Franks Garage.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor dec 27, 2018 20:50

klirre skrev: tor dec 27, 2018 20:34 Så jäkla gött :jump: Sjukt kul att äntligen se den i sitt rätta element :woot: Härligt när allt lirar som det ska, framförallt när man gjort allt så helhjärtat. Hatten av, starkt jobbat.

Sjukt snygg blev den i rött.

Mvh//Klirre
Tackar :beer: Ja den känslan att äntligen kunna få köra den i sitt rätta elememt va helt otrolig. :jump:
Å jag ångrar inte att den inte blev grön som jag tänkte från början. Tycker den gör sig riktigt bra i rött.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Franks Garage.

Inlägg av Lone Wolf » fre dec 28, 2018 13:00

Jösses vad trevligt att se den ute i naturen, synd att man inte fick se den live
Bra jobbat :beer:

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Franks Garage.

Inlägg av J Landin » fre dec 28, 2018 15:39

Grymt kul å se den på rätt ställe!

Hann å få en liten skymt en bit ifrån när jag själv åkte ur skogen med lös bakaxel!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av ernie » sön jan 20, 2019 4:11

Hitta 2 bilder som jag tog på premiärturen.
Bild

Bild

Den går hur gött som helst i skogen :tumbup:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån jan 21, 2019 19:41

Har haft problem med styrningen ända sen jag monterade hydroassisten, den va alldeles för trög, trodde först att jag inte fått ur all luft men efter att ha luftat ett par ggr blev det ändå inte bättre, märktes tydligt på Annandagsträffen att det gick lite för trögt.
Så härom veckan rev jag ner servopumpen och lokaliserade vart strypningen till flödet satt, borrade upp det drygt 1,5mm till 4,8mm har jag för mig och schimsade även i ett par brickor för att få lite högre tryck, den va specad till 110 bar enligt skylten på pumpen.

Har vart ute och provkört ett par gånger och det känns mycket bättre nu, ska testa lite mer i skogen en dag å se så det lirar vid terrängkörning med. Men det känns bra i alla fall.

Så ett par smågrejor kvar ( få igång hastigehtsmätaren och koppla en knapp för varningsblinkers.) sen ska den va helt klar för reggning när våren kommer och vädret tillåter!

Och om typ 1,5veckor drar vi till King of the Hammers igen!!! :woot: :beer:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Franks Garage.

Inlägg av Robe » tis jan 22, 2019 8:19

Ballt! Du får be någon filma nästa körning så vi som inte bor i närheten kan njuta lite :beer:
Vart borrade du i pumpen? Skulle behöva få min styrning lite kvickare oxå...
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tis jan 22, 2019 16:38

Hööken filmade endel men han har inte laddat upp nåt än tyvärr.

Jag borrade upp strypningen på trycksidan, ser väl olika ut från pump till pump gissar jag, och givetvis tänkte man ju inte på att ta kort när man höll på...

Det är bara att riva pumpen så borde det förhopningsvis gå att se vart strypningen sitter, åså borra upp det nån millimeter.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

ekcoj
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:53

Re: Franks Garage.

Inlägg av ekcoj » tor mar 28, 2019 20:59

Hur går det med din fina bil

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » fre mar 29, 2019 19:44

Det har väl inte hänt så jättemycket med bilen, men jag har fått hem och bytt alla 8 fjädrarna till coiloverna. Och just nu står den på pallbockar för fälgarna är iväg på pulverlack.

Har mest hållt på med ytterligare ett biltransportbygge, tröttnade på att försöka att få den gamla 309:an att gå som den skulle så den såldes och en 20år nyare sprinter inhandlades. Börjar i rätt ordning med denna och ska få den besiktad och körduglig innan flaket byggs, va och bessade den i onsdags och det va bara handbromsen som tog lite dåligt, så ska fixa det och göra en ombes. Sen blir det flakbygge och reggning.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Franks Garage.

Inlägg av Lone Wolf » mån apr 01, 2019 7:55

Blir det några byggbilder på Sprintern?
har du sett att det finns färdiga flak att köpa på blocket

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån apr 01, 2019 18:46

Självklart blir det lite byggbilder på sprintern när jag drar igång med flaket.
Ska in om göra ombes på handbromsen imorrn, å går den igenom så ska jag börja plocka bort skåp och bakgavellyft omedelbart. Skåp och lyft är förövrigt till salu om nån behöver.

Jo jag har sett dom flaken, men dom är satans dyra och ser alldeles för tunga ut, vill ju bygga så lätt som möjligt för att kunna få en lastvikt bortåt 1600kg.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Franks Garage.

Inlägg av Gustavsson » mån apr 01, 2019 23:16

frank skrev: mån apr 01, 2019 18:46 ....vill ju bygga så lätt som möjligt för att kunna få en lastvikt bortåt 1600kg.
Har du vägt bygget så du vet vad bilen väger?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tis apr 02, 2019 6:36

Nja har inte vägt den fullt ut, har vägt den vid varje hjul med en palldragare med inbyggd våg, så jag har ett litet hum iallafall. Men jag har nästan räknat med lite överlast...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » fre maj 03, 2019 21:26

Dags för en liten uppdatering igen.

Jag och Ernie va och lämnade ett lass med fälgar på pulverlack för ett tag sen, blev mina beadlockfälgar, Ernies beadlockfälgar samt mina sommarfälgar till BMW:n.
Lackeraren visade ett färgprov på en riktigt snygg Volvo Penta färg med matt klarlack så den fick det bli på alla 3 uppsättningarna.

Såhär blev dom.
Bild

Lackade om Ytterringarna i samma röda som bilen medans fälgarna va på lack.

Såhär blev det när däcken kom på.
Bild

Bild

Sen så har det vart biltransportbygge för hela slanten ett tag.
Detta är utgångsobjektet, en Sprinter 316 från 2003.
Bild

Efter att jag fått den besiktad så började jag plocka bort skåpet, det tog en bra stund att komma åt alla skruvar, fick kapa endel, plasman fick ta dom jag inte kom åt med vinkelharry, men efter ett tag va det loss, lyfte upp skåpet med tvåpelarlyften och körde ut mercan, smidigt som fasen.
Bild

Bild

Plockade sedan bort bakgavellyften och den stora kåpan på taket och sidorna av hytten.
Sen började jag på flaket, hade det ganska klart för mig hur det skulle byggas eftersom jag byggt flak på den förra mercan.
Här kommer lite bilder på det.
Bild

Bild

Bild

Bild

Plockade bort flaket och målade det och började sedan bygga golvet. Blev 12mm formplyfa.
Bild

Bild
Målade alla kapade ytor på plyfan och skruvade fast det på flaket, åså dit med lite lastöglor sen provlastade jag rörhögen.
Bild

Bild
Verkar funka kanon, hade med den till jobbet i veckan och den gick riktigt fint med rörhögen på flaket, bra ork och kändes väldigt stabilt och fint. Återstår att få på lite färg på hytten då den ser lite dassig ut.

Fick på lite färg på fälgarna idag.
Bild

Och har påbörjat slipningen av hytten inför lack.

Bjuder på ett par bilder av rörhögen som får känna på asfalt för första gången, vill ju känna hur den känns på vägen innan det är dags att boka reggning, kändes helt okej i dryga 90Km/h, men kanske lite svajig när man åkte och svängde kraftigt i 50-60.

Bild

Bild
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Franks Garage.

Inlägg av Spiken » fre maj 03, 2019 21:35

Snyggt :tumbup:

Skriv svar