A-traktor challange ?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av kenny_69 » sön maj 11, 2014 21:38

dansken skrev:Vi är fullt medvetna om willysarna, men dom som köper en 50:ia willys för min 60000kr för att sen lägga ner ännu mer för att kunna tävla, såg vi som ett mindre problem än a-traktorerna + att dom besbefriade willysarna är ganska få.
Efter alla diskussionerna i höstas ang bilar som inte var bes i skicket dom tävlade, valde vi att ändra reglerna. Dom nya reglerna säger att bilen ska va bes för att få tävla, sen att man chansar med att den går igenom bes begränsar ju hur mkt man kan bygga om innan den inte går igenom hos bilprovningen o då får man sfro bes den istället. Visst hade det varit bäst om alla hade sfro besade bilar, men tyvärr är sporten för liten för att den ska leva vidare om dom kraven ställs.
En a-traktor kan man regga o sen i princip bygga om till en spindel (läs extremfall) o sen fixa vagnsbok, vilket med dagens regler skulle gå om dom var godkända.

Hoppas ni blev klokare av detta :D
Mycket väl skrivet!! Tack tack :beer:

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av dansken » sön maj 11, 2014 21:44

Nr1 skrev:så det är ok att bygga om bilen efter besiktning och tävla men inte en traktor ? hur fan tänkte ni där ? som sagt aldeles för mycket krångel :aargh: fixa 3 olika reglementen klass 1 fri winch däck portaler mm klas 2 max 35 tum inline winch och en riktig snik enhets klass cherokee orginal drivlina spärrar fritt max 31tum inlinewinch . då har det väl ingen betydelse om det är traktor 50 talare eller amatörbyggd fordon mm bara klassa in efter utrustning :tumbup:
Vi tänkte precis som jag skrev... En bil ska bes varje/vart annat år o en traktor bara en gång, detta begränsar jävligt mkt på hur mkt man kan bygga om innan man får problem.
Vi är en ganska liten skara folk som lägger ner massor av fritid på att få det att funka så bra som möjligt, men du är välkommen att höra av dig till mig om du är villig att lägga ner den tiden som behövs för att få till en klass till :wink:
Det är väldigt lätt att komma med bra ideèr, men väldigt svårt att få det att funka i verkligheten!
Att det är krångligt håller jag inte med om, reglerna som finns idag ÄR mkt enkla!

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av dansken » sön maj 11, 2014 21:50

Nr1 skrev:
dansken skrev:Vi är fullt medvetna om willysarna, men dom som köper en 50:ia willys för min 60000kr för att sen lägga ner ännu mer för att kunna tävla, såg vi som ett mindre problem än a-traktorerna + att dom besbefriade willysarna är ganska få.
Efter alla diskussionerna i höstas ang bilar som inte var bes i skicket dom tävlade, valde vi att ändra reglerna. Dom nya reglerna säger att bilen ska va bes för att få tävla, sen att man chansar med att den går igenom bes begränsar ju hur mkt man kan bygga om innan den inte går igenom hos bilprovningen o då får man sfro bes den istället. Visst hade det varit bäst om alla hade sfro besade bilar, men tyvärr är sporten för liten för att den ska leva vidare om dom kraven ställs.
En a-traktor kan man regga o sen i princip bygga om till en spindel (läs extremfall) o sen fixa vagnsbok, vilket med dagens regler skulle gå om dom var godkända.

Hoppas ni blev klokare av detta :D
om man amatör bygger ett fordon så behöver man väl inte besiktiga på 3år ? så fall kan man ju bygga om hej vilt sen och tävla 3 år
Är man så jävla dum så att man inte bygger om med stora däck, winchar,hjulupphängningar mm när man ändå lägger ner tid o pengar på att amatör/ombyggt fordonsreggar sin bil så... JA, då går det att göra så!

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Nr1 » mån maj 12, 2014 1:46

dansken skrev:
Nr1 skrev:så det är ok att bygga om bilen efter besiktning och tävla men inte en traktor ? hur fan tänkte ni där ? som sagt aldeles för mycket krångel :aargh: fixa 3 olika reglementen klass 1 fri winch däck portaler mm klas 2 max 35 tum inline winch och en riktig snik enhets klass cherokee orginal drivlina spärrar fritt max 31tum inlinewinch . då har det väl ingen betydelse om det är traktor 50 talare eller amatörbyggd fordon mm bara klassa in efter utrustning :tumbup:
Vi tänkte precis som jag skrev... En bil ska bes varje/vart annat år o en traktor bara en gång, detta begränsar jävligt mkt på hur mkt man kan bygga om innan man får problem.
Vi är en ganska liten skara folk som lägger ner massor av fritid på att få det att funka så bra som möjligt, men du är välkommen att höra av dig till mig om du är villig att lägga ner den tiden som behövs för att få till en klass till :wink:
Det är väldigt lätt att komma med bra ideèr, men väldigt svårt att få det att funka i verkligheten!
Att det är krångligt håller jag inte med om, reglerna som finns idag ÄR mkt enkla!
ja reglerna är enkla men nått är fel när det knappt kommer 10 bilar tyvär så är min tid väldigt begränsad av Norge jobb annars hade jag gladligen kastat mig in med huvudet före :twisted: men får lägga den lilla tid jag har hemma på familj och bil bygge så vi får en bil till på tävlingarna :twisted:

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Atorp » ons sep 03, 2014 23:59

Vill man få fler startande så finna bara en väg
- öppna upp klassen. kalla dom abc likt banracing.

det ni diskuterar med a-traktor och före 50
är ju helt befängt. alla fordon skall väl tävlings
besiktigas innan start !
ge då dessa besiktnings män/kvinnor ett
regelverk som tillsammans med reggbevist
blir styrande. då stoppas alla special byggen
som inte är/kan vara gatlegala. då kan a-traktorer
sfro bilar etc tävla på lika villkor. a-traktor som lägsta
krav. vanlig traktor går inte under samma regelverk
rent besiktningsmässigt en rörhög typ spindel
kan inte komma med i racet.

inom banracing i roadsport klassenhar vi just denna lösning
tävlingsbesiktning med klassdregelverk, vagnsbok , reggbevis

fordonet skall klara en svensk bilprovning vid start
men med undantag specade i klass reglementet.
då stoppas allt icke önskvärt.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av BorkJonas » tor sep 04, 2014 10:39

Intressant! Kan du skicka en länk till det reglementet? Lyckades inte hitta något under tekniska regler på racing.

Med vänlig hälsning// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Atorp » fre sep 05, 2014 20:40

kommer här.
kolla underfliken roadsport.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sedan här med tolkningar och rek .
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Reg ... 3-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sedan har klassen besiktningsrepresentant elelr en tekniks ansvarig som kan utbilda besiktningspersonal
i hur de skall tolka reglerna.

deras lösning är beprövad och fungerar väldigt bra.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av BorkJonas » mån sep 08, 2014 13:15

Atorp skrev:kommer här.
kolla underfliken roadsport.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sedan här med tolkningar och rek .
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Reg ... 3-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sedan har klassen besiktningsrepresentant elelr en tekniks ansvarig som kan utbilda besiktningspersonal
i hur de skall tolka reglerna.

deras lösning är beprövad och fungerar väldigt bra.
Var faktiskt en del intressant läsning där... :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar