Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Marie » ons okt 16, 2019 13:19

Hejsan. :D

Jag har ett super bekymmer :( mina främre sidobalkar (båda sidorna) har rostat sönder inifrån.. Så jag undrar om ni vet vart man kan köpa dessa som ekonomiplåt?
Helst här i sverige via företag eller svensk sajt... eller om kanske någon av er har sådana liggandes.
Det är asså de som sitter mellan längsgående balk och ut till sparklådan vid A-stolpen.

Ha det bäst
Hälsningar Marie

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Iznogoud » lör okt 19, 2019 8:36

De kan nog vilken bilsvetsare som helst kunna fixa på frihand alt, mäta upp och få bockat hos en plåtfirma.
Ifall yttre tröskeln behöver lagas så är inre plåten 100MM x tröskelns längd samt yttre mallas av och bockas hos plåtslagare.
Riktig ekonomiplåt ( tröskel ) kostar multum i Sverige via Hansen racing eller dalhems ex.

I Usa kanske Rockauto.com kan hjälpa dig eller ebay.com. Tror de yttre heter kickpanel, den inre balken du söker har jag aldrig sett något namn på.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Marie » lör okt 19, 2019 13:29

Iznogoud skrev: lör okt 19, 2019 8:36 De kan nog vilken bilsvetsare som helst kunna fixa på frihand alt, mäta upp och få bockat hos en plåtfirma.
Ifall yttre tröskeln behöver lagas så är inre plåten 100MM x tröskelns längd samt yttre mallas av och bockas hos plåtslagare.
Riktig ekonomiplåt ( tröskel ) kostar multum i Sverige via Hansen racing eller dalhems ex.

I Usa kanske Rockauto.com kan hjälpa dig eller ebay.com. Tror de yttre heter kickpanel, den inre balken du söker har jag aldrig sett något namn på.
Hejsan o tack för svaret :)

Trösklarna är redan ordnade, så de är inget problem.
Problemet är tvärbalkarna som sitter ut från längsgående balk under bilen ut till tröskeln.
Den formen är väldigt udda och min kompis som kan svetsa är ingen plåtslagare utan rörsvetsare.. Så där av måste jag ha tag i dessa balkar som ekonomi-del. :(

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Iznogoud » lör okt 19, 2019 18:25

Det är ju bara en typ U profil som är avfasad i höjdled, så har han tillgång till ett metallark att klippa bitar från så är ju den balken lätt återskapad. 1mm plåt räcker gott och väl i tjocklek. Originalrenoverar du till utställningsskick kan jag förstå önskan om ekonomiplåt i ursprungsform, annars mät, klipp, bocka/forma med handslägga, svetsa, klart.
Har du en kompis som kan svetsa, och vill, så är ju mer än halva rostproblemet löst redan.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Marie » lör okt 19, 2019 21:13

Iznogoud skrev: lör okt 19, 2019 18:25 Det är ju bara en typ U profil som är avfasad i höjdled, så har han tillgång till ett metallark att klippa bitar från så är ju den balken lätt återskapad. 1mm plåt räcker gott och väl i tjocklek. Originalrenoverar du till utställningsskick kan jag förstå önskan om ekonomiplåt i ursprungsform, annars mät, klipp, bocka/forma med handslägga, svetsa, klart.
Har du en kompis som kan svetsa, och vill, så är ju mer än halva rostproblemet löst redan.
Originalskick är väl något jag ofta föredrar när det gäller mina bilar... utställningsbil är inte den här.. jag har den som vardagsbil.. så det är ingen terrängbil om jag säger så. :)

joo halva problemet är löst med att någon kan svetsa åt mig, men det är "bult on" förberett som jag fått som villkor. Så ska det bockas plåt så blir det kört, för jag äger ingen plåtbock. Det ska ju se lite snyggt ut oxå. 8)
Det var en mardröm att borra alla fabrikssvetsar o knacka loss balkarna utan mekgarage o lyft. :lol: Men det gick med ett gäng timmars slit, borr o slip. :mrgreen:

Jag får leta vidare helt enkelt.
Men tack för förslagen iallafall. :tumbup: :D :D

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Lone Wolf » fre okt 25, 2019 16:49

Du har inga bilder från tröskelbytet, kul att se original byte .
här inne bygger dom flesta om trösklarna till mer skogsvänliga

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Reservdelsfråga ekonomiplåt till Grand cherokee 96

Inlägg av Marie » fre okt 25, 2019 22:37

Lone Wolf skrev: fre okt 25, 2019 16:49 Du har inga bilder från tröskelbytet, kul att se original byte .
här inne bygger dom flesta om trösklarna till mer skogsvänliga
Tröskelbytet är inte gjort ännu, bara införskaffandet av trösklarna... först måste jag få tag på balkarna innan något kan göras.. det är nog även bättre att ta balkarna först o trösklarna efter det, då de ändå ska sitta ihop så att säga. :D

Så när det väl görs, så kommer jag säkert ta bilder, för jag har bilder på precis allt när det gäller sommarbilsfix.. till o med bild på ett komp-prov efter trimningen inför första starten.*haha* :lol:
Så bilder kan jag nog ordna när det väl blir av. :tumbup:

Skriv svar