Felkodsläsare

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Felkodsläsare

Inlägg av jonte_malmö » mån feb 13, 2023 23:24

Tänkte höra med er bilkunniga här inne, om man vill ha en lite bättre OBD2-läsare som även kan läsa/släcka ABS, Airbag, återställa elektronisk handbroms mm på olika bilmärken, vad ska man satsa på då? Har tänkt mig lägga 2-3000 max, vad är det bästa man kan få för de pengarna? (Har just nu en Audi som behöver släckt airbag-lampan efter att ha bytt ratt, samt en Saab från 1997 som lyser SRS/antispinn/SRS som jag behöver kolla/släcka, samt brukar ha lite äldre amerikanare och Volvo från 80-90-00).
Ford Explorer '98

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Iznogoud » ons mar 15, 2023 21:31

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Felkodsläsare

Inlägg av jonte_malmö » tor mar 16, 2023 14:49

De verkar helt klart bäst, men för att få de funktioner jag är ute efter är man uppe på 4-5000. Hittade en Foxwell 630 på Wish för 1600:- (brukar ligga på 2500:- i EU). Kommer hem i dagarna, så hoppas på att den blir bra. Fördelen är att den kan ta OBD1 (som jag har på ngn halvgammal amerikanare där OBD2 inte funkar), samt att den kör SRS, ABS, bromsservice och styrvinkel på både Audi, Saab och Volvo. Vad jag hittat verkar Saab inte täckas av många "billigare". Nästa steg är deras Foxwell 680 Pro, men billigaste jag hittade ligger på 3300:- så hoppas denna duger.
Ford Explorer '98

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Iznogoud » tor mar 16, 2023 16:13

Autel tar Saab... I vart fall min gamla från 2012/2013 ish... Deras motsvarande idag ligger väl på 5-6000Kr i Sverige, billigare på nätet.

Sedan får du vad du betalar för, och 6000Kr för en felkodsläsare ser jag som billigt med tanke på vad du själv kan göra i.s.f åka till verkstad som tar 500Kr bara för att ens fundera på var felkodsläsaren befinner sig.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Felkodsläsare

Inlägg av jonte_malmö » lör mar 18, 2023 17:58

Måste säga att jag blev sjukt nöjd med Foxwellen som kom idag (Earlybird delar tydligen ut på helgen med tidningarna?). Det var faktiskt lite oklart om det var en 630 Pro eller 630 Elite som jag köpt då Wish hade bild på båda, blev glad att det var den lite äldre och billigare modellen Pro eftersom den tydligen kan ta OBDI men däremot har lite mindre funktioner än Elite.

Fick till att börja med släckt felkoden på min Audi A6 angående Airbag, den billigaste läsaren med VAG-inriktning kostar typ 700 på Jula och Biltema och då är den bara en enkel OBD2 utöver VAG, medan denna med 70 märken (bla Saab och US Ford) och mycket mer specialfunktioner och läsning utöver motorkoder kostade 1700 inkl frakt, tull och moms. Hade iof gärna lagt till nån eller ett par tusingar för ngt ännu bättre, men har inte riktigt pengarna till Autels för 5-6000 för tillfället.

Trodde bara att den skulle ta enkla OBD2-koder (alltså grejor kopplade till motorn), men på Audin läste den c-lås, aircondition, radion mm och gick att köra livedata med grafer mm. Nu har min gamla A6 mekanisk handbroms, men verkade även kunna utföra bromsservice med elektrisk p-broms samt luftning av ABS mm.

Kan rekommenderas starkt, iaf för bilar fram till 2019 som det står att den passar till. Absolut inte heltäckande men mycket funktioner för bara en tusing mer än en enkel, generisk OBD2 i Sverige. Nästa steg är att fråga farsan om jag får testa läsa hans V70 Fas2 som han kör till Bilia med så fort det är ngt, den har elektrisk p-broms så skulle vara kul att se om den klarar detta och är diesel och automat så skulle vilja se om den gör DPF-regenerering och kan snacka med automatlådan.

https://www.wish.com/product/5ddcfcb1e58faf229f2a68ba
Ford Explorer '98

Skriv svar