Hej.
Skulle vilja ha ett par 16" stålfälgar som är 6-7" breda med 5x130 och ca ET60 samt ett centerhål för mercedes, dvs Navhål på 84.1.
Nu tycks det vara helt omöjligt att hitta en sån fälg. Det bästa jag hittar är med ET30, och dom sticker ut ca 3 centimeter för mycket.
Renault Master fälgarna har rätt bultmönster och ET värde men ett navhål på 89. Finns det några direkta nackdelar att ha en centrumring/navring på en overlander/expeditionsbil? Självklart e det bättre utan, men har letat fälgar och kan inte hitta nån. Finns med 15" men då är det svårt att hitta bra 235/85 däck som har tillräckligt hög rating.
Navring, stålfälg och lätt offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Navring, stålfälg och lätt offroad
LR 110 td5 & 200tdi pickup
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Navring, stålfälg och lätt offroad
Har ALDRIG haft navringar på någon av mina bilar.
Trots för stort CB på flera fälgar.
Konorna på fälgskruvarna/-muttrarna styr upp och centrerar fälgarna.
Du bör se upp med så att du får rätt skruvar/muttrar.
Det finns till att börja med koniska och sfäriska säten i olika fälgar.
Dessa säten kräver rätt muttrar/skruvar.
Härutöver finns det fälgar som helt plan botten och muttrar/skruvar som har påvalsad tjock bricka.
Inget problem med att visuellt avgöra mutter/skruvtyp.
Dock är det viktigt vid muttrar/skruvar med bricka se till att CB och nav överensstämmer.
I det fallet hjälper det inte med navringar av plast.
Har sett navringar av plast som varit i så många bitar att de inte är värda namnet.
Navringar är, enligt min åsikt, ett sätt för gummigubbar att sko sig på okunniga bilägares bekostnad.
Trots för stort CB på flera fälgar.
Konorna på fälgskruvarna/-muttrarna styr upp och centrerar fälgarna.
Du bör se upp med så att du får rätt skruvar/muttrar.
Det finns till att börja med koniska och sfäriska säten i olika fälgar.
Dessa säten kräver rätt muttrar/skruvar.
Härutöver finns det fälgar som helt plan botten och muttrar/skruvar som har påvalsad tjock bricka.
Inget problem med att visuellt avgöra mutter/skruvtyp.
Dock är det viktigt vid muttrar/skruvar med bricka se till att CB och nav överensstämmer.
I det fallet hjälper det inte med navringar av plast.
Har sett navringar av plast som varit i så många bitar att de inte är värda namnet.
Navringar är, enligt min åsikt, ett sätt för gummigubbar att sko sig på okunniga bilägares bekostnad.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Navring, stålfälg och lätt offroad
Är det inte 5x130 på MB Sprinter? De bör väl ha högt inpressningsdjup...
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Navring, stålfälg och lätt offroad
Navring på stålfälg har jag aldrig sett, brukar väl mer vara på alufälgar man kör det (ofta eftermarknadsfälgar som är till olika bilar med samma bultcirkel men olika navhål). Jag säger som "gubbstrutten", är det bara koniska muttrar/bultar och man är noga med att spänna dem jämnt och försiktigt så att de centreras, så är det ingen fara. Har tex och har haft flera 4x4 som haft bolt-on-spacers (både för att bredda och för att i vissa fall byta bultcirkel) och dessa har aldrig haft centrerings-läpp, utan centrerats med muttrarna. Aldrig varit några problem. Och har svårt att tänka mig att det är en liten plastring som tar hela tyngden, nog bara för att hjälpa fälgen på plats. (Och aldrig på en stålfälg).
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99