Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av BorkJonas » tor nov 03, 2011 13:09

fr006 skrev:Angående fästplattor för bågen så är måtten MINIMUM mått, alltså får du ha hur tjock och stor plåt du vill.
Bygger man sen en tävlingsbil som är rostig där bågen skall fästas, så naturligtvis lagar man rosthålet ordentligt först.

Sam
Det som är naturligt för de flesta är tyvärr inte naturligt för alla....
Tyvärr har man ju sett exempel på just det som Hagbard nämner.
Ser gärna att någon kommer på hur man skall skriva in detta i reglemente utan att det tar upp två sidor text.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

PHA
Rutinerad
Inlägg: 257
Blev medlem: lör mar 15, 2008 8:56
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av PHA » tor nov 03, 2011 22:00

Varför är det så viktigt att vi ska bygga burar av sömmat rör?
Pris skillnaden är försumbar om man köper vanligt tubrör.
Andvänder du söm löst rör så vet du kvalitén på det och ser om det är skadat men om du använder sömmat rör måste du röntga sömmen för att se genombränning och läge på svetsen.
Gå ist på draghållfastighets kravet på rören. Där är pris skillnaden.
Lika så vad är problemet med att det ska va tak på buren. Ganska trevligt när naturen blir närgången....
Mvh. Håkan.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Marcus » tor nov 03, 2011 22:48

BorkJonas skrev:
Marcus skrev:Jag tycker det är tävlingsreglementet som behöver förenklas och revideras, inte så mycket i tekniska.

SOm jag tidigare nämt... :mrgreen:
Också lite på G där, men kom GÄÄÄÄRNA med input...
JAg tycker att man borde kunna banta ned hela delen med alla ansvariga personer som krävs, finns med många olika funktioner som måste besätas i reglementet. Det svåra för mig är ju att veta vad eg SBF anser måste finnas med för att det skall få organiseras tävling...

Men jag skall sätta mig och grunna lite...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Hagbard » fre nov 04, 2011 0:05

Dock bra input angående rostiga karosser/bur infästningar, blir inte lätt att formulera men skall försöka.
Kom gärna med tips om hur det skall formuleras i reglementet!
Förklara det här blir inte lätt...

Som jag kan se det så är den stora bristen med en lite fästplatta monterad på ett rostigt karossgolv den kraft som verkar rakt neråt samt en kraft som verkar "brytande" mot infästningen
Bild
Kraften rakt ner kan helt enkelt trycka plattan genom golvet. Den "brytande" kraften kan "riva" upp plattan från golvet (dock motverkar snedstaget denna kraft lite beroende på var den anbringas).

Därför kan jag rent spontant tycka att plattan minst ska vara av minst den dubbla storleken, 240 cm2+ och att den ska monteras med stöd i ytterligare en dimention. Likt nedan:
Bild
För att nå passform i olika karosstyper kan kravet vara att vinkeln "V" ska vara mellan 45 och 90 grader och att 30 procent av plattans totalyta ska utgöras av den anslutna vinklade delen. Godgstjockleken på plattan minst 2,5 mm. Plattans smalaste mått får ej vara mindre än 1.5x rörets ytterdiameter. Om fastsättning sker med bult så ska undersidan av karossen förses med kraftiga karosseribrickor.

Vidare ska också påpekas att ingen båge är starkare än dess svagaste svets

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Sigicon » ons nov 09, 2011 11:09

Hej Jonas.
Kolla om det finns möjlighet att få dispans för Wranglerns OME bur.
Jag vet att vi fått det förr i trialsammanhang.

Personligen tycker jag det är idiotiskt att inte godkänna en bur som Jeep lagt åtskilliga 100000 us
på. Dessutom är denna den enda som är krocktestad i labb, och därmed godkänd i alla länder med alla märkliga bokstavskombinationer som finns tillgängliga, utom av SBF för att köra bakom ladan:lol:
Den är stark som f..n, robotsvetsad i tre delar med en godstjocklek på 5 mm på sina ställen.
Min godkända sexpunktsbur i trialbilen med alla snedsträvor i sömlöst + några extra 6 st, väger mindre än BARA hockeymålet i en Wrangler + de 2 strävorna som går bak till hjulhusen.
Vi har försökt att pressa ihop ett Jeepmål med lastmaskinen, och det tog sin tid, faktum är att vi inte gör det fler ggr då risken är större att lastmsk tar skada :wink:
Hemma bra, Trailen bäst

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av BorkJonas » ons nov 09, 2011 13:43

Sigicon skrev:Hej Jonas.
Kolla om det finns möjlighet att få dispans för Wranglerns OME bur.
Jag vet att vi fått det förr i trialsammanhang.

Personligen tycker jag det är idiotiskt att inte godkänna en bur som Jeep lagt åtskilliga 100000 us
på. Dessutom är denna den enda som är krocktestad i labb, och därmed godkänd i alla länder med alla märkliga bokstavskombinationer som finns tillgängliga, utom av SBF för att köra bakom ladan:lol:
Den är stark som f..n, robotsvetsad i tre delar med en godstjocklek på 5 mm på sina ställen.
Min godkända sexpunktsbur i trialbilen med alla snedsträvor i sömlöst + några extra 6 st, väger mindre än BARA hockeymålet i en Wrangler + de 2 strävorna som går bak till hjulhusen.
Vi har försökt att pressa ihop ett Jeepmål med lastmaskinen, och det tog sin tid, faktum är att vi inte gör det fler ggr då risken är större att lastmsk tar skada :wink:
Hej!

Kan prova detta IGEN! Men det är ingen som har lyckats hitta någon spec på buren.
Kan du hjälpa till att ragga fram en spec och bilder på den (utan alla "plastskydd" etc.)?
Har alla årsmodeller samma bur? Har förstått att det skiljer lite mellan årsmodellerna?!?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Sigicon » ons nov 09, 2011 18:41

BorkJonas skrev:
Sigicon skrev:Hej Jonas.
Kolla om det finns möjlighet att få dispans för Wranglerns OME bur.
Jag vet att vi fått det förr i trialsammanhang.

Personligen tycker jag det är idiotiskt att inte godkänna en bur som Jeep lagt åtskilliga 100000 us
på. Dessutom är denna den enda som är krocktestad i labb, och därmed godkänd i alla länder med alla märkliga bokstavskombinationer som finns tillgängliga, utom av SBF för att köra bakom ladan:lol:
Den är stark som f..n, robotsvetsad i tre delar med en godstjocklek på 5 mm på sina ställen.
Min godkända sexpunktsbur i trialbilen med alla snedsträvor i sömlöst + några extra 6 st, väger mindre än BARA hockeymålet i en Wrangler + de 2 strävorna som går bak till hjulhusen.
Vi har försökt att pressa ihop ett Jeepmål med lastmaskinen, och det tog sin tid, faktum är att vi inte gör det fler ggr då risken är större att lastmsk tar skada :wink:
Hej!

Kan prova detta IGEN! Men det är ingen som har lyckats hitta någon spec på buren.
Kan du hjälpa till att ragga fram en spec och bilder på den (utan alla "plastskydd" etc.)?
Har alla årsmodeller samma bur? Har förstått att det skiljer lite mellan årsmodellerna?!?
Alla Wranglers 97-06 har likvärdig bur. Finns vissa avvikelser gällande infästningar till bla softtoppen 02-03-04/06 men huvudmålet är likadant på alla TJ. YJ har ju en aningen rakare bur + sneda SBF strävor bak.
Jag skall göra en dokumentation med foton/bilder då jag har en lös i verkstaden för tillfället. :)
Hemma bra, Trailen bäst

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Sigicon » ons nov 09, 2011 18:59

Sigicon skrev:
BorkJonas skrev:
Sigicon skrev:Hej Jonas.
Kolla om det finns möjlighet att få dispans för Wranglerns OME bur.
Jag vet att vi fått det förr i trialsammanhang.

Personligen tycker jag det är idiotiskt att inte godkänna en bur som Jeep lagt åtskilliga 100000 us
på. Dessutom är denna den enda som är krocktestad i labb, och därmed godkänd i alla länder med alla märkliga bokstavskombinationer som finns tillgängliga, utom av SBF för att köra bakom ladan:lol:
Den är stark som f..n, robotsvetsad i tre delar med en godstjocklek på 5 mm på sina ställen.
Min godkända sexpunktsbur i trialbilen med alla snedsträvor i sömlöst + några extra 6 st, väger mindre än BARA hockeymålet i en Wrangler + de 2 strävorna som går bak till hjulhusen.
Vi har försökt att pressa ihop ett Jeepmål med lastmaskinen, och det tog sin tid, faktum är att vi inte gör det fler ggr då risken är större att lastmsk tar skada :wink:
Hej!

Kan prova detta IGEN! Men det är ingen som har lyckats hitta någon spec på buren.
Kan du hjälpa till att ragga fram en spec och bilder på den (utan alla "plastskydd" etc.)?
Har alla årsmodeller samma bur? Har förstått att det skiljer lite mellan årsmodellerna?!?
Alla Wranglers 97-06 har likvärdig bur. Finns vissa avvikelser gällande infästningar till bla softtoppen 02-03-04/06 men huvudmålet är likadant på alla TJ. YJ har ju en aningen rakare bur + sneda SBF strävor bak.
Jag skall göra en dokumentation med foton/bilder då jag har en lös i verkstaden för tillfället. :)
Kom på att den buren faller på att enl ORC skall främre burbåge, stå på typ golvet i fästplattor, då faller Wranglerns OME bur ifrån oavsett :( Troligtvis även med eftermarknads delar.
Hemma bra, Trailen bäst

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av Sigicon » tor nov 10, 2011 20:13

Har en annan fråga gällande ORC buren, - Får "E" strävan vara en aningen böjd? Helst i båda ändarna, om man vill sätta denna i huvudbågen för att ha mer plats där bak.
I rakt tillstånd blir det trångt för dom med lite kortare bilar pga sätenas placering.

Jag hade tänkt ett kryss i huvudbågen, då jag vill kunna ha reservhjulet stående bakom mig.
Nu kan det kanske få plats iaf om strävan går diagonalt, men kan vara värt att kolla. :)
Hemma bra, Trailen bäst

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012

Inlägg av fr006 » fre nov 11, 2011 7:35

Sigicon skrev:Har en annan fråga gällande ORC buren, - Får "E" strävan vara en aningen böjd? Helst i båda ändarna, om man vill sätta denna i huvudbågen för att ha mer plats där bak.
I rakt tillstånd blir det trångt för dom med lite kortare bilar pga sätenas placering.

Jag hade tänkt ett kryss i huvudbågen, då jag vill kunna ha reservhjulet stående bakom mig.
Nu kan det kanske få plats iaf om strävan går diagonalt, men kan vara värt att kolla. :)

Kolla denna länk för lite tips. Är inte helt säker att det är samma regler i offroad.
http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Teknis ... 2011_2.pdf sid 21 ävenandra sidor visar hur man bygger bågar.

Vi kanske kommer fram till nåt under SGA och vagnboksytfärdar kursen i Jönköping i helgen.

Sam

Skriv svar