Oljeläckage bakaxel Navara D40

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Oljeläckage bakaxel Navara D40

Inlägg av Marcus A » ons jun 08, 2011 22:09

Har en Nissan Navara -06 som trycker ur sej olja ur höger baknav. Inga större mängder men tillräckligt för att tappa bromsverkan och riskera att köra torrt på några veckor.

Skulle väl inte vara några problem att fixa tänkte jag... men så enkelt var det ju inte.
Ringer till Hedin bil Uppsala och skulle beställa en ny packbox.
Mannan i telefonen konstatera efter några minuters knappande på datorn att det tyvärr inte går att köpa lös.
Det enda alternativet till en lösning är att köpa en helt ny drivaxel med lager m.m. = skit dyrt och onödigt!

Packboxen är av någon special utformning och tvivlar på att det går att få tag på annat håll. Den ser hel och fin ut men tyvärr så håller den ju inte tätt...

Någon som har varit med om något liknande eller är det någon som har en idée på lösning?

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » ons jun 08, 2011 22:59

Det där är ett känt fel på tidiga modeller och det var en recall på det vill jag minnas. Hedin snackar skit som vanligt, det går utmärkt att köpa t.ex. här;

http://cgi.ebay.co.uk/D40-NAVARA-2-5-TD ... 0224745884
TEAM HORRED CUSTOMS

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » ons jun 08, 2011 23:33

Nissan är ju kända för att ta hand som sina kunder :roll:
Tvivlar på att dom återkallade bilarna för den saken men man kan ju alltid hoppas! Ska ta och åka in och bråka med dom i morgon och fråga vad f-n dom håller på med :)

Tack för länken!! precis vad jag ville ha :D



Lite offtopic så hade jag en Discovery för några år sedan.
Knutkorset vart dåligt och skulle bytas så var in till Malte Månson i U-a och skulle beställa grejer... Nähä du det gick minsann inte, dom rekomenderade en ny kardan för 11000:- :roll:

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor jun 09, 2011 6:55

Farsan åkte Navara D40 -06 för nåt år sen. När han köpte den var ena nummerskyltsbelysningen trasig/sprucken i plasten. Denna fanns inte att köpa ny utan det blev en helt ny kofångare komplett med belysningen och allt. Som tur var tog säljaren detta då felet fanns när bilen såldes =)

Strax innan bilen såldes konstaterades även där att packboxen på höger bak läckte. Tror det upptäcktes i samband med att kardanaxeln byttes pga skuret knutkors. Bilen hade då rullat 8 tusen nånting..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jun 27, 2011 20:23

Nu har jag beställt och monterat grejer från England.
Skulle inte Svenska posten varit så sega och krånglat så skulle jag fått grejerna på 3 dagar!

Men åter till bilen...
Monterade på allt med känsla av att ha lyckats, men den känsla varade inte länge! Nu läcker bilen olja igen :evil:.
Till att börja med så skulle jag gärna få en lite förklaring på hur allt ska funka.. Vet inte om det är samma alla bilen med stel axel men såhär ser det iaf ut i min: Först på drivaxel (närmast klumpen) sitter det en packbox sen så kommer lagret och sen ytterligare en packbox. Ska lagret smörjas av oljan eller av fet? Plockade bort drixaxel på andra sidan för att se hur det såg ut och då låg lagret i oljan. Men vad gör isf den inre packboxen där? Eller är den slut på den sidan också?
Vad är det som ska hålla kvar drivaxeln i axelröret? På båda sidor glappar det någon mm i axelns längsled, antar att det inte ska vara så?
Det finns ju inget att justera det hela med.


Är det någon som har några uppslag?

Otroligt tacksam för svar!

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån jun 27, 2011 21:00

har samma problem på toyotan fast där forsar det mer eller mindre ut olja, har beställt en lagersats, den ser ut så här:

Bild

verkar vara massa tätningar där också, eller i alla fall två

kan inte den inre tätningen vara för att hålla kvar olja när det lutar åt andra hållet

kan inte otätheten bero på dåligt lager?
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tis jun 28, 2011 14:09

Hej. Sicken otur med bilen. Men, ett skott i blindo är aldrig fel och kommer här:
Kanske är packboxarna justa, men inte själva axelavluftningen. Om avluftningen (ventilen, nippeln) beckat igen, bildas ju övertryck i axeln när du kör och oljan blir varm. Luften expanderar, olja följer med och lättaste vägen ut är via packboxarna.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » lör jul 02, 2011 11:27

Tack för tipsen, verkar som om att avluftningen är ett standard fel på dom här bilarna men med nya grövre packboxar ny och uppflyttad avluftning så har bilen hållt tätt i några dagar nu... Vi får se hur länge det funkar :)

Men förstår mej fortfarande inte riktigt på funktionen. Enligt Nissan så ska man inte behöva shimsa in lagret och det finns inget att justera på. När jag monterade på lagret så glappade det axielt på 1,8mm känns som om det är för mycket :)
Men med några shims så tror jag iaf att jag fick till det...

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

Re: Oljeläckage bakaxel Navara D40

Inlägg av brolle87 » sön jan 13, 2013 23:13

samma på min. bytte inre packboxar och det blev bra. men nu tvärskar hö bakhjulslager så att hela drivaxeln flög ut.. livsfarligt!!, tur jag hann sakta ner till 30km/h. bakaxeln skadad, bara köpa en på skroten för 12500kr. ny kostade 60000.. det började med att abs-lampan tändes då och då, kass givare tänkte jag. men sen skar lagret (nybesiktad och helt godkänd 1 vecka innan). så om lampan tänds, kolla lagerglappet bak.

egna erfarenheter: koppling och svänghjul bytt vid 16000 mil, hjullager fram i omgångar, främre flakfästet höger sida gått av, väldigt tunn plåt (kört utan last). packboxarna på bakaxeln och bakhjulslagrena.

rykten jag hört: kamkedjeras vanligt och att man kan köpa en bättre sats me nån dubbelkedja

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Oljeläckage bakaxel Navara D40

Inlägg av Marcus A » sön jan 13, 2013 23:47

En riktig skit bil är det...
Fina att åka i och ser ganska bra ut men en jäkla dålig kvallitet upplever jag!

Jag har sålt Navaran till fömån för en Mercedes Geländewagen -87.
Där snackar vi kvalité på bitarna, stadigt och bra :D

NimeniusJan
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 22, 2021 15:02

Re: Oljeläckage bakaxel Navara D40

Inlägg av NimeniusJan » tor sep 23, 2021 20:31

Luftnippeln till bakaxel trasig igensatt, ny orginal bara skit, ya reda på gängen och köp en koppling dom går till luftverktyg, kopla på en gummislang, dra den till dey närmaste bakljuset, men glöm inte, spänn den inte för hårt, tänket på fjäder rörelsen, byt ut packboxen på vänster sida, finns bara att köpa på Nissan 800kr.

Skriv svar