Draganordning - typskylt.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Draganordning - typskylt.
Behöver nya draganordningar nu för tiden inte vara försedda med typskylt?
Har köpt en ny draganordning av fabrikat Steinhof.
Finns ingen typskylt.
Vet att mycket förändrats, bl a är "A3:an"(begränsad registreringsbesiktning) borta.
Numera fritt fram för kleti och pleti att montera draganordning.
Frånvaron av typskylt tolkar jag som att draganordningar inte behöver typbesiktas och att det följaktligen är fritt fram för vem som helst att tillverka sin egen draganordning.
Hur är det?
Har köpt en ny draganordning av fabrikat Steinhof.
Finns ingen typskylt.
Vet att mycket förändrats, bl a är "A3:an"(begränsad registreringsbesiktning) borta.
Numera fritt fram för kleti och pleti att montera draganordning.
Frånvaron av typskylt tolkar jag som att draganordningar inte behöver typbesiktas och att det följaktligen är fritt fram för vem som helst att tillverka sin egen draganordning.
Hur är det?
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Draganordning - typskylt.
Har läst hos Transportstyrelsen att såväl bil som dragkula ska vara typbesiktade(och godkända).
Samma sak står hos ASB.
Eftersom ASB numera inte har någon teknisk avdelning så får man vända sig till någon besiktningsingenjör på någon besiktningsanstalt, enligt personalen på ASB:s "centralvakt".
Fick telefonnummer till 3 besiktningsanstalter.
Försökte nå alla 3 i går utan framgång.
Vände mig ånyo till "centralvakten" hos ASB.
Där tog en person upp min fråga och var jag kunde nås och lovade att någon skulle höra av sig.
Ingen har när detta skrivs hört av sig.
Finns någon besiktningsingenjör här på 4x4 SWEDEN?
Min fråga är: Ska typskylt med data finnas på dragkulan eller ej?
Om inte - varför då kräva att dragkulan ska vara typbesiktad.
Är ju bara att tillverka en dragkula själv och låna/kopiera en monteringsanvisning.
Eller?
Samma sak står hos ASB.
Eftersom ASB numera inte har någon teknisk avdelning så får man vända sig till någon besiktningsingenjör på någon besiktningsanstalt, enligt personalen på ASB:s "centralvakt".
Fick telefonnummer till 3 besiktningsanstalter.
Försökte nå alla 3 i går utan framgång.
Vände mig ånyo till "centralvakten" hos ASB.
Där tog en person upp min fråga och var jag kunde nås och lovade att någon skulle höra av sig.
Ingen har när detta skrivs hört av sig.
Finns någon besiktningsingenjör här på 4x4 SWEDEN?
Min fråga är: Ska typskylt med data finnas på dragkulan eller ej?
Om inte - varför då kräva att dragkulan ska vara typbesiktad.
Är ju bara att tillverka en dragkula själv och låna/kopiera en monteringsanvisning.
Eller?
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Draganordning - typskylt.
Om de inte har ändrat det nyss så får man bygga eget drag, men man får då max 1500kg i släpvikt.
Samma borde gälla för ett köpt drag utan typskylt.
Samma borde gälla för ett köpt drag utan typskylt.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Draganordning - typskylt.
Var nyligen på station och pratade med bes ingengör. Och vill man ha mer än 1500 så bör man ha grejer med typskylt och ev instalationsanvisning samt dokument frå biltilverkare om godkänd dragvikt. Sen som vanligt så är vissa väldigt nitiska och andra är det inte så i slutändan kommer det skilja från bil till bil ändå.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.
ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet.

-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Draganordning - typskylt.
Måndag 2020-08-17 kontaktades bilprovningens "sambandscentral" och fick veta att de inte har någon teknisk avdelning.
Tekniska frågor besvaras av besiktningsingenjörer ute på anstalterna.
Kontaktade 3 anstalter: Strängnäs, Kartrineholm och Södertälje.
Ingen anstalt svarade på telefon.
I stället kopplades jag tillbaka till "sambandscentralen".
Pratade med 4 trevliga handläggare i Dalarna.
Den jag sist talade med lovade att mejla till anstalternas respektive besiktningsingenjörer att kontakta mig.
Tio(10) dagar har gått utan kontakt.
Skamligt!!!!!
Skrev till Transportstyrelsen och frågade hur det förhöll sig med fast anbringad ID och data på dragkula.
Fick snabbt svaret att draget ska vara typgodkänt och att uppgift härom ska vara fast anbringad på draget för att kunna godkännas vid en besiktning.
Sedan 2013 är det, som bekant, fritt fram för var och en att på en typgodkänd bil montera en typgodkänd dragkula - men båda kraven måste uppfyllas.
Om inte kommer bilen att underkännas vid ordinarie besiktning, om besiktningsteknikern kollar efter typskylten, vilket hen obligatoriskt enligt besiktningsprogrammet är skyldig att göra, men inte finner någon typskylt.
Draganordningen, fabrikat Steinhof, är såld av ett större bilreservdelsföretag.
Företaget hävdar att det går bra att besikta utan typskylt, vilket Transportstyrelsen skriver är fel.
Håller, sedan några veckor tillbaka, på och "förhandlar" med det stora och kända bilreservdelsföretaget.
Fortsättning följer!
Tekniska frågor besvaras av besiktningsingenjörer ute på anstalterna.
Kontaktade 3 anstalter: Strängnäs, Kartrineholm och Södertälje.
Ingen anstalt svarade på telefon.
I stället kopplades jag tillbaka till "sambandscentralen".
Pratade med 4 trevliga handläggare i Dalarna.
Den jag sist talade med lovade att mejla till anstalternas respektive besiktningsingenjörer att kontakta mig.
Tio(10) dagar har gått utan kontakt.
Skamligt!!!!!
Skrev till Transportstyrelsen och frågade hur det förhöll sig med fast anbringad ID och data på dragkula.
Fick snabbt svaret att draget ska vara typgodkänt och att uppgift härom ska vara fast anbringad på draget för att kunna godkännas vid en besiktning.
Sedan 2013 är det, som bekant, fritt fram för var och en att på en typgodkänd bil montera en typgodkänd dragkula - men båda kraven måste uppfyllas.
Om inte kommer bilen att underkännas vid ordinarie besiktning, om besiktningsteknikern kollar efter typskylten, vilket hen obligatoriskt enligt besiktningsprogrammet är skyldig att göra, men inte finner någon typskylt.
Draganordningen, fabrikat Steinhof, är såld av ett större bilreservdelsföretag.
Företaget hävdar att det går bra att besikta utan typskylt, vilket Transportstyrelsen skriver är fel.
Håller, sedan några veckor tillbaka, på och "förhandlar" med det stora och kända bilreservdelsföretaget.
Fortsättning följer!

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Draganordning - typskylt.
Nää! Fortsättning följer inte. Jag har givit upp. Använder draget utan svanhals och kula. Specialkrok tillverkad och monterad i svanhalsfästet. Men har med svanhalsen i bilen - om den skulle behövas.
Företaget i fråga, som inte ger sig, är skruvat.se.
Kollade vad andra kunder tycker om företaget.
Överensstämmer med min uppfattning.
Som grädde på moset har dom sänkt priset på draget flera hundra kronor.

Företaget i fråga, som inte ger sig, är skruvat.se.
Kollade vad andra kunder tycker om företaget.
Överensstämmer med min uppfattning.
Som grädde på moset har dom sänkt priset på draget flera hundra kronor.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
