 2012 0:12

Mycket svets blir det...
/M

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av suzuki nr.1 » lör maj 05, 2012 9:11

Han gillar att svetsa! Med "facit" i hand så hade det varit bättre att börjat på en annan bil, kunde inte veta att det fanns en caddy 1 km härifrån som är bättre! Nu har jag gjort plåtarna och han gillar nog att svetsa... Motorn har en effekt på 7.5 kw och körs på 48 volt. Innan ni börjar oja er om att den kommer inte orka osv så tänk på att den växlas ner 4-5 ggr mer än en vanlig bil! Sen har hk inte så stor betydelse, det är vridet som drar dig iväg kan man säga. Och en elmotor har statiskt vrid över hela registret. Har inte tänkt att förklara hur det är så, vet att det fungerar.
Budgeten låg på ca 5000:- men har blivit justerad till ca 10 000:-, fartreglaget kostar ca 5000:- som jag vill ha det. Behövdes mer plåt än beräknat konstigt nog... Kommer att använda original gaspedal kopplad till en vridpotentsiometer som gas. Värmen blir nog sådana de har på truckar, antingen el eller gas. Tror vi höjer ribban lite och gör allt ordentligt, tar inte längre tid att göra det ordentligt än att fuska, behövs bara mer tankearbete innan man börjar! Saknar dock fortfarande en Aluminiumklump på diameter 250 mm och höjd ca 100 mm till motoradapter trots letande påp samtliga skrotar i närområdet! Nån som har nåt liggande kanske?
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

jimmie_k
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: fre sep 23, 2011 23:33
Ort: Falköping

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av jimmie_k » sön maj 06, 2012 1:18

Vet att det låter neggativt, men jag sålde en sådan caddy reggad med 1,9td motor. så gott som rostfri i botten och genom gången för några månader sedan fick till slut 4500:- för den bara för att den var obes och avställd för tillfället. så dit jag vill komma är att det är ett riktigt dåligt objekt du börjat med. gillar idén som tusan, men det borde gå att hitta något bättre att börja med. dom är ju inte dyra :)Bild hadde jag sett din tråd tidigare så kunde du mer eller mindre fått min till en symbolisk summa. bara för att tanken är skit ball. hoppas du löser allt det praktiska. är spänd på att se resultatet. har du frågor eller behöver delar så kolla med mig. har byggt några caddy typ I
It´s not the fart som dödar, it´s the smäll...

jimmie_k
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: fre sep 23, 2011 23:33
Ort: Falköping

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av jimmie_k » sön maj 06, 2012 1:31

PS. med frågor så menar jag om caddy :) elen är jag inget proffs på även om det är bilel jag jobbar med. där emot så kanske jag kan hjälpa dig med ett alublock. garage polarn jobbar på arkivator i falköping. och han trodde det fanns något liknande i skrotbingen. lovar inget.
Och frakt och bearbetning får ni fixa själva :)
It´s not the fart som dödar, it´s the smäll...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av niva_mats » sön maj 06, 2012 18:08

Vilket kanonprojekt.
Massor av kunskaper i hur bilen är uppbyggd och hur man får dit nya fina bitar.
Visst utgångsobjektet kunde vara bättre men man tar vad man finner och om man spottar i nävarna och tar tag i det så blir det klart till slut.

Eldriften är ett ännu mer intressant :D :tumbup:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av suzuki nr.1 » sön maj 06, 2012 20:59

niva_mats skrev:Vilket kanonprojekt.
Massor av kunskaper i hur bilen är uppbyggd och hur man får dit nya fina bitar.
Visst utgångsobjektet kunde vara bättre men man tar vad man finner och om man spottar i nävarna och tar tag i det så blir det klart till slut.

