Går ej att stänga av halvljuset jeep cherokee xj -92

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

raba
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 26, 2023 16:41

Går ej att stänga av halvljuset jeep cherokee xj -92

Inlägg av raba » mån mar 27, 2023 17:45

Tjena!

Jag har problem med att mitt halvljus inte går att stänga av. Det spelar ingen roll om jag stänger av tändningen innan ljuset eller ej så är halvljuset på tills batteriet tar slut.

Min felsökning har bestått av:
1. Letat efter daytime running light (DRL) modul då jag läst att denna brukar krångla (bilen verkar inte vara utrustad med det men om någon vet om tysksålda jeepar har denna placerad på något annat ställe än torpeden på passagerare sidan så hojta vetja!)

2. Bytt 10 polig kontakt vänster fram i motorutrymmet (var sönderärjad)

3. Sumrat lampswitchen

4. Mätt styrströmmen från tändningslåset till fördröjningsrelät ( headlamp delay module placerat under ratten )

5. Plockade isär fördröjningsrelät såg inget fel med lödningar osv i kretskortet, dock såg jag att det hade bildats en liten loppa på tillslaget på själva relät, filade bort den men felet kvarstår fortfarande.

Elschema:
Bild

Är lite inne på att det är fördröjningsrelät som spökar då det jag skulle vilja göra nu är att koppla förbi detta relä för att kunna utesluta att det är det som är felet. När jag tittar i liknande trådar på nätet så verkar det som att man bara ska kunna koppla ur relät men när jag gör detta så dör halvljuset helt. Några tips på vart jag ska fortsätta?

Tack på förhand!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går ej att stänga av halvljuset jeep cherokee xj -92

Inlägg av Iznogoud » mån mar 27, 2023 19:50

Brukar vara ljusomkopplaren som felar, alt, kontaktstycket till den som brunnit.
Det sägs att det går väldigt mycket ström genom omkopplaren och att den därför bränns sönder. Aldrig pillat med XJ själv utan bara hört andra klaga på bl,a ljusfel.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

raba
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 26, 2023 16:41

Re: Går ej att stänga av halvljuset jeep cherokee xj -92

Inlägg av raba » mån mar 27, 2023 20:16

Iznogoud skrev: mån mar 27, 2023 19:50 Brukar vara ljusomkopplaren som felar, alt, kontaktstycket till den som brunnit.
Det sägs att det går väldigt mycket ström genom omkopplaren och att den därför bränns sönder. Aldrig pillat med XJ själv utan bara hört andra klaga på bl,a ljusfel.
Har tagit bort ljusomkopplaren och mätt/testat den och vad jag kan se så är det inget fel med den. Kontaktstycket är också friskt. Tanken är att jag ska dra relän till halvljuset så fort jag hittar detta fel så att man slipper att det bränns sönder.

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Går ej att stänga av halvljuset jeep cherokee xj -92

Inlägg av Flupp » tis mar 28, 2023 16:21

På min första xj var det lysknappen som va felet, den andra xjn var det tändningslåset båda hade samma symtom
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Skriv svar