Vill ändra spårvidd hur ?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av joker_fly » lör jun 05, 2021 10:12

Hallå alla nytt 4x4 projekt på g
Frågan är vem snackar man med för att få ändrad spårvidd inskrivet i reg beviset ?

Tanken är längre A armar
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av Iznogoud » lör jun 05, 2021 16:56

Vad mer tänker du ändra, drivaxlar/axel?

SFRO är väl de du kontakta först innan besiktning om du ska ändra bilens konstruktion annat än med normal höjning som mig veterligt inte behöver reggas om den är gjord inom normala gränser.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av joker_fly » sön jun 06, 2021 17:56

typgodkända bilar får man inte ändra spår vidden mer än typ 15mm /påträffas du med mer eller mindre än det så är det regbes/ vad jag har förstått

Jag vill ändra 75mm per sida =)
blir en lättare höjning på köpet, då original a armar pekar lite neråt (längre armar högre bil)
Längre a-armar fram med allt som hör till drivaxlar styrstag osv (bak blir det spacer eller väldigt custom offset på fälgarna)
Vid ett senare tillfälle kanske axel byte
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av Iznogoud » sön jun 06, 2021 20:48

Ptja... Har besiktat och kört med vinsch, däck utanför skärmkanter, bytta bärarmar till uppenbart ej original, men fabriksbyggda och aldrig hört ett pip om att jag måste reg,besikta.
Kompisen fick faktiskt en muntlig kommentar och anmärkning på papper vid besiktning om att karossen inte räckte till för att täcka slitbanan på däcken, inte att däcken var för breda :mrgreen:

Både jag och kompisen har bytt till besiktningshjul några gånger, och fått frågan vart de riktiga hjulen är, och uppmaning att besikta med dom istället då bes,hjul bara ser fånigt ut.
Närmsta en åthutning jag kommit var en fråga från polisen i de Grå bussarna som faktiskt vet vad de talar om, om jeepen verkligen var besiktad med den vinschen som satt fram. Ja sade jag ärligt, ( dock ej reggad ) sedan var det inget mer med det.

Tror mycket av tolkningarna hänger på vad för typ av fordon som besiktas, en vardagsbil eller hobbybil som besiktas för att kunna köras lagligt till de träffar som den är byggd för.
Vinsch ska mig veterligt reggas in då axeltryck mm ändras, men har aldrig hört någon som gjort det på snart 20År i skogen.
Sedan hänger det mycket på vem som besiktar, och om denne faktiskt kan se skillnad på vad som är original och inte.

Tror inte det är ett drömyrke att vara bes,tekniker varför det är många yngre som arbetar på stationerna, och en 740 kan de nog utantill medans en Volvo Valp eller Jeep Cherokee med smörjbara leder överallt och bladfjädrar är dem helt främmande kunskapsmässigt.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

bloodwheel
Forumräv
Inlägg: 872
Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
Ort: norra skåne

Re: Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av bloodwheel » lör jul 24, 2021 21:54

e visst ett drömyrke.... :poke:
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40

volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00

karlon
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 11, 2021 12:35

Re: Vill ändra spårvidd hur ?

Inlägg av karlon » tor sep 23, 2021 13:54

Prestavba rozchodu koľají je zmena jedného rozchodu koľají na iný. Môže to byť potrebné, ak je náklad príliš ťažký na existujúci rozchod koľaje alebo ak majú železničné vozne širší rozchod ako existujúci rozchod koľaje. Prestavba rozchodu sa môže časom stať menej dôležitou v dôsledku vývoja systémov s premenlivým rozchodom, nazývaných aj systémy automatickej zmeny rozchodu koľají.

Skriv svar