Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Inlägg av kumpe » lör jun 26, 2021 18:32

En novis behöver tips...
Fick en idé att ta med ungarna en dag på semestern och kolla på Sweden Offrad Tour. Har inte varit på dessa evenemang förut, utgår från Järfälla väster om Stockholm så tänkte mig något av eventen inom typ 15 mils avstånd.
Finns det nån av banorna som är mer eller mindre lämplig för att kunna ta sig runt och kolla på lite när folk kör, även med barn i släptåg?
Finns det även nåt event i närheten där det finns snällare trails eller liknande som man klarar av med omoddade bilar? (Kör en Suzuki Grand Vitara gen3)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Inlägg av Iznogoud » lör jun 26, 2021 21:37

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Re: Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Inlägg av kumpe » lör jun 26, 2021 22:46

Iznogoud skrev: lör jun 26, 2021 21:37 https://www.swedenoffroad.com/program/
Jo jag har kollat på var/när dom kör, frågan var mer vilka events som skulle vara lämpliga att ta med barn på om man bara skulle vilja vara åskådare.
Om det finns några hyfsat lättillgängliga platser att titta på delar av banorna. Detta framgår inte riktigt i programmet eller på banornas hemsidor så vitt jag kan se.
Detsamma gäller möjligheten att köra nån lättare bana med standardbil, det finns info på vissa av banornas hemsidor att sådana finns, men vet inte om dom ingår i SOT?
Därför vore det bra att höra från nån som har lite koll.

Fredde_1986
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 04, 2014 16:54
Ort: Enköping

Re: Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Inlägg av Fredde_1986 » sön jun 27, 2021 10:39

Botkyrka eller strägnäs eller rörken uppsala är nog dom som ligger närmast o då är nog botkyrka den som är mest publik vänlig.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Hjälp en novis: kolla på SOT med ungarna

Inlägg av Iznogoud » sön jun 27, 2021 11:43

Är bra för diskussionen om länk till evenemanget finns, kan inte uttala mig om träffar utanför mitt område men i stort sett alla träffar här är publikvänliga om man har lämplig klädsel. Finns risk för smuts efter spåren :mrgreen:
Uppsala är stort, så där kanske det inte är möjligt att gå längs banan någon längre sträcka?

SOT brukade ha flera svårighetsnivåer på banorna om området tillät det, är SOT på befintliga körområden finns oftast möjlighet att tassa runt även med enklare fordon.

Dock innebär offroadkörning oftast mer än många tror, har haft flera som provat på våra enklare spår ( sett till ett normalt anpassat offroadfordon ) och tyckt de vara för svåra.

Ett av Gestrike Offroads forntida SOT hade en normal skogsbilväg där en grävmaskin dragit upp revor/kullar tvärs över vägen ( 1Dm djup/höjd ca, ) på det enklaste spåret, det var för SVÅRT klagade flertalet deltagare då :weird:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar