Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lucas » mån mar 11, 2019 10:09

Hej!
En del av er känner kanske igen mig från min tråd om mitt a-traktor bygge på en Pajero. Har varit dålig aktivitet i den tråden länge nu, mest för att det inte hänt särskilt mycket med den på senaste tiden. Mer har det dock hänt i garaget i övrigt här hemma. Vi har införskaffat oss två Jeepar. En Cherokee och en Wrangler! :mrgreen: Börjar fundera på om det här med off-road bilar är nån slags sjukdom, har det blivit en blir det flera känns det som... :D Cherokeen köpte vi som ett ladufynd för rätt länge sen men inget har hänt med den förräns nu när mitt körkort börjar närma sig och jag är sugen på en fräck bil att köra runt i efter att körkortet är fixat. Wranglern köptes i somras, den är för tillfälet helt original men jag och pappa har planer på att höja den, köpa nya däck och fälgar (offroad däck så klart), nya kofångare, winch och mycket mer. Målet med Cherokeen är väl egentilgen bara att få den igenom en besiktning... :poke: Förhoppningsvis blir detta av och avsikten med den här tråden är att uppdatera den med det som händer med bilarna :)
Lite bilder på Cherokeen från när vi fick hem den:
Bild

Bild

Och på Wranglern:
Bild

Bild

När vi köpte Cherokeen så var den knappt körduglig. Den kokade efter en kilometers körning, bromsarna både fram och bak var en katastrof samt att det knäppte och ryckte värre än fan själv i framvagnen när man svängde. Problemet med att den kokade löste vi relativt snabbt.
Det visade sig att 1. Kylarlocket var sönder (fjädern som sitter där var upprostad) så den gav inte rätt motstånd, vilket ledde till att så fort där blev tryck i systemet så öppnade locket till expansionskärlet och ånga strömmade ut vilket lätt kunde misstas för att den kokade.
2. Vevhusventilationen var inte tät någonstans, varför det gjorde nytta att fixa det vet jag inte men efter att den tätats har den inte kokat trots att den stått på tomgång i över 20 minuter, så vi uppfattar det som löst. Helt säker kan man ju dock inte vara förrän en ordentlig provkörning gjorts.

Bakbromsarna läckte från bromscylindrarna så vi köpte nya och tänkte byta dem. Men vi kunde inte få loss de gamla så det blev att vi köpte ett verktyg för att slipa dem invändigt och sen satte vi in kolvarna från de nya cylindrarna i de gamla. Det har fungerat bra sen dess. Bromsarna fram däremot fortsätter jävlas, kvittar hur mycket man smörjer upp dem så fastnar de igen. Vi tycker det känns lite konstigt för kolven ser fin ut, varken märken eller rost på den. Vi har provat att byta glidbultarna, hylsorna till dessa samt gummit över dem och då blev det lite bättre. Vi har också funderat på om det är rätt ok som sitter där, då oket glappar i höjdled typ. Lite svårt att förklara. Finns kanske någon här som kan svara på om det är rätt ok om jag lägger upp lite bilder på det?

Knäppandet i framvagnen fixade vi i helgen. Vi har sett att knutkorset på passagerarsidan glappade extremt mycket (ca 2 cm, tror pappa la upp en video på någon facebook sida för jeep), så vi bytade det. Efter det försvann knäppandet :D Det var så illa med korset så det hade rostat ihop till mer eller mindre ett stycke metall i en av lederna, men 1h med slägga och huggmejsel samt rikligt med rostlösare fixade det :D
Lite bilder från bytet:
Innan byte
Bild

Bild

efter:
Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lars 9k » mån mar 11, 2019 11:21

Om kolvarna är svarta och snygga är de av komposit och har svällt.

Enkla att byta och inte dyra.
Går även att byta till stålkolvar men personligen har jag behållt komposit på min.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lucas » mån mar 11, 2019 12:03

Kolvarna är svarta så då är det förmodligen som du säger, att de har svällt. Var brukar ni som har jeepar här på forumet handla era grejor?
Ni som vet, vad är fördelen/nackdelen med att behålla komposit kolvarna jämfört med att byta till stål?

