ORC (Offroad Challenge) är ett reglemente från SBF som handlar om Challenge.Sdkfz251 skrev:Nu har jag läst igenom tråden till fullo och jag ställer därför frågan...
Vad f-n är ORA och ORC?
ORE (offroad enkel) är ett annat reglemente som kan användas för att arrangera lite allt möjligt. ORE skapades för att underlätta för nya sportgrenar. ORE är ett reglemente som bara innehåller säkerhetsdelar, och i princip inget annat.. ORE ställer ganska små krav på bilarna, för att det just ska vara lätt för de flesta att "prova på". Dock får inget tävlingsmoment som arrangeras enligt ORE vara av hastighetstyp/tidtagning. Detta är för att säkerhetskraven är ganska små, och då godkänner inte försäkringsbolagen att vi tävlar på tid. Trophyn som BorkJonas och säkert en del andra har arrangerat arrangerades som ORE-tävling
Reglementena finns att läsa här:
http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=12
Jag blir lite bekymrad när jag läser ditt uttalande. Det innebär att vi inom SBF har misslyckats med att nå fram till utövarna. Varför så negativ mot SBF? Anledningen till att man ska arrangera med hjälp av SBF/licens är för att man ska vara försäkrad mot olycksfall. Största delen av licenspengarna går just till en försäkring. Många har uppfattningen att SBF är ett gäng kontornissar i Stockholm som inte vet någonting. Men så är det inte, jag själv sitter med i Offroadutskottet i SBF och jag är en alldeles vanlig offroader precis som du. Jag bor dessutom i BoråsSdkfz251 skrev: Går det att anordna challange/trophy utan ett kopiöst regelverk och SBF???
Lite mere nice and easy utan en massa hets och piska?
Jag tycker inte att SBF är hets och piska, varför uppfattas vi så? Vi arbetar för att det ska finnas regelverk för de sportgrenar som folk vill utöva och vi vill absolut inte att de ska uppfattas som omständiga eller som någon piska. Största anledningen till att de finns är just för att försäkringen ska fungera.
Varför då? Licensen och regelverket finns för försäkringens skull. Läs gärna igenom exempelvis ORE-reglementet, det är inte så krångligt alls. VSdkfz251 skrev: Jag har aldrig kört men varit och tittat på ett antal challange för ett antal år sedan och jag lockas av det men blir totalt avtänd av allt regelverk och licenser.
Jag hoppas verkligen inte att jag upplevs så. Jag har inte en enda sponsor... och inte ens vinnaren av Eurotrialen har en enda sponsor. Vill vill jättegärna att nya människor ska komma in i sporten. Och jag tror och hoppas att de nya som kommit i trialen har känt sig välkomna. Att tävlingarna byggs efter vilka bilar som deltar är nog svårt att komma ifrån, men man behöver absolut inte ha en dyr bil och fräck overall för att komma och tävla. Och vill du så får du mer än gärna låna min bil på en tävling, jag vill att alla ska känna sig välkomna.Sdkfz251 skrev: Men jag är fullt på det klara med att flertalet av er som tävlar gärna vill lyfta upp det i stil med,,, och nu ironiserar jag lite... sponsorer, fina racing overaller och stall-team. Vad jag kan förstå så är det lite av det som är problemet kanske, det har blivit sådan stor skillnad mellan de som har varit inne i gemet ett tag så tävlingarna läggs efter deras maxade bilar, vi som är sena i tanken kommer in fem i tolv med en original XJ och blir bara skrämda av allt... typ
Regelverket i exempelvis ORE tycker jag är enkelt och inte total-antiklimax. Om det upplevs besvärligt så måste vi naturligtvis ändra det, men då behöver jag konstruktiv kritik på just VAD det är som är besvärligt att förstå. De trophytävlingar som jag varit med om har varit något helt annat än tävlingshets/placering osv.. Första gången åkte jag i team med en person som jag aldrig träffat tidigare, och jag har nog aldrig haft så roligt på en tävling. vi skrattade och hade trevligt i ett helt dygn.Sdkfz251 skrev: Om det nu, av tråden att döma, är kris i Challange-svängen, och man vill ha nytt blod i rörelsen så kanske man ska börja med att luckra upp regelverket (jag läste regelverket för några år sedan (eller om det var till trial) och bara det var ju total anti.klimax).
Det är upp till de som idag är aktiva att sälja challange/trophy till sådana som mig, visst man får bita i det sura äpplet och inse att folk är inte är beredda att till 100% satsa på challange. Men kan man få några som kommer lite när de känner för det så är bara det en vinst men då får man luckra upp "stämningen" (tävlingshetset/tidshetset/poänghetset/placering-på-listan-i-sverigekupen-hetset).
Sdkfz251 skrev: Kör Trophy-light under trevliga former men utan att rucka nämnvärt på terrängen. Bara för man ska locka nya till en tävlingsform så behöver man inte, såsom hänt tidigare i andra tävlingsformer, göra "spåret" extremt enkelt... bara för att en förare är ny i challange så betyder det inte att han/hon inte kan hantera sitt fordon. Jag har sett Vaz Niva i Eksjö som i originalskick körde tuffa spåret där bara 35"+ körde.
Jag tycker helt klart att du ska testa att köra en Trophy i Borås, det är jättekul! Vi kanske kan köra i ett team?
Om det finns fler frågor om reglementen eller om SBF i allmänhet så får ni väldigt gärna ringa mig på 0739-874299. Jag som representant för SBF vill uppfattas som tillgänglig och inte som någon paragrafryttare.
/Anders