Lakering

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Lakering

Inlägg av Fisketorp » fre maj 08, 2020 18:05

Tips mottages för bra "skarv" med sprayburk, metallic färg.

Har redan sprayat och är dags för klarlack, tycker skarven blir så där, inte någon känbar kant men är skrovlig då det inte är tillräckligt med färg där.

Ska man våtslipa lite försiktigt? Tänker att det kommer se skumt ut. Har 1200 papper som bäst.

Lägga lite färg till men sätta tejpen längre ifrån. Kommer väl ändå bli sprutdam tänker jag då.

Eller kommer det jäma till sig bra när väl klarlacken är på och man våtslipat den.


Köpte skarvförtunning för att bättra på skarven på klarlacken, skulle man kanske kört den på basen också?
Provkörde på en plåtbit innan, verkade inte reagera så det såg illa ut, mer än att det just flöt ut.
Vågade inte prova på bilen.


Rätt koncept hade väl varit använda sprutan och kört med klarbas, fade (vet inte vad det heter) och bas för att fadea ut det hela. Men det fick bli sprayburk.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Lakering

Inlägg av JZ » lör maj 09, 2020 2:54

Jag brukar lägga maskeringspappret löst mot det område som skall målas. Alltså tejpad ytterkant men lös innerkant.
Då dimmas färgen in under maskeringen och man slipper kant. Sen rubba och polera när det härdat klart

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Lakering

Inlägg av Fisketorp » lör maj 09, 2020 6:40

Det är så jag har gjort.

Men funderar på om skarven kommer synas under klarlacken. Då den syns rejält nu (inte så konstigt då klarlacken är nermattad)

Kan inte känna någon Kant med fingret, utöver att det känns som spraydam då.


Kan ett trick vara att blöta ner området vid skarven?
Då får ju nermattade klarlacken en mer normal ton ett kort tag.

Eller är det bara så man ska inte röra innan det är klart.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Lakering

Inlägg av JZ » lör maj 09, 2020 15:29

Fisketorp skrev: lör maj 09, 2020 6:40 Kan ett trick vara att blöta ner området vid skarven?
Då får ju nermattade klarlacken en mer normal ton ett kort tag.
Bara att prova. Vatten och bra ljus borde ju ge ''klarlackseffekt'' en stund så du hinner se :tumbup:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Lakering

Inlägg av Fisketorp » lör maj 09, 2020 22:00

Tackar för svaret :)

Våtslipade lite och duschade ut lite mer färg istället för att blöta ner och dona.
Skarven blev bättre men inte helt som jag önskat.

Får se hur det blir efter polering.


Ingen som har provat med skarvförtunning på metallic?

Skriv svar