Var köpa "bra" skruv?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Var köpa "bra" skruv?
Hej
Var köper ni skruv och fästelement till era fordon?
Jag har köpt blankförzinkat (FZB) på biltema för det mesta när jag behövt något men är så trött på att det rostar direkt.
När sexvärt krom förbjöds och gulkromateringen (som stod emot korrosion) i princip försvann hittade väl bilindustrin andra lösningar; passiveringar med olika typer av sealers, zink-nickel, zink-järn osv. men det finns ju inte att köpa som enkel privatperson.
Rostfritt funkar kanske ibland men det är ju dyrt, svagare än 8.8 och gängorna skär ihop så fort det kommit lite smuts i.
Vill inte skruva fast t.ex. winch-kofångare med skruv som antingen rostar bort eller som inte håller rätt hållfasthetsklass.
Någon som hittat ett bra alternativ?
Var köper ni skruv och fästelement till era fordon?
Jag har köpt blankförzinkat (FZB) på biltema för det mesta när jag behövt något men är så trött på att det rostar direkt.
När sexvärt krom förbjöds och gulkromateringen (som stod emot korrosion) i princip försvann hittade väl bilindustrin andra lösningar; passiveringar med olika typer av sealers, zink-nickel, zink-järn osv. men det finns ju inte att köpa som enkel privatperson.
Rostfritt funkar kanske ibland men det är ju dyrt, svagare än 8.8 och gängorna skär ihop så fort det kommit lite smuts i.
Vill inte skruva fast t.ex. winch-kofångare med skruv som antingen rostar bort eller som inte håller rätt hållfasthetsklass.
Någon som hittat ett bra alternativ?
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Var köpa "bra" skruv?
Varmgalvade 8.8 skruv finns i de flesta järnaffärer.
Som föregående talare så är det varmförzinkat som gäller, dom matta skruvarna.
Till er andra också, håll er borta från rostfria skruvelement om inget annat föreskrivs
//John
Till er andra också, håll er borta från rostfria skruvelement om inget annat föreskrivs
//John
-
- Beroende
Swedol har i lösvikt som håller bra kvalitet, både 8.8 och 12.9. Brukar bli billigare eftersom man bara köper det man behöver. Och de har lite grövre grejor, upp mot 16mm osv.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Forumräv
För min del köper jag bra/riktiga skruvar hos Mariefreds Järnhandel.
Enda "riktiga" järnhandeln inom rimligt avstånd, sedan järnhandeln i Strängnäs lades mer.
Jag skulle aldrig, för utsatta ställen, köpa omärkta helgängade skruvar av typ varuhus/Biltema/JULA/Mekonomen säljer.
Enda "riktiga" järnhandeln inom rimligt avstånd, sedan järnhandeln i Strängnäs lades mer.
Jag skulle aldrig, för utsatta ställen, köpa omärkta helgängade skruvar av typ varuhus/Biltema/JULA/Mekonomen säljer.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.