Eldriften är ett ännu mer intressant :D :tumbup:
håller med dig om att den inte va i bästa skick men det finns bara ett sett att få erfarenheter av att jobba i plåt, och det bara öva och öva :D för erfarenheter går det inte att köpa, det skapar man själv :!:
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

Plundgren
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor sep 01, 2011 22:33
Ort: Piteå

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av Plundgren » fre maj 11, 2012 0:32

coolt projekt helt klart. men det känns ändå som att en atralla ska ha raka rör och konstant smattrande då man släpper gasen. hör ju lixom till hehe :D

Och ni som är rädda för orken... i Top Gear konverterade dom ju en bil till eldrift, med hjälp av 4st elskruvdragare. jajjemän. 4st, vanliga, standard, skräp-skruvdragare från typ öob. å de funkade! :P
Keep on mudding?

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av suzuki nr.1 » fre maj 11, 2012 20:20

Bara konstaterar att det funkar rätt bra med elkraft med: http://www.youtube.com/watch?v=9psoOXNbx2k
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av suzuki nr.1 » sön jun 03, 2012 0:46

hej nu har jag tagit mig i kragen och laggt in lite bilder.
jag trodde att det var så gott som rostfritt i högerhjulhus men det var det inte! det komm fram när jag letade lite under underedsmassan :( men nu är det lagat ialla fall. mot torpedväggen är det lagat men bilden är borta :rodnar:
Bild
Bild
höger tröskel. byggde lika dant som på vänstersidan men bilderna har försvunnit.
Bild
denna sidan blev betydligt rakare :jump: men ganska svårt att göra det rakt om man inte har några linjer att utgå ifrån :(
Bild
vänstergolv. underedsmassa på
Bild
nu ser det ju ut som orginal :D
Bild
högersida golv.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
förstärkningsbalk under
Bild
mer bilder kommer imon kanske :beer:
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av MrHawk » sön jun 03, 2012 9:55

Jäklar vilket jobb du har lagt ner, den va ju inte lite röten :lol: Jobba på ! Är jäkligt sugen på att se motorkonverteringen o det sen, suttit o ritat på lite elbilskonverteringar med nämligen :)
I aim to misbehave

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av LUS » tis jul 24, 2012 21:14

Äntligen hittat en Aluklump! tar tag i motorkonverteringen framöver och bilder skall ni få med så ni ser hur jag vill ha det! Bilen är rostlagad och spacklingsarbetet börjar närma sig slutet. Jag (pappan) slipar så slipper jag göra det senare... Saknar bara kofångare 75-83, de första är det vi vill ha. Inköp av 15 + 25 kuggars drev med kedja samt en 25 mm axel med lager och bussning så är motorkonverteringen i hamn! Tar nog nån månad pga semester hos de som gör maskinarbetena åt mig. kan ju få det gjort imorgon om man vill, bara att slanta upp! De pengarna har jag inte nu så det får bli när bekantskapskretsen har tid helt enkelt! Ev kanske elbolaget hjälpa till med batterierna. Marvin kanske kan sätta in lite bilder på bilen efter helgen om det regnar så jag kan vara i garaget!

Anders, KC & GC
Hemmastadd
Inlägg: 234
Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
Ort: Västerås

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av Anders, KC & GC » sön aug 26, 2012 19:05

Hur går det?
Är väldans intresserad av hur det framskrider med eldrift!
Kan tänka mig att göra nåt liknande själv.

mvh//Anders
Anders, KingCab och Grand Cherokee

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av LUS » tis okt 09, 2012 15:12

Nu börjar det närma sig slutet! dags att ta bort lite växlar: 4:an & 5:an + backen försvinner. Väntar bara på motoradaptern så jag kan lägga i hela paketet i bilen!

Bild

Anders, KC & GC
Hemmastadd
Inlägg: 234
Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
Ort: Västerås

Re: EL Atraktor "Eladdy"

Inlägg av Anders, KC & GC » tis okt 09, 2012 16:47

Kul att ni kommit igång o skriva igen!

Hur gick det med myndighetstrasslet?
Får ni till det med framhjulsdrift?
Rostlagningsbilderna tyder inte på kardantunnel?
Anders, KingCab och Grand Cherokee

Skriv svar