Hej,
Någon som vet hur diffen fungerar på fördelningslådan i läge 2H på k2500 4*4 6.2d aut 1989.
När man kör på 2H så spinner bara bakhjulet på förarsidan om man ex står på is underlag, är det så den ska bete sig?
Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989
Om du inte har en spärr i bakaxeln så ska bara ett hjul snurra när man kör i läget bakhjulsdrift, standard för typ alla bilar som är bahjulsdrivna.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989
Sen kan bilen vara utrustad med standard öppen diff eller olika varianter av diffbroms, den vanligaste på truckar är en centrifugal styr, den skall du vara försiktig med så den inte greppar när du står och spinner vilt med ett hjul, då kan du behöva en ny bakaxel sen.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989
Det är precis som Danne skriver.
Mer specifikt för din bil är att du inte har någon diff i fördelningslådan, så den är bara bakhjulsdriven i läge 2H.
Dessa brukar dock ofta ha en slung-diff(gov-lock) i bakaxeln, men de är väldigt benägna att gå sönder eller så tar lamellerna slut i dem.
Den ska inte gå i förrän det ena hjulet snurrar med ca 10? Km/h snabbare än det andra hjulet, så om du bara har smygtestat så kanske den funkar utan att du vet det.
Du kan se om du hade en från början om du har med koden G80 i RPO-listan i handskfacket.
Mer specifikt för din bil är att du inte har någon diff i fördelningslådan, så den är bara bakhjulsdriven i läge 2H.
Dessa brukar dock ofta ha en slung-diff(gov-lock) i bakaxeln, men de är väldigt benägna att gå sönder eller så tar lamellerna slut i dem.
Den ska inte gå i förrän det ena hjulet snurrar med ca 10? Km/h snabbare än det andra hjulet, så om du bara har smygtestat så kanske den funkar utan att du vet det.
Du kan se om du hade en från början om du har med koden G80 i RPO-listan i handskfacket.
Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989
Tack för svar...