Offroadorientering Växjö 19-20 september
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Offroadorientering Växjö 19-20 september
Wäxjö MS Offroad inbjuder till Offroadorientering den 19-20 september.
Prel tidsplan:
06.00 besiktning startar
09.30 förarmöte
10.00 start
målgång någon gång framåt natten / söndag morgon
Anmälan senast 1 september efteranmälan möjlig mot förhöjd avgift.
Om färre än 10 anmälda på senaste ordinarie anmälningsdagen ställs tävlingen in.
ORE-reglementet för enklare offroad tävling kommer att tillämpas.
Mer info kommer på http://www.vaxjooffroaders.se
eller Christer 070-976 28 85
OBS den senaste och gällande informationen kommer att finnas på vår hemsida.
Prel tidsplan:
06.00 besiktning startar
09.30 förarmöte
10.00 start
målgång någon gång framåt natten / söndag morgon
Anmälan senast 1 september efteranmälan möjlig mot förhöjd avgift.
Om färre än 10 anmälda på senaste ordinarie anmälningsdagen ställs tävlingen in.
ORE-reglementet för enklare offroad tävling kommer att tillämpas.
Mer info kommer på http://www.vaxjooffroaders.se
eller Christer 070-976 28 85
OBS den senaste och gällande informationen kommer att finnas på vår hemsida.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Re: Offroadorientering Växjö 19-20 september
Vad har ni för terräng och hur stort är området?sugga skrev:Wäxjö MS Offroad inbjuder till Offroadorientering den 19-20 september.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Om det går som planerat kommer vi förrutom gamla I11 området köra på 4-5 ytterligare områden runt Växjö.
Terrängen är ordinär småländsk skog! (ni vet sådan med träd, stenar och surhål )
Terrängen är ordinär småländsk skog! (ni vet sådan med träd, stenar och surhål )
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!
Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Så länge det är lika för alla så spelar det väl ingen roll, man får skicka ut co-drivern för att hitta kontrollen. På trophyn i Borås så kunde kontrollen vara någonstans i en ruta som var ca 75x75 meter och det funkade utan några som helst problem. Huvudsaken är ju att man har roligt.jenik skrev:Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!
Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
Att skicka ut co-drivern och att inte veta exakt var kontrollen sitter håller jag absolut med dig om. Men om kartan inte är så pass bra att man inte kan orientera sig med hjälp av den i förhållande till den omgivande naturen så blir det mindre roligt för alla.AndersW skrev:Så länge det är lika för alla så spelar det väl ingen roll, man får skicka ut co-drivern för att hitta kontrollen. På trophyn i Borås så kunde kontrollen vara någonstans i en ruta som var ca 75x75 meter och det funkade utan några som helst problem. Huvudsaken är ju att man har roligt.jenik skrev:Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!
Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
Vad jag menar är att om kartan liknar "riktig" orienteringskarta blir det roligare (för alla !
Jämför man med finsk offroadorientering så är min uppfattning att där vet man vart man ska med hjälp av gps-koordinater. Därmed hamnar huvudfokus på körningen och inte på att leta efter kontroller. Ni som har varit där och tävlat, rätta mig om jag har fel?
Dock är nog en kombo av orientering och körning det som är själva innebörden av offroadorientering
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 218
- Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
- Ort: Sollentuna
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Ang. kartorna så kommer det att bli lite olika beroende på områdena och vilka kartor vi kan få fram och även lite beroende på området i sig.
Men jag håller med som gammal orienterare att riktiga orienterings kartor är bäst.
Men jag håller med som gammal orienterare att riktiga orienterings kartor är bäst.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Jenik
Vad det gäller Finland så får man ju kordinaterna och har en rätt väl detaljerad karta, dessutom har du ett speciellgjort kartprogram som talar om hur långt det e till nästa kontroll i antal meter och riktningen via klockangivelse, tex 145meter klockan 2.... Vid starten får man även en lista med kontrollerna där dom är beskrivna med text tex "på stenen" eller "björken" eller någon annan lämplig förklaring
Så det brukar inte vara speciellt svårt att hitta kontrollen utan det e körningen som hamnar först..
Lasse Lundén
Vad det gäller Finland så får man ju kordinaterna och har en rätt väl detaljerad karta, dessutom har du ett speciellgjort kartprogram som talar om hur långt det e till nästa kontroll i antal meter och riktningen via klockangivelse, tex 145meter klockan 2.... Vid starten får man även en lista med kontrollerna där dom är beskrivna med text tex "på stenen" eller "björken" eller någon annan lämplig förklaring
Så det brukar inte vara speciellt svårt att hitta kontrollen utan det e körningen som hamnar först..
Lasse Lundén
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Lite mer info finns på www.vaxjooffroaders.se
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm