Ernie's rörhög..

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av klirre » mån jun 24, 2019 13:35

Den blev riktigt bra :tumbup: ska bli kul att se den i helgen :jump:
If in doubt, Flat out!

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av Lone Wolf » fre sep 06, 2019 22:01

Såg rörhögen åka förbi idag ( på kärra)
jäklar vilket jobb du har lagt ner, bra kämpat

mycket inspirerande :beer:

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av ernie » fre sep 06, 2019 22:26

Lone Wolf skrev: fre sep 06, 2019 22:01 Såg rörhögen åka förbi idag ( på kärra)
jäklar vilket jobb du har lagt ner, bra kämpat

mycket inspirerande :beer:
Ja idag var jag och körde bilen på rullande landsväg för effekt mätning. Visst såg det fränt ut med smådäcken :lol:
Kommer en uppdatering snart.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av Lone Wolf » lör sep 07, 2019 11:33

Super-7 stuk :tumbup:
Körde du hos c-parts?

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av ernie » sön sep 08, 2019 3:37

Lone Wolf skrev: lör sep 07, 2019 11:33 Super-7 stuk :tumbup:
Körde du hos c-parts?
Nej inte c-parts jag va hos en i Floby.

Det va visst längesen jag uppdatera här.
Jag har fått ordning på alla smågrejer så som parkeringsbroms, hastighetsmätare, lampor, startspärr och diverse annat som var kvar att göra innan bes. Hittade felet med soppapumpen som uppkom efter första körningen, det va en o-ring i regulatorn som hade gått sönder. Lätt fixat men jag köpte en ny bosch pumpenhet iaf.

Va o körde lite i sandlådan i Skövde :mrgreen:
Bild

Har gjort ett nytt tanklock i plast då det i alu blev lite tajt i gängorna så det kände som det skulle kunna skära.
Har fixat en ny databox så jag kan regga den med E85. Även amatörbyggda bilar drabbas av bonus malus systemet med tok hög skatt men den blir lägre på etanol.

Gjorde SFRO slutbes och bullerprov förra veckan med gott resultat. Framblinkers satt för nära halvljuset och så hade jag inte gjort materialintyget på rätt sätt då jag inte fått det papperet. Sen så måste jag ha ett effekt intyg på motorn pga att den inte är original längre. E85 annat insug och grenrör. Insug och grenrör va väl "ok" utan intyg men med E85 gick det inte. Så det var jag och gjorde för någon dag sen.

Fick montera smådäcken för bilen är för bred för rullarna annars. Jag gissade att det skulle va runt 250-260 i motorn pga den är 15år gammal och 23K mil plus att E85 tar endel effekt när min motor inte riktigt är optimerad för det. Men det blev 218hk på hjulen och 320hk i motorn så den är ganska frisk trots många mil. Grenrör och insug har nog gjort lite nytta iaf när det är 295hk original.
100hk i drivlineförlust men det skottar på rätt bra i skogen ändå :woot:

Bild

Så nu väntar jag på att SFRO ska göra klart alla papper så jag kan boka regbes. Det är tyvärr mycket väntan när man håller på med sånthär men det är det värt i slutändan.

Det blir inte mer bilder för det är så osmidigt att fixa det. Finns mer bilder i min fb byggtråd.
Senast redigerad av ernie den lör mar 07, 2020 0:42, redigerad totalt 1 gånger.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av ernie » mån sep 30, 2019 20:50

Drog ut på tiden lite med papperen från SFRO men det löste sig. Så förra veckan va jag i Göteborg och gjorde reg bes men jag hade sett fel på mina sidoblinkers. Dom va märkta 2 o inte 5 som dom ska så det fick jag ombes på sen så ville dom inte tolka det som öppen bil när det satt tak på. Så i morse var jag på återbesök utan tak och med rätt blinkers så nu är den godkänd och helt gatlegal :D :D
Nu är det bara att vänta på ägarbeviset och regplåtarna sen blir det nog lite vägåka :woot:

Bild

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av klirre » mån sep 30, 2019 21:34

Fy fan så gött :woot: Stort grattis till det :beer:
Inte alla som byggt en bil från grunde :D

Mvh
If in doubt, Flat out!

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av Lars 9k » lör okt 05, 2019 23:01

Instämmer med Klirre, stort GRATTIS till en fin bil och ett väldokumenterat bygge!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Ernie's rörhög..

Inlägg av ernie » lör mar 07, 2020 0:36

Tack, lite sent kanske :lol:

Långt mellan uppdateringarna men det har inte hänt så mycke mer än att jag använt bilen ganska mycket. Det mesta har funkat väldigt bra. Har böjt 2 panhardstag och det har dragit med sig ett par kylfläktar annars har det inte vart några större konstigheter.

Kallt som fan när det är 6-7grader men det blev några vändor på vägen innan vintern.
Bild

Gjorde en rätt tråkig åka med film i början på December :lol:


Har haft lite problem med att det ibland pyser luft på insidan av fälgarna när ja åker under 0,8 i däcken. Värkar som att trepador däcken är kända för detta. Läste att det funka bra med ett eller två varv med gorilla tape på fälgarna så jag prova det och det värkar funka.
Bild

Råkade köra ner i en grop som jag inte såg, så nu är första vurpan gjord med denna bilen.
Bild

Bild

Första veckan i Februari va vi och kolla King of the hammers så nu finns det lite inspiration och några nya delar
Nu blir det ny kam, ventilfjädrar, stötstänger, holley sprut, oljepump, kamkedja, converter, vajerstyrt gasspjäll istället för elspjället och lite sånt :D
Bild

Det blir ofta lite geggigt...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skriv svar