Ryckig gång Cheva Tahoe

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fjösen
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 29, 2010 8:52
Ort: Mora

Ryckig gång Cheva Tahoe

Inlägg av Fjösen » ons sep 29, 2010 9:06

Min cheva tahoe -97 ( V8 5,7 vortec) går ryckigt/misständer när man kör med jämn gas. Gasar man märks det inge och inte häller när man motorbromsar, men lägger man bara på foten lätt så rycker den. Det är olika mycke från dag till dag. Detta har uppkommit efter att jag bytt insugningpackning. Nån som har nån andning va jag missat eller ska kolla?

Yoda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön okt 31, 2021 15:12

Re: Ryckig gång Cheva Tahoe

Inlägg av Yoda » mån nov 01, 2021 22:59

Jag har en Tahoe -99 med exakt samma bekymmer som du beskriver. Har bytt stift och bränslefilter utan någon förbättring. Kom du på någon lösning eller finns det någon annan som kan komma med tips?

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: Ryckig gång Cheva Tahoe

Inlägg av w300i » ons nov 03, 2021 21:41

Bytte nyligen insugspackningar på min Tahoe också,och när jag startade bilen första gången efter allt var klart så lyste motorlampan och felkoden sa att det berodde på tändningen som stog fel,lyckades justera fördelaren så motorlampan inte tänds nå mer men jag har också lite småryckningar emellanåt,märks vid jämn gas och låga varv,och detta uppkom efter att fördelaren varit ur.

Så mitt enda tips är väl att kolla tändningen så den står rätt,det måste jag göra iallafall. Måste göras med ett speciellt diagnosverktyg för Cheva som jag förstått det.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Yoda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön okt 31, 2021 15:12

Re: Ryckig gång Cheva Tahoe

Inlägg av Yoda » tor nov 04, 2021 12:23

Ok, kan vara värt att kolla tändningen också då. Tack för detta tipset och om nån har nåt annat att komma med så är det också välkommet😃

Yoda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön okt 31, 2021 15:12

Re: Ryckig gång Cheva Tahoe

Inlägg av Yoda » ons mar 02, 2022 17:03

Nu är problemet löst!
Fick tips om att byta insprutningsenheten, den så kallade spindeln. Bytte till en MPI enhet(multi port injection system)där det sitter en ventil ute vid varje insprutsnozzel istället för en central enhet och långa slangar ut till insprutarna.
Har funkat utan ojämn gång sen dess.
:jump:

Skriv svar