Offroadorientering Växjö 19-20 september

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Offroadorientering Växjö 19-20 september

Inlägg av sugga » mån jun 15, 2009 22:06

Wäxjö MS Offroad inbjuder till Offroadorientering den 19-20 september.
Prel tidsplan:
06.00 besiktning startar
09.30 förarmöte
10.00 start
målgång någon gång framåt natten / söndag morgon

Anmälan senast 1 september efteranmälan möjlig mot förhöjd avgift.
Om färre än 10 anmälda på senaste ordinarie anmälningsdagen ställs tävlingen in.

ORE-reglementet för enklare offroad tävling kommer att tillämpas.

Mer info kommer på http://www.vaxjooffroaders.se
eller Christer 070-976 28 85

OBS den senaste och gällande informationen kommer att finnas på vår hemsida.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » mån jun 15, 2009 23:11

varför måste allt roligt va så långt bort :(
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Offroadorientering Växjö 19-20 september

Inlägg av Marcus » mån jun 15, 2009 23:31

sugga skrev:Wäxjö MS Offroad inbjuder till Offroadorientering den 19-20 september.
Vad har ni för terräng och hur stort är området?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jun 15, 2009 23:59

Jag kommer högst troligt....bara jag får låna min bil! :lol:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jun 16, 2009 0:03

BorkJonas skrev:Jag kommer högst troligt....bara jag får låna min bil! :lol:
Nej för helvete, den ska jag och Gustav ha!

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » tis jun 16, 2009 8:13

Om det går som planerat kommer vi förrutom gamla I11 området köra på 4-5 ytterligare områden runt Växjö.
Terrängen är ordinär småländsk skog! (ni vet sådan med träd, stenar och surhål :wink: )
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » tis jun 16, 2009 10:28

Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!

Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jun 16, 2009 10:38

jenik skrev:Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!

Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
Så länge det är lika för alla så spelar det väl ingen roll, man får skicka ut co-drivern för att hitta kontrollen. På trophyn i Borås så kunde kontrollen vara någonstans i en ruta som var ca 75x75 meter och det funkade utan några som helst problem. Huvudsaken är ju att man har roligt.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » tis jun 16, 2009 10:48

AndersW skrev:
jenik skrev:Det låter ytterst intressant! Vi måste helt enkelt planera för att komma, så är det bara!

Något som vi har erfarit (på de få orienterings/challenge vi varit med på) är att det är ytterst avgörande hur kvalitén på kartan är i förhållande till hur kul/rättvist det blir. Enligt oss är en bra karta som man kan orientera sig efter A & O vid ett arrangemang som detta. Hur kommer er karta att se ut? Självritad eller en "riktig" ?
Så länge det är lika för alla så spelar det väl ingen roll, man får skicka ut co-drivern för att hitta kontrollen. På trophyn i Borås så kunde kontrollen vara någonstans i en ruta som var ca 75x75 meter och det funkade utan några som helst problem. Huvudsaken är ju att man har roligt.
Att skicka ut co-drivern och att inte veta exakt var kontrollen sitter håller jag absolut med dig om. Men om kartan inte är så pass bra att man inte kan orientera sig med hjälp av den i förhållande till den omgivande naturen så blir det mindre roligt för alla.

Vad jag menar är att om kartan liknar "riktig" orienteringskarta blir det roligare (för alla ;-)!

Jämför man med finsk offroadorientering så är min uppfattning att där vet man vart man ska med hjälp av gps-koordinater. Därmed hamnar huvudfokus på körningen och inte på att leta efter kontroller. Ni som har varit där och tävlat, rätta mig om jag har fel?

Dock är nog en kombo av orientering och körning det som är själva innebörden av offroadorientering ;-)
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Inlägg av Chevrolet_Racing » tis jun 16, 2009 11:14

fan vad synd att man är i boden och gör lumpen då :( och sen att det ska vara lite för långt bort för en fattig 19 åring :(

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » tis jun 16, 2009 12:52

Ang. kartorna så kommer det att bli lite olika beroende på områdena och vilka kartor vi kan få fram och även lite beroende på området i sig.
Men jag håller med som gammal orienterare att riktiga orienterings kartor är bäst.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

lunden
Hemmastadd
Inlägg: 177
Blev medlem: sön feb 12, 2006 23:12
Ort: Haninge Stockholm

Inlägg av lunden » tis jun 16, 2009 23:18

Jenik

Vad det gäller Finland så får man ju kordinaterna och har en rätt väl detaljerad karta, dessutom har du ett speciellgjort kartprogram som talar om hur långt det e till nästa kontroll i antal meter och riktningen via klockangivelse, tex 145meter klockan 2.... Vid starten får man även en lista med kontrollerna där dom är beskrivna med text tex "på stenen" eller "björken" eller någon annan lämplig förklaring

Så det brukar inte vara speciellt svårt att hitta kontrollen utan det e körningen som hamnar först..

Lasse Lundén

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » mån aug 17, 2009 18:13

Glöm inte att anmäla er innan den 1:e september

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » tis aug 18, 2009 8:47

Lite mer info finns på www.vaxjooffroaders.se
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

olycka
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: ons okt 25, 2006 9:17
Ort: Vadstena

Inlägg av olycka » tis aug 18, 2009 9:17

Detta skulle vara kul att testa!

Skulle en TGB11 med winch duga för ett sånt här äventyr?

Någon som kan länka till ORE-reglementet? Kan inte hitta nått givande på Google.

/Jonas
*Skrot* Isuzu Trooper -91 *Skrot* | Nu en TGB11

Skriv svar