Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Inbillar mig att ORC reglementet måste uppdateras inför 2012 så att vi kan köra lite tävlingar nästa år också.
I andra trådar kan man läsa att folket tycker ORC reglerna är krångliga/för hårda/otydliga.
Läs igenom det och kommentera vad NI tycker är fel eller otydligt.
Gör nu inte detta till en "skitsnack" tråd utan bara saklig fakta och förslag på ändringar/förbättringar.
Det gäller både tävlings och det tekniska reglementet!
Ni hittar reglementena här:
Tävling: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_TL.
Tekniskt: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_TK.pdf
I andra trådar kan man läsa att folket tycker ORC reglerna är krångliga/för hårda/otydliga.
Läs igenom det och kommentera vad NI tycker är fel eller otydligt.
Gör nu inte detta till en "skitsnack" tråd utan bara saklig fakta och förslag på ändringar/förbättringar.
Det gäller både tävlings och det tekniska reglementet!
Ni hittar reglementena här:
Tävling: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_TL.
Tekniskt: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_TK.pdf
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Detta tycker jag är ett mycket bra och lovvärt initativ Jonas!
Jag skall försöka sätta mig och läsa igenom reglementena nogrannare och återkomma. Hoppas att fler orkar pilla med detta lite.
Toppen!!
Jag skall försöka sätta mig och läsa igenom reglementena nogrannare och återkomma. Hoppas att fler orkar pilla med detta lite.
Toppen!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
vart finns reglerna att läsa någonstans?? mågon hemsida?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
www.sbf.seRössvik skrev:vart finns reglerna att läsa någonstans?? mågon hemsida?? mvh
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Läste i genom & kom fram till att det ligger inte på en lek nivå utan mer hård tävling
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Kan du ge exempel på vad du menar samt gärna ett förslag på hur det skall vara istället.Voltaren skrev:Läste i genom & kom fram till att det ligger inte på en lek nivå utan mer hård tävling
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Jag har gått igenom reglementet ganska noga och det jag direkt hakar upp mig på är följande:
Lustgas (N2O,dikväveoxid)
Lustgasinsprutning är tillåten i vissa tävlingsgrenar, se Respektive Offroad Tekniskt reglemente och de olika klasserna.
Användningen av annat ämne än lustgas i lustgassystemet är strängt förbjudet.
Systemen ska i sin helhet vara kommersiellt tillgängliga och installeras efter tillverkarens anvis-ningar.
ORC-T 3.2 Bränslesystem
Fritt, bränsletank får ej vara monterad i förarutrymmet om den inte är monterad där original.
Tanklock bör vara tättslutande. Avluftning med backventil bör finnas. Lustgassystem är ej tillåtet.
Dett ger ju klart utrymme för tolkningar. Någon av meningarna angående lustgas ska bort
Sedan är det den eviga diskutionen rörande kravet på vältbågens rör. Diameter och godstjocklek är ju sin sak men kravet på att de ska vara sömlösa ser jag som överflödigt. Dels för att ett rör med 0,5 mm grövre godstjoklek borde ligga i närheten av hållfastheten som hos ett kalldraget rör samt varför kräva en rörtyp som ändå inte går att kontrollera mer än med röntgen eller förstörande analys?
Vidare måste jag ifrågasätta infästningskravet i karossen. 120 cm2 platta under varje infästning. Det finns inga krav på hur karossens hållfasthet ska vara. Karossen kan vara hur genommurken som helst av rost. Oavsett om det finns ett besiktningskrav i klassen så är jag ett levande exempel på ett en vitara med stora rosthål kan gå igenom med blankt papper. Därför föreslår jag mycket större plattor alternativt helst insvetsad i ramen eller i en förlängning till ramen.
Slutligen:
Nu finns det ju ändå ett reglemente som i grund och botten är ganska bra och som framförallt sätter säkerheten i första rummet. Då hade det också varit bra om alla följer det mer grundligt och att tävlingsledningar ställer lite högre krav på tävlingsdeltagare. Speciellt rörande säkerhet och miljö.
Lustgas (N2O,dikväveoxid)
Lustgasinsprutning är tillåten i vissa tävlingsgrenar, se Respektive Offroad Tekniskt reglemente och de olika klasserna.
Användningen av annat ämne än lustgas i lustgassystemet är strängt förbjudet.
Systemen ska i sin helhet vara kommersiellt tillgängliga och installeras efter tillverkarens anvis-ningar.
ORC-T 3.2 Bränslesystem
Fritt, bränsletank får ej vara monterad i förarutrymmet om den inte är monterad där original.
Tanklock bör vara tättslutande. Avluftning med backventil bör finnas. Lustgassystem är ej tillåtet.
Dett ger ju klart utrymme för tolkningar. Någon av meningarna angående lustgas ska bort
Sedan är det den eviga diskutionen rörande kravet på vältbågens rör. Diameter och godstjocklek är ju sin sak men kravet på att de ska vara sömlösa ser jag som överflödigt. Dels för att ett rör med 0,5 mm grövre godstjoklek borde ligga i närheten av hållfastheten som hos ett kalldraget rör samt varför kräva en rörtyp som ändå inte går att kontrollera mer än med röntgen eller förstörande analys?
Vidare måste jag ifrågasätta infästningskravet i karossen. 120 cm2 platta under varje infästning. Det finns inga krav på hur karossens hållfasthet ska vara. Karossen kan vara hur genommurken som helst av rost. Oavsett om det finns ett besiktningskrav i klassen så är jag ett levande exempel på ett en vitara med stora rosthål kan gå igenom med blankt papper. Därför föreslår jag mycket större plattor alternativt helst insvetsad i ramen eller i en förlängning till ramen.
Slutligen:
Nu finns det ju ändå ett reglemente som i grund och botten är ganska bra och som framförallt sätter säkerheten i första rummet. Då hade det också varit bra om alla följer det mer grundligt och att tävlingsledningar ställer lite högre krav på tävlingsdeltagare. Speciellt rörande säkerhet och miljö.
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Som ett exempel så kan jag inte vara med som har en välbyggd susuki sj på grund av en bur som har fel matrial spec 45x3mm sömmat rör, Ingen tak plåt mm ändå har jag 10 punkters bur som är stadigt monterad i ramen.BorkJonas skrev:Kan du ge exempel på vad du menar samt gärna ett förslag på hur det skall vara istället.Voltaren skrev:Läste i genom & kom fram till att det ligger inte på en lek nivå utan mer hård tävling
Jag har rullat 4 gånger med bilen har fått byta ett rör en gång då det fick en bula efter en ordentlig omkullkörning. Bilen är den med gelende drivlina besiktigad som den ser ut med utv bur & allt. Antar att det är bättre att jag fortsätter rulla på sv körningar & träffar då man inte får vara med.
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Bra! Mer sån input vill vi ha! Det är precis sånt jag har efterfrågat!Voltaren skrev:Som ett exempel så kan jag inte vara med som har en välbyggd susuki sj på grund av en bur som har fel matrial spec 45x3mm sömmat rör, Ingen tak plåt mm ändå har jag 10 punkters bur som är stadigt monterad i ramen.BorkJonas skrev:Kan du ge exempel på vad du menar samt gärna ett förslag på hur det skall vara istället.Voltaren skrev:Läste i genom & kom fram till att det ligger inte på en lek nivå utan mer hård tävling
Jag har rullat 4 gånger med bilen har fått byta ett rör en gång då det fick en bula efter en ordentlig omkullkörning. Bilen är den med gelende drivlina besiktigad som den ser ut med utv bur & allt. Antar att det är bättre att jag fortsätter rulla på sv körningar & träffar då man inte får vara med.
Men va inte så negativ och ge upp så lätt, hjälp till så vi kommer framåt istället!
Det du skriver handlar ju inte om att det är på lek eller inte, det handlar om säkerhet!
Kan inte lova något angående rören, men just det du skriver är en av punkterna vi vill få reviderade. Detta beslutas dock av säkerhetsansvariga inom SBF.
Möte angående nästa års reglemente kommer att hållas den 12 November. Jag och Anders W gör allt för att bli klara med ett vettigt förslag tills dess.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Håller med fullt ut Björn!Hagbard skrev:Jag har gått igenom reglementet ganska noga och det jag direkt hakar upp mig på är följande:
Lustgas (N2O,dikväveoxid)
Lustgasinsprutning är tillåten i vissa tävlingsgrenar, se Respektive Offroad Tekniskt reglemente och de olika klasserna.
Användningen av annat ämne än lustgas i lustgassystemet är strängt förbjudet.
Systemen ska i sin helhet vara kommersiellt tillgängliga och installeras efter tillverkarens anvis-ningar.
ORC-T 3.2 Bränslesystem
Fritt, bränsletank får ej vara monterad i förarutrymmet om den inte är monterad där original.
Tanklock bör vara tättslutande. Avluftning med backventil bör finnas. Lustgassystem är ej tillåtet.
Dett ger ju klart utrymme för tolkningar. Någon av meningarna angående lustgas ska bort
Sedan är det den eviga diskutionen rörande kravet på vältbågens rör. Diameter och godstjocklek är ju sin sak men kravet på att de ska vara sömlösa ser jag som överflödigt. Dels för att ett rör med 0,5 mm grövre godstjoklek borde ligga i närheten av hållfastheten som hos ett kalldraget rör samt varför kräva en rörtyp som ändå inte går att kontrollera mer än med röntgen eller förstörande analys?
Vidare måste jag ifrågasätta infästningskravet i karossen. 120 cm2 platta under varje infästning. Det finns inga krav på hur karossens hållfasthet ska vara. Karossen kan vara hur genommurken som helst av rost. Oavsett om det finns ett besiktningskrav i klassen så är jag ett levande exempel på ett en vitara med stora rosthål kan gå igenom med blankt papper. Därför föreslår jag mycket större plattor alternativt helst insvetsad i ramen eller i en förlängning till ramen.
Slutligen:
Nu finns det ju ändå ett reglemente som i grund och botten är ganska bra och som framförallt sätter säkerheten i första rummet. Då hade det också varit bra om alla följer det mer grundligt och att tävlingsledningar ställer lite högre krav på tävlingsdeltagare. Speciellt rörande säkerhet och miljö.
