Ford Maverick 3.0 V6 SUV
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ford Maverick 3.0 V6 SUV
Vågar man köpa en Ford Maverick från 2005 som rullat drygt 20000 mil?
Vilka svagheter har den? Vad ska man titta extra efter?
Tyvärr har den inte lågväxel, vilket jag egentligen önskar då jag i grunden söker den här typen av bil för att dra tungt efterfordon. Då är det gott att ta till lågväxel om det behövs. Men det kanske funkar lika bra med automat? Inga lameller i kopplingen som man bränner upp...
Finns det någon här som har erfarenheter eller kunskap om dessa bilar?
Vilka svagheter har den? Vad ska man titta extra efter?
Tyvärr har den inte lågväxel, vilket jag egentligen önskar då jag i grunden söker den här typen av bil för att dra tungt efterfordon. Då är det gott att ta till lågväxel om det behövs. Men det kanske funkar lika bra med automat? Inga lameller i kopplingen som man bränner upp...
Finns det någon här som har erfarenheter eller kunskap om dessa bilar?
-
- Beroende
Re: Ford Maverick 3.0 V6 SUV
Jag tycker de verkar rätt vettiga som varje dag-bil, finns tydligen en 2.4L med manuell låda också. Är det den Dexter kör i de gamla avsnitten av serien, han verkar ju rätt nöjd med lastutrymmet? 

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- 4x4xnerd
Vet inte säkert, men TROR, att detta i princip är samma bil som Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggdes i Canada av Ford.
En sådan hade jag som dragbil till bilsläpet med en Suzuki Samurai
En underbar dragbil.
Visserligen utan lågväxel, men det kompenserades av automatlådan.
Elektriskt knappval mellan framhjulsdrift, automatisk 4x4, samt låst 4x4(stelkoppling).
En underbar dragbil.
Elektriskt knappval mellan framhjulsdrift, automatisk 4x4, samt låst 4x4(stelkoppling).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Så hur skulle du säga att det är att starta i uppförsbacke från stillastående? Tänk dig att du har ditt bilsläp kopplat med en bil lastad. Hur beter sig automatlådan då? Kommer man att komma igång på vettigt sätt, eller riskerar man att lådan blir överhettad och skadad på något vis?
Jag har inte så stor erfarenhet av automatlådor som du förstår, så jag behöver få veta fakta innan jag vågar slå till på och köpa en.
Jag har inte så stor erfarenhet av automatlådor som du förstår, så jag behöver få veta fakta innan jag vågar slå till på och köpa en.
Mitt svar tidigare var riktat till dig eftersom du verkar ha en del erfarenhet.Wältmeister skrev: ↑ons feb 12, 2025 10:02 Vet inte säkert, men TROR, att detta i princip är samma bil som Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
En underbar dragbil.
-
- 4x4xnerd
Jag ägde Tributen 5 - 6 år, minns inte så noga.
Under den tiden blev inte automatlådan överhettad, vad jag vet om, trots krypkörning med bilsläp tillkopplat, på olika samlingsplatser.
Saknar Tributen, en av de bästa och mest driftsäkra bilar jag ägt av 16 4x4-bilar och runt 130 bilar totalt.
Närmast kommer den Honda CR-V som jag köpte ny 2015 som endast behövt kostas på nya torkarblad.
Men den är ju så djävla ful!!!!
Man kan inte få allt.
Under den tiden blev inte automatlådan överhettad, vad jag vet om, trots krypkörning med bilsläp tillkopplat, på olika samlingsplatser.
Saknar Tributen, en av de bästa och mest driftsäkra bilar jag ägt av 16 4x4-bilar och runt 130 bilar totalt.
Närmast kommer den Honda CR-V som jag köpte ny 2015 som endast behövt kostas på nya torkarblad.
Men den är ju så djävla ful!!!!

Man kan inte få allt.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.