Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Hej jag har köpt en l200 -99.
Den har bara ett batteri. Men plats för 2. Vad gör de för skillnad? Bör jag sätta i ett till?
Hur fungerar startspärren? Går den att koppla förbi om den börjar krångla? Har inget problem med den än (ta i trä) men avskyr att bli stående för en elgrej som krånglar....
Är de mekpump i den? Aldrig ägt en diesel tidigare. Och har läst både och. 4d56 med 99hk
Den har bara ett batteri. Men plats för 2. Vad gör de för skillnad? Bör jag sätta i ett till?
Hur fungerar startspärren? Går den att koppla förbi om den börjar krångla? Har inget problem med den än (ta i trä) men avskyr att bli stående för en elgrej som krånglar....
Är de mekpump i den? Aldrig ägt en diesel tidigare. Och har läst både och. 4d56 med 99hk
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99
L200 -99
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Ingen som kan svara? Behöver inte kunna svara på allt, men nånting?
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99
L200 -99
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Om 12V bil behövs 2 paralellkopplade ( eller ett dedikerat startbatteri och ett "fristående" förbrukningsbatteri ) batterier om motorn är tungstartad vid ex,vis kallt väder eller om du har extra strömförförbrukare som riskerar dra ur ett enkelbatteri. Alternativt att du har en 24V bil som då behöver 2 seriekopplade 12V batterier.
Startspärrar går mycket sällan att koppla förbi för gemene man, vore inte mycket till startspärr annars...
Gick en sevärd fransk dokumentär på SVT för typ 10År sedan om hur enkelt det var att stjäla bilar med startspärr/larm, även om bilarna utvecklats sedan dess så har nog biltjuvarna också hängt med i "skolan".
Och idag med keyless system på bilarna är det nog enklare än någonsin att stjäla en bil för den som vill.
https://www.flashback.org/t1515679
Startspärrar går mycket sällan att koppla förbi för gemene man, vore inte mycket till startspärr annars...
Gick en sevärd fransk dokumentär på SVT för typ 10År sedan om hur enkelt det var att stjäla bilar med startspärr/larm, även om bilarna utvecklats sedan dess så har nog biltjuvarna också hängt med i "skolan".
Och idag med keyless system på bilarna är det nog enklare än någonsin att stjäla en bil för den som vill.
https://www.flashback.org/t1515679
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Du behöver inte två batterier, det var tillval i ett vinterpaket i vissa länder men är standard på Svensksålda.
Du får mer Ah med två så klar och minskar risken att den inte startar vintertid.
Dock så är ju original 2*65Ah batterier och har du bara ett 65Ah batteri så är det lite klent för en gammal dieselsnurra. Brukar vara runt 95Ah batterier på dieslar med bara ett batteri original.
Startspärren har jag aldrig hört att dom skulle krångla på dessa så låt det vara så länge det funkar
Du får mer Ah med två så klar och minskar risken att den inte startar vintertid.
Dock så är ju original 2*65Ah batterier och har du bara ett 65Ah batteri så är det lite klent för en gammal dieselsnurra. Brukar vara runt 95Ah batterier på dieslar med bara ett batteri original.
Startspärren har jag aldrig hört att dom skulle krångla på dessa så låt det vara så länge det funkar
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Tack för svaren
Kan man plocka lös batteriet på dom här för att tex svetsa rost eller får nyckeln/ startspärren spel då? Tänkte vi hade en diesel Skoda från 02 som man fick koda om nyckeln på om man lyfte minuspolen på.
Kan någon av er svara på pumpfrågan?
Kan man plocka lös batteriet på dom här för att tex svetsa rost eller får nyckeln/ startspärren spel då? Tänkte vi hade en diesel Skoda från 02 som man fick koda om nyckeln på om man lyfte minuspolen på.
Kan någon av er svara på pumpfrågan?
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99
L200 -99
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
det var inga problem med startspärren på den jag svetsade på iallafall... men ingen garanti tyvärr!!
om det finns en gasarm och gasvajer på bilen så är väl pumpen mekanisk...
men kommer inte ihåg hur det är på dom där...
om det finns en gasarm och gasvajer på bilen så är väl pumpen mekanisk...
men kommer inte ihåg hur det är på dom där...
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Händer inget alls om du tar bort batterierna, min står utan jämt(Huvudströmbrytare) och den har fler databoxar än din.
Är mekanisk pump på din.
Är mekanisk pump på din.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Några frågor om l200 -99 (batterier, startspärr)
Tack Danneb då ska jag börja svetsa!
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99
L200 -99