Lustgasen är redan uppskriven på min lista, likaså rör kvalitét.
Dock bra input angående rostiga karosser/bur infästningar, blir inte lätt att formulera men skall försöka.
Kom gärna med tips om hur det skall formuleras i reglementet!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Tack trodde ingen brydde sigBra! Mer sån input vill vi ha! Det är precis sånt jag har efterfrågat!
Men va inte så negativ och ge upp så lätt, hjälp till så vi kommer framåt istället!
Det du skriver handlar ju inte om att det är på lek eller inte, det handlar om säkerhet!
Kan inte lova något angående rören, men just det du skriver är en av punkterna vi vill få reviderade. Detta beslutas dock av säkerhetsansvariga inom SBF.
Möte angående nästa års reglemente kommer att hållas den 12 November. Jag och Anders W gör allt för att bli klara med ett vettigt förslag tills dess.
Skulle man inte kunna ha samma krav som i folkrace?
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Jag tycker det är tävlingsreglementet som behöver förenklas och revideras, inte så mycket i tekniska.
SOm jag tidigare nämt...
SOm jag tidigare nämt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Också lite på G där, men kom GÄÄÄÄRNA med input...Marcus skrev:Jag tycker det är tävlingsreglementet som behöver förenklas och revideras, inte så mycket i tekniska.
SOm jag tidigare nämt...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Den diskussionen har du och jag redan haft i Trialsektionen. Är ju liksom samma bur-regler i CHallenge och Biltrial...Voltaren skrev:Tack trodde ingen brydde sig
Skulle man inte kunna ha samma krav som i folkrace?
Har klippt ut mitt svar därifrån...
Ja!En folkracebur har HÖGRE krav på vilka rör som ska ingå i en bur jämfört med Biltrial.
OK!
Vi har krav på att det ska vara sömlösa rör medan Folkrace har krav på olegerade stålrör. Dessutom så är minimidimensionen på huvudbågen 45x2,5mm istället för 38x2,5mm som det är i Folkrace. Men som Niva-Mats påpekade så har Folkrace dessutom ett originaltak, viket vi inte har. Vi behöver nog den ökade diametern i huvudbågen. I övrigt så har offroaden samma eller lägre krav på burarna....
Så vi tar och kollar på några olikheter. Först ut är buren.
1. Fastsättningsplatta - Folkrace 36cm², Trial 25cm².
2. Sidosträva - Folkrace ska finnas på förarsidan, Trial inget krav.
3. Diagonalsträva - Folkrace 2st diagonalsträvor d.v.s. ett kryss, ska sitta mellan huvudbågen och hjulhusen, Trial ett rör snett bakåt eller i huvudbågen.
4. Tvärgående rör i huvudbåge - Folkrace ska finnas, Trial inget krav.
Sen finns det en del andra regler som är högre i Folkrace jämfört med Trialen...
Stol/stolar:
FR - Från 1/1 2013 får endast FIA godkända förarstolar användas. (Får vara överårig), Trial - stol av racingtyp i M, Pm och P.
Klädsel:
FR - Flamsäker overall.
Vid nationella tävlingar i Sverige ska overallen vara en minst 1-lagers flamsäker overall i något av
följande material: NOMEX, FPT, 100% META ARMID, 95% META ARMID 5% PARA ARMID
eller av SBF godkänd för Folkrace, (godkännandenummer ska finnas angivet på overallen fastsydd
etikett). Tillåtna är även FIA godkända overaller, och overaller enligt Standard EN 533 index 3.
För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela
kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.
Från 1/1 2012 får endast minst 2 lagers föraroveraller märkta EN 533 index 3 eller FIA användas.
Trial - heltäckande kläder av icke brandkänsligt material, dessa ska vara hela och rena.
FR - Skor av flamsäkert material, Trial - inget krav.
FR - Handskar av flamsäkert material, Trial - inget krav.
FR - Stödkrage av flamsäkert material, Trial - används Integralhjälm ska nackkrage (stödkrage) användas.
FR - Balaklava av flamsäkert material, Trial - inget krav.
Hjälm:
FR - Intregralhjälm förbjuden, Trial Integralhjälm max 1500gr.
I övrigt så är säkerhetskraven likvärdiga...
Det är ju självklart att batteriet ska sitta fast, att bränsle inte får kunna läcka ut eller att man kan få skållhett kylarvatten på sig, mm...
Offroaden har högre materialspec. och minimidiameter på huvudbåge än folkrace. I övrigt har Folkrace hägre krav på det mesta. Bland annat stolar, bälte, hjälmar, klädsel och liknande...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Challenge reglementet (ORC) borde uppdateras inför 2012
Angående fästplattor för bågen så är måtten MINIMUM mått, alltså får du ha hur tjock och stor plåt du vill.
Bygger man sen en tävlingsbil som är rostig där bågen skall fästas, så naturligtvis lagar man rosthålet ordentligt först.
Sam
Bygger man sen en tävlingsbil som är rostig där bågen skall fästas, så naturligtvis lagar man rosthålet ordentligt först.
Sam