Tryckluftstank
Bilen var när jag köpte den redan kittad med in liten luftkompressor. En ARB CKMA12. Det är en kompakt liten rackare som sitter monterad i vänster bakre hjulhus mellan plåten och inredningen.
Den är säkert helt ok för att aktivera diffspärrar eller pumpa däck när man inte har allt för bråttom. Men jag har blivit bortskämd med Jeepen där jag har en York och 8 liter trycktank. ARB-kompressorn har en integrerad tank som är stor som en red bull-burk vilket gör att det blir mycket start stopp och det går inte att t.ex. blåsa rent något med en blåspistol – blir bara ett litet pffft sedan är luften slut..
Med en tank får man en buffert och bara en sådan sak som att pumpa upp däcken efter en skogsrunda går mycket fortare dels eftersom man börjar med full tank, dels eftersom kompressorn inte slår ifrån så fort man släpper påfyllningsknappen.
Jag hittade en billig defekt bärbar hantverkarkompressor på blocket som inhandlades och därefter fick stå till sig i garaget ett tag...
Efter att den rensats på allt så det bara var tanken kvar påbörjades inpassning på lämpligt ställe. Jag sätter den helst under bilen. Mest för att slippa att tanken knycker plats i kupén men också om det skulle hända något. Gärna högt upp skyddat av ramen men ändå lättåtkomligt för att kunna lossa och tömma kondens då och då. Det fick bli några plåtbitar på tanken som gör att den går att fästa i samma skruvar som växellådsbalken.
Eftersom jag hade några andra saker som skulle lämnas på blästring och pulverlack så skickade jag med tanken också. Annars hade det nog bara blivit lite sprayfärg över svetsarna.
Efter någon dag ringde killen från lacken:
-Du, det gick hål i din tank när jag blästrade av färgen, tänkte du ville veta det innan jag målar för jag antar att du ska ha nå´t i den som inte ska läcka ut…
Jo det hade jag ju tänkt!
Hämta upp tanken och undersöka. Jo, mycket riktigt, hål!
Lokal skada eller totalt upprostad inifrån?
Man kan ju svetsa igen hålet och sedan trycktesta med vatten under säkra former. Efter att ha velat lite fram och tillbaka så tyckte jag inte det var värt varken tiden, jobbet eller risken med en tank som kanske inte är helt frisk.
Jag ville gärna hitta en ny tank med samma form, lagom långsmal liksom utan att vara svindyr. Det verkar som att lösa trycktankar ”universal” var svåra att hitta med de kriterierna. Efter lite letande upptäckte jag att Autodoc även har en avdelning/app för lastbilsdelar. Där fanns massor av olika tankar och ett artikelnummer till Mercedes Trucks passade bra; diameter 144mm, längd 453mm, 6 liter, tre anslutningar, 825:- med frakt. Lite mycket pengar kanske men nu hade jag kommit så långt att jag inte orkade vänta på turen att hitta någon ny defekt billig maskin med rätt tank.
Manlig kartong den levererades i:
Skar loss fästet jag gjort på den första tanken och passade på att klyva den för att se hur rostigt det var inuti.
Vid en första anblick: ”Mother of God vad rostigt!”
Vid en andra anblick: ”jamen godstjockleken ser ju helt ok ut i snittet, bara ytrost”.
Vid en tredje anblick: ”ooops massa porer som går nästan hela vägen igenom”
Sedan sattes fästet fast på nya tanken och plötsligt händer det!! …att man får till en svets som inte ser helt kass ut
Lite annat krimskrams går det åt för att få luften från pumpen och till tanken: T koppling för att även kunna ha en snabbkoppling inne i bilen. Skottgenomföring som placeras längst ner i hjulhuset, två slangstolpar och en plugg M22 på tanken och så lite slang.
Från tanken under bilen går det sedan en slang till ett yttre uttag som för närvarande sitter under huven. Får se om det funkar bra eller om den kopplingen ska sitta någon annanstans. Ska ju helst vara lätt att komma åt men ändå skyddat från lera och skit…
Hur som helst så fungerar det som jag tänkt. Det tar en stund för kompressorn att fylla tanken. Därefter bra flöde ur båda uttagen och man kan blåsa en stund innan tryckvakten slår till igen. Har ännu inte provat hur lång tid det tar att fylla upp ett däck från ”offroad-mode” till ”landsvägs-mode” men jag återkommer.
