Jeep Grand Cherokee WK
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41
Jeep Grand Cherokee WK
Hej,
Jag funderar på att köpa en Jeep Grand Cherokee WK med 5,7 liters motorn. Något att tänka på inför köp? Rost? Motor? Växellåda etc.
Det är en 2006.
Tack på förhand!
Jag funderar på att köpa en Jeep Grand Cherokee WK med 5,7 liters motorn. Något att tänka på inför köp? Rost? Motor? Växellåda etc.
Det är en 2006.
Tack på förhand!
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Trevliga bilar! Dock ska man kolla att automatlådan fungerar som den ska.
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Tack! Hur gör man det?
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Provkör med start från kall motor, kolla/lukta på oljan. skall vara ljusröd och inte lukta bränt eller vara mörk till färgen.
Växla från neutral eller parkering till Drive eller back, väntetid innan lådan drar är tecken på problem och internt läckage.
Lådan skall dra i stort sett omedelbart. Prova kickdownfunktionen och växla manuellt genom lådan för att känna att den drar och växlar som den ska. Kolla även att lådan inte hoppar mellan växlar i låga hastigheter som att den inte vet vilken växel att köra på.
Samma med OD och Lock up, de ska läggas i distinkt och ligga kvar tills hastigheten sänkts med typ 10-15Km/h.
Kolla ev, servicebok om lådan fått olje och filterbyten regelbundet, och om någon service missats..
Dock är serviceböcker en falsk trygghet då den inte säger något om fordonets egentliga skick, endast att det "servats" regelbundet.
Även rätt olja är viktig, Chrysler/Jeep kräver ATF+ olja för att fungera bra, vilken är DYR om man köper den på fel ställe, och Mekonomen med flera verkstäder tar inte alltid så allvarligt på att rätt olja säljs till kunden.
Har bilen dragit tunga släp tidigare är service ännu viktigare, gärna mer frekvent än vad serviceintervallerna säger.
Normalt fungerar automatlådor bra länge om de servas, men vid minsta tecken på problem bör man överväga en annan bil då en renovering av en automatlåda är kostsam.
Tyvärr ser många bilägare en automatlåda som underhållsfri, byta olja och filter i motorn vet alla att det skall göras, men lådan glöms oftast bort liksom fram/bakaxlar.
Även många biltillverkare har idag tyvärr tagit bort filter och oljebyte i automatlådor då de anser den vara underhållsfri
Växla från neutral eller parkering till Drive eller back, väntetid innan lådan drar är tecken på problem och internt läckage.
Lådan skall dra i stort sett omedelbart. Prova kickdownfunktionen och växla manuellt genom lådan för att känna att den drar och växlar som den ska. Kolla även att lådan inte hoppar mellan växlar i låga hastigheter som att den inte vet vilken växel att köra på.
Samma med OD och Lock up, de ska läggas i distinkt och ligga kvar tills hastigheten sänkts med typ 10-15Km/h.
Kolla ev, servicebok om lådan fått olje och filterbyten regelbundet, och om någon service missats..
Dock är serviceböcker en falsk trygghet då den inte säger något om fordonets egentliga skick, endast att det "servats" regelbundet.
Även rätt olja är viktig, Chrysler/Jeep kräver ATF+ olja för att fungera bra, vilken är DYR om man köper den på fel ställe, och Mekonomen med flera verkstäder tar inte alltid så allvarligt på att rätt olja säljs till kunden.
Har bilen dragit tunga släp tidigare är service ännu viktigare, gärna mer frekvent än vad serviceintervallerna säger.
Normalt fungerar automatlådor bra länge om de servas, men vid minsta tecken på problem bör man överväga en annan bil då en renovering av en automatlåda är kostsam.
Tyvärr ser många bilägare en automatlåda som underhållsfri, byta olja och filter i motorn vet alla att det skall göras, men lådan glöms oftast bort liksom fram/bakaxlar.
Även många biltillverkare har idag tyvärr tagit bort filter och oljebyte i automatlådor då de anser den vara underhållsfri

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
7" höjd Zj -96 V8 med 33" däck säljes 30000Kr inkl, -96 V8 reservdelsbil, PM:a
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
7" höjd Zj -96 V8 med 33" däck säljes 30000Kr inkl, -96 V8 reservdelsbil, PM:a
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Enligt min erfarenhet är det automaten som är svagaste länken. Kolla så att den inte tvekar eller slirar på trean. Detta är tydligen ett inte helt ovanligt fel.
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Någon som vet mer om denna bil? https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... /103632858
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Det som är lite konstigt är att det står att bilen är svensksåld och har en max släpvagnsvikt på 1500 kg. Normalt har de svensksålda en maxvikt på 3500 medan de importerade endast 1500 av någon konstig anledning.
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Tack!!!!
Iznogoud skrev: ↑tis sep 13, 2022 9:18 Provkör med start från kall motor, kolla/lukta på oljan. skall vara ljusröd och inte lukta bränt eller vara mörk till färgen.
Växla från neutral eller parkering till Drive eller back, väntetid innan lådan drar är tecken på problem och internt läckage.
Lådan skall dra i stort sett omedelbart. Prova kickdownfunktionen och växla manuellt genom lådan för att känna att den drar och växlar som den ska. Kolla även att lådan inte hoppar mellan växlar i låga hastigheter som att den inte vet vilken växel att köra på.
Samma med OD och Lock up, de ska läggas i distinkt och ligga kvar tills hastigheten sänkts med typ 10-15Km/h.
Kolla ev, servicebok om lådan fått olje och filterbyten regelbundet, och om någon service missats..
Dock är serviceböcker en falsk trygghet då den inte säger något om fordonets egentliga skick, endast att det "servats" regelbundet.
Även rätt olja är viktig, Chrysler/Jeep kräver ATF+ olja för att fungera bra, vilken är DYR om man köper den på fel ställe, och Mekonomen med flera verkstäder tar inte alltid så allvarligt på att rätt olja säljs till kunden.
Har bilen dragit tunga släp tidigare är service ännu viktigare, gärna mer frekvent än vad serviceintervallerna säger.
Normalt fungerar automatlådor bra länge om de servas, men vid minsta tecken på problem bör man överväga en annan bil då en renovering av en automatlåda är kostsam.
Tyvärr ser många bilägare en automatlåda som underhållsfri, byta olja och filter i motorn vet alla att det skall göras, men lådan glöms oftast bort liksom fram/bakaxlar.
Även många biltillverkare har idag tyvärr tagit bort filter och oljebyte i automatlådor då de anser den vara underhållsfri![]()
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Jag har haft en sån och det är en mycket trevlig bilar. Härlig motor och bekväm. Samtidigt klara den sig ganska bra i terrängen.
Re: Jeep Grand Cherokee WK
Utan rätt intyg på draget vid registreringsbesiktning så blir det max släpvagnsvikt på 1500 kg, därav att många importbilar har den begränsningen.