Tävlings upplägg.

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hur ska en challengetävling vara?

1. Slinga med x antal specialprov o extremprov.
33
85%
2. Bara slinga.
0
Inga röster
3. Orgentering.
5
13%
4. Inget av det.
1
3%
 
Antal röster: 39

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Tävlings upplägg.

Inlägg av dansken » sön maj 20, 2012 19:53

Tänkte kolla hur ni som tävlar vill att en tävling ska se ut.
Själv tycker jag att alt.1 är bäst, orgentering är inte challenge i mina ögon.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Marcus » sön maj 20, 2012 20:01

Jag kan tycka att Växjös upplägg förra året var kul, men tycker inte heller att det riktigt är Challenge.

Slingorna bör vara så långa så att köer hålls nere och möjligheterna att köra om bör beaktas vid slingläggning.

Lördagens slinga i Borås var underbart bra och gick att hålla ett högt tempo på. Vissa special prov var nog mer extrem prov och vice versa, men sånt är ju jättesvårt att sia om vid en banläggning. Vi råkade inte ut för några köer alls nästan på lördagens slinga, och då körde vi ju ändå tre varv.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Per Esbjörnsson
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: tor mar 06, 2008 20:11
Ort: Växjö

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Per Esbjörnsson » sön maj 20, 2012 20:36

Håller med om att lördagen var helt underbar, oförutsägbar och låång.

Eftersom jag var med om att lägga banan i Växjö förra året så kan jag till vissa delar ta den i försvar.
Kollar man internationellt så verkar det inte vara så ovanligt med olika former av orienterering.

Det är kanske inte omöjligt att göra en bana med 10 olika specialprov men det är inte lätt i den miljön. (Vi har egentligen bara tillstånd att köra på våra slingor, samt vårt frikörningsområde som inte är jättestort)

För mig är challange inte bara slingkörning
Jeep Grand Wrangler

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av dansken » sön maj 20, 2012 20:55

Per Esbjörnsson skrev:Håller med om att lördagen var helt underbar, oförutsägbar och låång.

Eftersom jag var med om att lägga banan i Växjö förra året så kan jag till vissa delar ta den i försvar.
Kollar man internationellt så verkar det inte vara så ovanligt med olika former av orienterering.

Det är kanske inte omöjligt att göra en bana med 10 olika specialprov men det är inte lätt i den miljön. (Vi har egentligen bara tillstånd att köra på våra slingor, samt vårt frikörningsområde som inte är jättestort)

För mig är challange inte bara slingkörning
Det som kördes i växjö förra året är offroadorgentering o inte challenge i mina ögon, det är två olika grenar. Om vi ska prata internationellt så kör man efter roadbook för det mesta o det är en helt annan sak, men kräver stort körområde(som vi inte har). Kollar man på Croatia trophy är det inte tillåtet med gps o det är inte heller tillåtet med mobiltelefon utom i nödfall.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av AndersW » sön maj 20, 2012 21:00

Jag tror inte att det är en nackdel med att ha ett inslag i form av orientering. Det gör att bilarnas olikheter utjämnas eftersom även de med mindre modifierad bil har en bra chans att ta poäng. Jag tror att det kan "hålla ner" extrembyggena. Eller rättare sagt, du måste inte ha en extrem bil för att kunna hamna hyffsat långt upp i poängligan.

Men jag är mycket nöjd med slingan i borås, för mig som inte tävlar för att jag måste vinna så struntade jag och min nyblivna co-driver helt i specialproven och körde bara slingan. (Förutom ett specialprov som vi körde av misstag då vi trodde att det tillhörde slingan)
Både han och jag var jättenöjda med det, och han fick blodad tand att hänga med fler gånger. Han var helt novis med att åka i skogen överhuvudtaget, men det funkade skitbra ändå. Han såg precis hur vi skulle använda winchen på bästa möjliga sätt och kämpade tappert hela helgen.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av kalle » sön maj 20, 2012 21:40

Jag röstade slinga+prov med,men jag har förståelse för att vissa områden"kräver"orientering för att det ska gå att genomföra tävlingar.
Växjö var mycket bra ordnat även om vi mest flummade runt på måfå.
Åker hällre en sån tävling med än stannar hemma alltså,men jag tycker upplägget ska redogöras i inbjudan.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Marcus » sön maj 20, 2012 21:47

kalle skrev:Jag röstade slinga+prov med,men jag har förståelse för att vissa områden"kräver"orientering för att det ska gå att genomföra tävlingar.
Växjö var mycket bra ordnat även om vi mest flummade runt på måfå.
Åker hällre en sån tävling med än stannar hemma alltså,men jag tycker upplägget ska redogöras i inbjudan.
Håller med, hellre tävling på andra vilkor än ingen tävling!!! Bra inlägg!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av calle-fas » sön maj 20, 2012 21:54

Av de fyra alternativen gillar jag 1 bäst

Men inget hindrar oss från att kombinera. Tänk att man orienterar alternativt kör med roadbook till specialprov.
Personligen tycker jag att det är roligare när utmaningen breddas, men alla har ju sina egna infallsvinklar och orsaker till dessa.

Skitkul att sporten lever är det i alla fall. :beer:
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av volvotl12 » sön maj 20, 2012 22:02

Det blir orientering i Växjö, så de så.
Så det är bara att plugga på kartan. ( Dansken skolkade på orienteringen i skolan )
Men om ni vill kan vi fixa en tävling med GPS.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av AndersW » sön maj 20, 2012 22:09

volvotl12 skrev:Det blir orientering i Växjö, så de så.
Så det är bara att plugga på kartan. ( Dansken skolkade på orienteringen i skolan )
Men om ni vill kan vi fixa en tävling med GPS.
Jag är fyllda 30 men precis lärt mig vad som är norr och söder, ligger jag illa till då ? :)

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av volvotl12 » sön maj 20, 2012 22:17

Sommaren är lång.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av MrHawk » sön maj 20, 2012 22:25

Röstade slinga+specialprov för det är roligast. Men även jag tycker inte heller det är nåt fel i att kombinera olika upplägg.

Olika körområden har ju olika förutsättningar. Tyckte orientering passade växjöterrängen rätt bra.

Håller helt klart med Anders att det kan locka även dom som inte har så extrema bilar att vara med o köra. Är man nybörjare dessutom så är det ju ett ypperligt tillfälle att testa på iom att du kan välja helt hur mycket du vill/kan/vågar köra iom ingen "tvingad" slinga.
I aim to misbehave

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av jenik » sön maj 20, 2012 22:44

Varför kan man inte ha roadbook istället för tex karta och orientering?
På Magam var det roadbook med specialprov inlagda, ett riktigt bra upplägg.
På ett ställe fanns dessutom en singelkontroll som gav poäng så att det inte skulle löna sig att skippa roadbookkörningen och bara starta och sedan gå i mål.
Amn kan ju kombinera roadbook medmbåde prov och kontroller.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Ax » sön maj 20, 2012 22:52

Tyckte orientering passade växjöterrängen rätt bra. Det ända som blir lite orättvist är om vissa kör med GPS med vildmarkskartor och andra hankar sig fram med en gammal kompas som man knappt förstår eller inte ens med kompas. Sen så är det alltid bra att ha lokalkännedom vid orientering... :poke:
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

WiPedersen
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons maj 11, 2011 22:43
Ort: Åstorp

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av WiPedersen » sön maj 20, 2012 23:06

Lyssna på dom tävlande.. det är dom som ska köra och ha så kul som möjligt.
Team Gigglepin4x4 Sweden

Skriv svar