Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
- Ort: Södermanland
Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Anledningen att jag frågar här är att andra forum går bet och jag tror att dom flesta tänka ur lådan personerna finns här
Jag har en 2,2L Opel motor där jag byte ut den mekaniska bränslepumpen som sitter på toppen Den har i uppgift att höja trycket på bränslet för insprutningen. Jag får bra gnista och bra tryck . Men bilen startar inte och jag får blöta stift. Jag planerade den där mekaniska pumpen var . Förs kommer tank pump sen ledningen till bränsle tryck regulator en den nya el pumpen sen går det in i insprutnings railen.
Borde jag söta den innan tryck regulator eftersom den mekaniska har ett bestämt tryck vid olika varv tal . Eller sitter det någon mer styrning som reglerar insprutnings tiden för mängden av bränsle till cylindern.
Pumpen är en 044. Bör räcka till 600hk så 150hk är den tillräckligt för.
Någon som vet jag går bet på detta.
Anledningen att jag frågar här är att andra forum går bet och jag tror att dom flesta tänka ur lådan personerna finns här
Jag har en 2,2L Opel motor där jag byte ut den mekaniska bränslepumpen som sitter på toppen Den har i uppgift att höja trycket på bränslet för insprutningen. Jag får bra gnista och bra tryck . Men bilen startar inte och jag får blöta stift. Jag planerade den där mekaniska pumpen var . Förs kommer tank pump sen ledningen till bränsle tryck regulator en den nya el pumpen sen går det in i insprutnings railen.
Borde jag söta den innan tryck regulator eftersom den mekaniska har ett bestämt tryck vid olika varv tal . Eller sitter det någon mer styrning som reglerar insprutnings tiden för mängden av bränsle till cylindern.
Pumpen är en 044. Bör räcka till 600hk så 150hk är den tillräckligt för.
Någon som vet jag går bet på detta.
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Startade den innan bytet?
tänder den etc eller blir det bara sura stift?
tänder den etc eller blir det bara sura stift?
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
- Ort: Södermanland
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Den fungerade dåligt med den trasiga original pumpen. När jag satte på el pumpen vill den inte tända .
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Den elektriska pumpen ger ett konstant men för högt tryck?
Den mekaniska ökar trycket med varvtalet... dvs mekaniskt styrt så den lever sitt eget liv utan ECU eller annan styrning
Det blir kanske/troligen för mycket bränsle då den elektriska inte kan variera trycket...
Opel... huuu - går det inte att hitta en mekanisk pump på skroten, antar att en ny är svindyr om det ens går att få tag i?
Den mekaniska ökar trycket med varvtalet... dvs mekaniskt styrt så den lever sitt eget liv utan ECU eller annan styrning
Det blir kanske/troligen för mycket bränsle då den elektriska inte kan variera trycket...
Opel... huuu - går det inte att hitta en mekanisk pump på skroten, antar att en ny är svindyr om det ens går att få tag i?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
- Ort: Södermanland
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Ja precis som jag trodde. Behövde bara en bekräftelse. Ja pumpen finns inte begagnad. Nu är den hutlöst dyr. Så jag kommer renovera den gamla.
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Kollat e-bay? opel, vauxhall
Är det en sådan här pump?
https://www.ebay.com/itm/OPEL-VAUXHALL- ... 0005.m1851
Är det en sådan här pump?
https://www.ebay.com/itm/OPEL-VAUXHALL- ... 0005.m1851
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
- Ort: Södermanland
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Dessvärre är det en sådan. Funderar på att renovera den gamla. Kostar 1000 kr pluss arbete. Inte det roligaste man kan göra i garaget.
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
- Ort: Södermanland
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Dessvärre är det en sådan. Funderar på att renovera den gamla. Kostar 1000 kr pluss arbete. Inte det roligaste man kan göra i garaget.
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Är den gammal? med tanke på dagens bränsle kvalité, etanol och andra alkoholer som utgör minst 50% av dagens bensin så kanske det är för "torrt/strävt" och slitaget ökar, en sådan där pump borde väl egentligen hålla hela bilens livslängd.
Commonrail har väl räddat dieslarna då de inte behöver spridarpump längre (tycker dieseln ibland luktar T-grön avfettning, inte fotogen).
Commonrail har väl räddat dieslarna då de inte behöver spridarpump längre (tycker dieseln ibland luktar T-grön avfettning, inte fotogen).
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Om den levererar för högt tryck, inte möjligt att stoppa i en som levererar lägre tryck?
Något sådant här?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036622
Något sådant här?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036622
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Det knepiga är väl att den skall kunna variera trycket med varvtalet som jag förstått det, mängden beroende på belastning kanske styrs av spridarnas tid? om det nu styrs alls utan då får man använda växellådan.Fisketorp skrev: ↑tor mar 19, 2020 19:59 Om den levererar för högt tryck, inte möjligt att stoppa i en som levererar lägre tryck?
Något sådant här?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036622
Sådant här hittar man nog bara på Opel... hade de inte bara kunnat styra spridarnas tid som alla andra?
En beggad på e-bay går på över 3000kr och den kanske också är nära haveri?
https://www.ebay.com/itm/OPEL-VAUXHALL- ... 0290.m3507
och en ny på e-bay 8000kr ... bilens värde x 4 ?
https://www.ebay.com/itm/NEU-ORIGINAL-K ... 0005.m1851
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Så det är inte någon elektronisk styrning av spridarna?
Hoppas en renovering löser det hela
Hoppas en renovering löser det hela
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Det finns inget sug. Överföringspumpens bypass kan vara blockerad av skräp eller vara trasig. Detta kan orsakas av skräp i bränslet och att pumpen inte har en sil eller ett filter. Om det finns ett filter, se till att det är klart, rengör och ta bort skräp vid behov och inspektera silens tätning.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån maj 10, 2021 14:34
Re: Varför funkar inte bränsle pump konverteringen.
Tack för informationen. I världen och i vissa länder är ekonomin väldigt instabil och jag förstår detta med mitt eget exempel. Min lön har sänkts. Jag började förresten spela på casinot igen och tjänade till och med lite extra. På https://toppcasinonorge.com/nettcasino/ läste jag användbara recensioner om bästa norska onlinecasinon och bestämde mig för att återuppta mitt spel.