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lars 9k » mån mar 11, 2019 22:07

—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lucas » tis mar 12, 2019 14:19

Tack för länken, vi hade dock redan hunnit beställa delar men kan säkert vara nyttig för framtida bruk! Vi beställde 2 komposit kolvar från bildelaronline24.se (får se om vi får sakerna, deras leveranser har varit lite sisådär tidigare...). Vi beställde även ett filter till lådan från Dalhems då vi tänkt byta olja i den inom kort. Förhoppningsvis får vi delarna nu i veckan så vi kan mecka i helgen :D

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Flupp » tis mar 12, 2019 17:58

Du kan få en länk av mig med där jag brukar beställa jeep delar
https://eshop.rbs-handel.de/de/

Hälsningar
Leffe
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av gubbstrutten » ons mar 13, 2019 8:28

Förr i tiden, när jag ägde Jeepar(3 st), köpte jag ibland från SBVAB, Skåne.
Hyfsade priser och snabba leveranser.
Som medlem i JCS hade man rabatt på priserna.

Höjningsrelaterade delar från Dr Keller, Sandviken.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lars 9k » ons mar 13, 2019 18:51

gubbstrutten skrev: ons mar 13, 2019 8:28 Förr i tiden, när jag ägde Jeepar(3 st), köpte jag ibland från SBVAB, Skåne.
Hyfsade priser och snabba leveranser.
Det är ju dit min länk leder :poke: Wältis! :mrgreen:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av zvarovski » tis mar 19, 2019 20:11

Hej!

Brorsan min hade en gång en Cadillac Eldorado som gjorde så där på i till synes felfria bromsar fram, det visade sig efter mycket huvudbry att slangen fram på ena oket som typ kollapsat invändigt. Det gick fint o bromsa men sen låste det som upp sig. efter slangbyte så funka det felfritt och orka fjädra tillbaka utan anliggningstendenser. Kan va ide o kika efter och prova släppa på luftningsnippeln om du märker att de släpper, då kan det finnas slangproblem eventuellt.

mvh

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lucas » ons mar 27, 2019 23:32

Nu har det hänt lite med Cherokeen, vi har fått hem nya kolvar, nytt filter till lådan och olja till lådan. Kolvarna är bytta och funkar numera felritt :D :D Oljan och filtret i lådan byts förhoppningsvis till helgen. Eftersom vi inte kört mer än in och ut ur garaget med bilen har vi inte kollat oljor i axlar, motor och låda så jätte noga, mest sett att där är olja på stickorna och sen varit nöjda. Men förra helgen gick vi över det ordentligt då vi provade den lite mer ordentligt och tyckte lådan växlade segt. Vi upptäckte då att där inte var mycket olja i varken låda, bakaxel eller motor... Jävla tur vi inte flyttat bilen mer än vi gjort... Nu är där iallafall ny olja och packning i bakaxeln, vi passade även på att svetsa dit en avtappningsplugg när vi ändå hade kåpan av. Motorn har vi bara fyllt på olja i, men oljan där ska bytas den med, det var mest så att man vågar starta den.

De nya kolvarna
Bild

Kolven uttryckt, såg ut som att fler än vi haft problem med bromsarna, de verkade vara smorda med fett, låg någon fettsörja i botten och bromsoljan såg fin ut i övrigt
Bild

Ihopmonterat med nya belägg. Lite rostigt men det rullar lätt och fint
Bild

Diffkåpan med nysvetsad avtappningsplugg och ny packning. De kostades på med lite ny färg också
Bild

Vi har också hunnit med en tur till biltema. Avgassystemet är lite rostigt och dåligt upphängt så det ska det bli ändring på :D
Bild

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Projekttråd Chreokee samt Wrangler

Inlägg av Lucas » sön apr 05, 2020 21:57

Det är dålig aktivitet i verkstaden med Cherokeen, sist jag uppdaterade denna tråden skrev jag att oljan i lådan förhoppningsbis skulle bytas nästa helg, det dröjde till förra helgen innan det byttes någon olja i den lådan... :poke:
Självklart var det inte bara att skruva av sump och filter och sen på med det nya utan först fick vi rikta upp kanterna på sumpen, såg ut som att bultarna dragits åt lite i hårdaste laget men det löstes med hammare och mothåll.

Före
Bild

Efter
Bild

Avgassystemet är fixat det med, finns dock inga bilder på det.
Har även sysselsatt mig med att fixa så att alla kontrollampor som ska slockna faktiskt slocknar, då jag efter att ha åkt runt i en svinlåg A4 som förvisso är en quattro så fyrhjulsdriften finns ju där, kommit fram till att jag saknar en hög bil och vill få denna igenom en besiktning.

Upptäckte även en sak som fick både mig och pappa att tänka om det verkligen ska se ut sådär idag när jag var under bilen. Det är en platta mellan växellåda och motor som ser lite liten ut. Bifogar bild som är tagen framifrån på förarsidan. Kanske finns någon som ser om det är rätt eller fel.

Bild

Skriv svar