Förslag och ideer inför 2014!?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av jenik » lör nov 02, 2013 22:46

Marcus skrev:
jenik skrev: Annars är väl våra planer att förfina denna inte helt okända kärra och ställa upp med. OBS detta är planerna, vi hoppas att de håller ;-)
Pedigree!!!

viewtopic.php?f=16&t=29593" onclick="window.open(this.href);return false;

Den bilen blev fyra i denna tävlingen!!
:D :D :D
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

ekcoj
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:53

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av ekcoj » sön nov 03, 2013 12:58

undra om man får vara med med en utv

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Danne » sön nov 03, 2013 13:25

Har den godkänd bur och trepunktsbälte?
Och inreggad som bil, lätt lastbil eller a-traktor så klart.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av jenik » sön nov 03, 2013 18:20

ekcoj skrev:undra om man får vara med med en utv
Frågar du mig?
Bilen på bilden har vagnbok från 2011. Tror det är alutak som tillkommit i regelverket efter det.
Besiktigade den i detta skick i fredag med endast anmärkning på bromsarna och en lampa.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av jenik » sön nov 03, 2013 19:17

Några förslag från mig är att man fortsätter ha fokus på säkerheten.
Idéer kring det är att man inför tex
- krav på fyrpunktsbälte och dörrar med ruta eller rallynät.
Då funkar fortfarande halvdörrar men många behöver komplettera med nät.
Klöddigt när Co.-drivern ska i och ur? Ja, men lika för alla.

- Att all burkning eller utvändig kontakt med bilen för att påverka dess läge förbjuds på alla tävlingar.

- Att all utrustning i bilen alltid är "fast monterad" eller ordentligt surrad.

Andra funderingar jag har är om man inte borde ha krav på bättre stolar är tex original, nackkrage och visir eller skyddsglasögon. Men där är jag inte riktigt säker ännu.

Fortsätter man med två klasser som idag fast den ena, lite extremare har högre krav på sig borde mycket i säkerhetsväg vara genomförbart.

Tja, bara några lösa tankar.....
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av målarn » sön nov 03, 2013 19:56

Man får alltså köra med en traktor reggad bil?
Merca Geländewagen 300TD

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Danne » sön nov 03, 2013 19:58

A-traktor japp.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Ax » tis nov 05, 2013 10:26

Så som regelverket såg ut 2013 så var det svårt att vara med med en UTV. En Challenge bil ska klara var dessa punkter.

ORC-T 0.1 Tillåtna Fordon
Fordonet ska vara fyrhjulsdrivet, registrerat som [color=#FF0000]personbil, lätt lastbil eller A-traktor.[/color]
Fordonet skall vara besiktigat, skattat och försäkrat. Arrangören bestämmer tillåten maxvikt

ORC-T 8.2 Vikt
Lägsta vikt utan förare är 600 kg. Största tillåtna vikt utan förare bestäms av arrangören.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av fr006 » lör nov 09, 2013 13:01

Ax skrev:Så som regelverket såg ut 2013 så var det svårt att vara med med en UTV. En Challenge bil ska klara var dessa punkter.

ORC-T 0.1 Tillåtna Fordon
Fordonet ska vara fyrhjulsdrivet, registrerat som personbil, lätt lastbil eller A-traktor.
Fordonet skall vara besiktigat, skattat och försäkrat. Arrangören bestämmer tillåten maxvikt

ORC-T 8.2 Vikt
Lägsta vikt utan förare är 600 kg. Största tillåtna vikt utan förare bestäms av arrangören.


Du glömde denna paragrafen.
ORC-T 6.1 Kaross
Karossen ska kunna igenkännas som ett serietillverkat fordon.

Var går gränsen? Min Rädd Bull är reggad som ombyggt fordon, den liknar en Suzuki underifrån, alltså är den godkänd...eller. Den är inte ändrad efter regbesiktningen.

Sam

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Ax » lör nov 09, 2013 13:16

[quote="fr006"][quote="Ax"]Så som regelverket såg ut 2013 så var det svårt att vara med med en UTV. En Challenge bil ska klara var dessa punkter.

ORC-T 0.1 Tillåtna Fordon
Fordonet ska vara fyrhjulsdrivet, registrerat som [color=#FF0000]personbil, lätt lastbil eller A-traktor.[/color]
Fordonet skall vara besiktigat, skattat och försäkrat. Arrangören bestämmer tillåten maxvikt

ORC-T 8.2 Vikt
Lägsta vikt utan förare är 600 kg. Största tillåtna vikt utan förare bestäms av arrangören.[/quote]



Du glömde denna paragrafen.
ORC-T 6.1 Kaross
Karossen ska kunna igenkännas som ett serietillverkat fordon.

Var går gränsen? Min Rädd Bull är reggad som ombyggt fordon, den liknar en Suzuki underifrån, alltså är den godkänd...eller. Den är inte ändrad efter regbesiktningen.

Sam[/quote]

Det bästa om du är osäker är att kontakta en besiktningsman från SBF.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av lam84 » lör nov 09, 2013 16:17

ORC-T 6.1 Kaross
Karossen ska kunna igenkännas som ett serietillverkat fordon.

då är det ju bara att ha en glasfiber kaross som oss all annan racing
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av klirre » lör nov 09, 2013 20:22

Om alla la ner lika mycket tid och energi på att bygga en bil enligt reglementet som man gör för att tolka, hitta kryphål och lyckas kringå gällande regler så skulle alla ha vinnarpoteniala bilar :poke:
Jag tror dom flesta förstår hur reglerna SKA tolkas.

Tips inför nästa säsong: Det jag tycker verkar lite tråkigt med Challenge är (ska igentligen hålla käft då jag tyvärr ej varit på någon tävling) är detta eviga winchande. Det blir ju liksom inte körning på provena utan man winchar sig fram, har jag sett på bild och film... Enligt mig borde dom som faktiskt kör fram till kontrollerna premeras. Typ halvera kontroll påängena för varje winchtag. Nu kommer jag bli hatad...

Mvh/Klirre
If in doubt, Flat out!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av henke_99 » lör nov 09, 2013 20:48

klirre skrev:Tips inför nästa säsong: Det jag tycker verkar lite tråkigt med Challenge är (ska igentligen hålla käft då jag tyvärr ej varit på någon tävling) är detta eviga winchande. Det blir ju liksom inte körning på provena utan man winchar sig fram, har jag sett på bild och film... Enligt mig borde dom som faktiskt kör fram till kontrollerna premeras. Typ halvera kontroll påängena för varje winchtag. Nu kommer jag bli hatad...

Mvh/Klirre
Där kan jag vara beredd att hålla med dig, med vinschen fäst nånstans längre fram så kan man ju ta sig fram praktiskt taget var som helst. Utmaningen då ligger mer i vem som har "värst" vinsch.

Det svåraste med en sån regel blir väl dock att hålla koll på att den följs.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Ax » lör nov 09, 2013 20:53

Slår man ut den tiden man vinschar på den totala tiden man kör så är det inte mycket vinschning. Bara att köra själv så får du se själv.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av klirre » sön nov 10, 2013 8:25

Hoppas för allt i världen att jag får ihop en bil så jag kan tävla nästa säsong. Jag ska väl inte uttrycka mig som sagt men jag får "uppfatningen" att man krokar i winchen innan man ens har försökt att ta sig fram. Det tar bort körningen lite granna men som sagt så ska jag nog delta innan jag yttrar mig i frågan :tumbup:

En annan grej vi måste börja tänka på om vi vill ha möjlighet till fler nya områden är biten med miljön. Det är en av dom högst prioriterade frågora i samhället i dag och allt som har med motorer att göra sticker i ögonen på politikerna. De ända miljöaspekter som finns idag är väl press under bil i depå/mek, saneringsutrustnig samt inga läckage? Och vad gäller saneringsutrustning så tror jag ingen politiker är nöjd med hink och spade... Det är ju svårt att gräva bort berg, kanske framför allt med en sandlåde spade :poke: . En annan sak som är "helig" för politiker är blötmark. Jag menar man går och mäter längden på körskador efter skogsmaskn och dom kan få riktiga repremander om dom kört sönder. Så vill vi att politikerna åtminstonde ska tro att vi värnar om miljön så är det nog inte bilden v en bild av en bil med lera upp till taket eller 50 meter långa surhål som övertygar dom. Det tror jag kan ha stor betydelse på hur dom ser på vår sport. Obs nu tycker även jag att detta skulle va trist då jagg tycker det är "skit"kul (hehe) med surhål... Så mina förslag är, hur tråkiga dom än låter:
Miljö matta (som idag)
Inga läckage (som i dag)
Saneringsutrustning: upsamlingskärl, kemikalisäker behållare om minst 10 liter, skyffel av stål sopborste samt en absorbent typ absol.
Katalysator (här kan vi visa att vi bryr oss)
Begränsa svartröken hos onödigt påställda dieslar...
Minska surhålena kraftigt.

Med dessa regler tror jag att det är lättare att få politikernas gehör och kunna utväckla sporten.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Skriv svar