Biltema vinsch????

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lungälven
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 26, 2009 17:52
Ort: Filipstad

Biltema vinsch????

Inlägg av lungälven » tor apr 09, 2009 6:18

Är det någon som har erfarenhet av biltemas vinschar?
Funkar dom bra?
går det att frilägga wiren så att man kan dra ut den för hand?
Toyota Hilux 2007 (bygget)
VW Amarok 2020
BMW X3 2020 (Tillhör Frugan)

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » tor apr 09, 2009 8:45

Jag har en sån. Den verkar omöjlig att ta död på, jag är väldigt nöjd. Jag öppnade min efter 2 års lerbad och den var som ny inuti. Troligen görs dom hos Ramsey, samma modell och färg iaf. Det går att frilägga trumman med en spak. Inte en sån där kromad vattenkran uppepå som det är på alla Warn + kinavinschar utan en annan grej som hoppar i automatiskt när man börjar vinscha. Det är dock inte världens snabbaste vinsch, men inte den långsammaste heller :?
Beyond bolt-on. Beyond recond.

lungälven
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 26, 2009 17:52
Ort: Filipstad

Inlägg av lungälven » tor apr 09, 2009 8:47

Låter kanon!
Tror du att det räcker med mellanmodellen?
Den skall sitta på vitaran.
Toyota Hilux 2007 (bygget)
VW Amarok 2020
BMW X3 2020 (Tillhör Frugan)

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » tor apr 09, 2009 8:58

Jag kom på en grej. Sladdfjärren var rätt kass. Men man drar ju in en knapp i kupen iaf.

Jag har en 9000 Lbs på min Jeep som väger 2 ton, det var lagom. JAg vet inte hur stor mellanmodellen är men du bör väl ha en dragkraft på 2 x bilens vikt minst.

Susuki = 6000 Lbs på vinshen eller nåt (2,2 Lbs = 1 kg)
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » tor apr 09, 2009 9:07

Hej Lungälven :)

Vad jag kan utläsa av faktabladet på den vinschen som heter GEW9000 så är den sjukt långsam!

"Serielindad 12 V elmotor: 3,6 hk. Utväxling: 294:1."

Så svag motor till en så stark vinsch kräver väldigt mycket utväxling=långsam vinsch. '
Kompisen har en likadan fast GEW8000. Lite känslig för fukt (du bör inte använda högtryck på den)(det bör man förövrigt låta bli på alla vinschar) annars fungerar den väldigt bra :)
Hör med Jenik här på forumet annars, han importerar och säljer vinschar till ett, i mitt tycke, bra pris....

Jag hade förresten INTE satsat på KEW5000 till offroad-bil oavsett storlek.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » tor apr 09, 2009 18:22

Hm... Visst är min vinsch ingen raket, men den är lika snabb eller långsam som en Tabor 9000 och snabbare än den 12000 Lbs kinavinchen vi har på tjejens bil (Inte riktigt samma som Jenik säljer, typ generationen innan). Det bästa är väl att åka på nån träff och provköra nåns Biltemavinsch. Nu låter det som att jag jobbar på Biltema, men jag är rätt nöjd med min. Den har varit under vatten ett antal ggr och även råkat ut för högtryckstvätten. Men den var helt ren inuti. Jag har satt den bak nu, så den hänger med ett tag till.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » tor apr 09, 2009 20:56

Halloj allihopa.... Klampar in lite här..

Min erfarenhet gällande winschar är typ: vill man ha en snabb winsch så gäller Warn 8274:a o inget snack. Är man skitrik så kan man köra med dubbla XP-motorer på den. Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch. Detta var mina idéer. Till verkligheten hör att db´s winsch funkar kanon - egen erfarenhet :rodnar: Kommer dock inte ihåg vad den kostar.. Bra pris iallafall. Jag köpte Tabor 12k för 7k eftersom jag tror på Rindabs ord. Hade kanske kunnat spara nån peng???????? Är iallafall skitnöjd med min och tiden jag har här på jorden räcker så jag kan stå ut med att den är lite långsam (se första meningen)... Har inte tappat kraft när man hämtat döda chevor i lerhål ellet TGB´s som inte når ner med hjulen.

