Besiktningens fokusområden vart år
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Besiktningens fokusområden vart år
Hej bilvänner!
Besiktade bilen i fredags, gick bra med höjningssats monterad, jag gruvade lite för besöket - ska erkännas.
Jag hade justerat lyset med en stående planka 5 meter framför vilen, med sänkningen ritad med streck. Uträknat utifrån % satsen stämplad på strålkastarhuset, funkade hahahaha...
Har nyligen även besiktat min släpvagn från 1974 med gott resultat, fastän fjädring på släp skulle kollas hårdare i år.
Jag minns några områden som besiktningen sägs ha fokuserat på genom åren..
EGR ventil - typ 1988
Varningstriangel - typ 1995
Losstagbar dragkula - 2000 talet
Ramnummer - några år sedan
Fjädring på släpvagn - detta år
Någon som minns fler såna här "det här ska vi titta nogrant på i år" från besiktningen?
- Fyll på med sånt ni minns, bara för kul!
Tjing/RedNek
Besiktade bilen i fredags, gick bra med höjningssats monterad, jag gruvade lite för besöket - ska erkännas.
Jag hade justerat lyset med en stående planka 5 meter framför vilen, med sänkningen ritad med streck. Uträknat utifrån % satsen stämplad på strålkastarhuset, funkade hahahaha...
Har nyligen även besiktat min släpvagn från 1974 med gott resultat, fastän fjädring på släp skulle kollas hårdare i år.
Jag minns några områden som besiktningen sägs ha fokuserat på genom åren..
EGR ventil - typ 1988
Varningstriangel - typ 1995
Losstagbar dragkula - 2000 talet
Ramnummer - några år sedan
Fjädring på släpvagn - detta år
Någon som minns fler såna här "det här ska vi titta nogrant på i år" från besiktningen?
- Fyll på med sånt ni minns, bara för kul!
Tjing/RedNek
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Besiktningens fokusområden vart år
Minns inte årtalet, men när xenon lamporna blev vanliga var det nogranna med att automatiska höjdinställningen fungerade. Alltså att ljusbilden gick upp och ner när man startade bilen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktningens fokusområden vart år
4 saker som jag inte kan tidsbestämma, men tror jag tar dem i tidsordning.
A. Dubbla bromsljus(minns bl a "Baggen" som tidigare hade bromsljuset kombinerat med skyltlyktan).
B. På bilar måste finnas dubbla ID/VIN. En primär och en sekundär. Primär stansad med minst 7 mm höga tecken. En fram och en bak. Som mitten räknades B-stolpen. I förkommande fall primära på chassiet(ramen) och sekundära på karossen. En "kutym" (som de flest följde) var att det primära skulle stansas på ramens högra yttre eller ovansida bakom eller i närheten av höger framhjul. Innan räckte det med skruvad metallskylt(som i en del fall utgjordes av aluminium som vittrade sönder/bort). Stora problem med bl a HD som hade motornumret som ID/VIN, och som ej var stämplat på ramen(förenklar för dem med rymligt samvete och som har svårt att skilja egen eller andras ägodel).
C. Parkeringsbromsen måste fungera på minst 2 hjul(tidigare räckte det med ett hjul - men fortfarande accepteras parkeringsbroms på fördelningslåda/kardanaxel)(Alla erfarna vet vad som kan hända om man har parkeringsbromsen aktiverad och hissar upp ett bakhjul på t ex en Defender eller äldre Lillsukka - om man inte har differentialspärr aktiverad - räcker inte med torsen eller typ Lock Right) .
D. EU-bestämmelse om "tvåa" om inte skyltbelysningen fungerade(räckte inte med att en av två ljuskällor fungerade).
Kommer inte på flera i skrivande stund.
A. Dubbla bromsljus(minns bl a "Baggen" som tidigare hade bromsljuset kombinerat med skyltlyktan).
B. På bilar måste finnas dubbla ID/VIN. En primär och en sekundär. Primär stansad med minst 7 mm höga tecken. En fram och en bak. Som mitten räknades B-stolpen. I förkommande fall primära på chassiet(ramen) och sekundära på karossen. En "kutym" (som de flest följde) var att det primära skulle stansas på ramens högra yttre eller ovansida bakom eller i närheten av höger framhjul. Innan räckte det med skruvad metallskylt(som i en del fall utgjordes av aluminium som vittrade sönder/bort). Stora problem med bl a HD som hade motornumret som ID/VIN, och som ej var stämplat på ramen(förenklar för dem med rymligt samvete och som har svårt att skilja egen eller andras ägodel).
C. Parkeringsbromsen måste fungera på minst 2 hjul(tidigare räckte det med ett hjul - men fortfarande accepteras parkeringsbroms på fördelningslåda/kardanaxel)(Alla erfarna vet vad som kan hända om man har parkeringsbromsen aktiverad och hissar upp ett bakhjul på t ex en Defender eller äldre Lillsukka - om man inte har differentialspärr aktiverad - räcker inte med torsen eller typ Lock Right) .
D. EU-bestämmelse om "tvåa" om inte skyltbelysningen fungerade(räckte inte med att en av två ljuskällor fungerade).
Kommer inte på flera i skrivande stund.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Besiktningens fokusområden vart år
Fick leta upp ramnumret på Pajeron i år med, men förra ägaren har varit så klurig att han har satt eltejp över och sedan underedes massa över, svår att hitta igen men numret syntes fint när man drog bort tejpen.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktningens fokusområden vart år
Jag har gjort likadant på flera bilar.
Man borstar rent ch.nr-instämplingen med roterande mässingsborste.
Fyller i tecknen med tusch.
Torkar bort "överflödet".
Sprejar över med klarlack.
Apterar en eltejp över.
Men jag har INTE underredsmassa över eltejpen.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Besiktningens fokusområden vart år
Funkar bra