Ha de gott - Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor apr 09, 2009 21:00

Du kan ju även kolla in dom som finns på verktygsboden. Vi har en på 8000 lbs därifrån, har funkat fint hittils denna säsongen. (men den är långsam) Kostar desssutom bara 3500...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre apr 10, 2009 23:06

I söndags var det en polare som pajade sin stora Biltema-winsch p g a att den inte mådde bra av sneddragning(lite åt höger).
Hela winschen blev snedvriden.
Kan i o f s bero på infästningen.
Har sett ungefär samma skada på annan "icke-WARN-winsch" efter snedvinschning(också lite åt höger).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör apr 11, 2009 7:45

Jag kan utan att se på vinchen att fästet i bilen varit för klent...
Därav haveriet...

Har man lite för klen plåt i fästet så bör man svetsa en låda på undersidan..
Jag har praktiserat det på ett flertal byggen och änså länge har jag inte dratt i sönder winchen på det sättet ännu.. 7-8 år sen första monteringen..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör apr 11, 2009 11:36

fourrunner skrev: Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch.
Och i vilket land tror du att Warns vinschar är tillverkade :D? Och säljer inte Jula just Tabor (eller de kan ha bytt undereverantör)? Jag har absolut inget emot grejor från Kina, de har högre klass på produkterna än USA i a f, men det känns trist att Warn tror sig förtjäna högre status än "de andra märkena". Fördelen men Warn är ju att de är etablerade, så reservdelstillgången funkar, tyvärr inte via den svanska agenten, men från t ex England. Men att det skulle vara bra grejor, nja.... :?

Det finns en massa fina vinschar som aldrig syns i Sverige. Jag skulle kanske lika gärna ha en annan vinsch än Warn, men det är ju jobbigt att hitta delar.

I slutänden tror jag man får ungefär vad man betalar för även om vissa firmor lägger på liiiite mer vinst än de borde.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Inlägg av dansken » lör apr 11, 2009 11:45

diamond bollocks skrev:
fourrunner skrev: Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch.
Och i vilket land tror du att Warns vinschar är tillverkade :D? Och säljer inte Jula just Tabor (eller de kan ha bytt undereverantör)? Jag har absolut inget emot grejor från Kina, de har högre klass på produkterna än USA i a f, men det känns trist att Warn tror sig förtjäna högre status än "de andra märkena". Fördelen men Warn är ju att de är etablerade, så reservdelstillgången funkar, tyvärr inte via den svanska agenten, men från t ex England. Men att det skulle vara bra grejor, nja.... :?

Det finns en massa fina vinschar som aldrig syns i Sverige. Jag skulle kanske lika gärna ha en annan vinsch än Warn, men det är ju jobbigt att hitta delar.

I slutänden tror jag man får ungefär vad man betalar för även om vissa firmor lägger på liiiite mer vinst än de borde.
Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » lör apr 11, 2009 12:02

Är det någon som kan förklara för mig hur dragkraften räknas ut på riktigt??

/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Inlägg av Tazz » lör apr 11, 2009 12:21

varför är där ingen som kollar på Ebay på winchar ??? "seilwinde"
kan ju få en 12000 för en strunt summa där :D

finnes en i tyskland som säljer på Ebay och han har ett antal nu som gått för ca 2000kr frakten ligger på ca 900 kr

motor styrkan är 6,6 hk och ska vara hyfsad snabb
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör apr 11, 2009 13:44

dansken skrev: Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...
Just det, så var det :rodnar: Men även den känns ju som en avknoppning av Warn...

Det verkar f ö som att alla, eller i a f de flesta vinschmotorer har samma håldelning och splines, så om man vill ha en 6,5 hk motor men inte har pengar till en XP, så skulle man ju köpa en "kinamotor".
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar