CV-knutar till kardanaxeln

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1147
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Gustavsson » mån dec 31, 2018 22:02

Bygger ny bil och får väldigt kort bakre kardan med ganska branta vinklar som ett vanligt knutkors inte kommer tycka om.
Tanken kom att bygga med CV-knutar i båda ändar, både vid FD-lådan och bakaxel. Nån som byggt så eller vet någon bil som har det original.
Vet att flera bilar har CV-knut alt. dubbelknut vid FD-låda och vanligt knutkors vid bakaxeln. Men finns det i båda ändar?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 590
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av gubbstrutten » tis jan 01, 2019 8:35

Nyare Niva har inte längre knutkors i bakre kardanaxeln.
Tror det är någon form av CV-knutar.
Rubicon :smoke:

Iznogoud
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Iznogoud » tis jan 01, 2019 16:44

CV knutar på Jeep kardaner har väldigt kort livslängd i offroadsammanhang...
Måste vara bättre att satsa på en dubbelknut och vanliga knutkors i en delbar k-axel.

https://www.ebay.com/itm/Double-Cardan- ... :0&vxp=mtr
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 5.2 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 etanoldriven, original dragbil
https://sandvikensjeepklubb.se/

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5342
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Grottulf » ons jan 02, 2019 13:08

Dubbelknut är en form av CV-knut, även om vinkelhastigheten inte är riktigt lika konstant som på en sådan CV-knut med kulor, som man brukar se på drivaxlar mm.

Jag tror inte det har funnits original på någon bil med dubbelknut i båda ändarna.
Men det är fullt möjligt att göra det.
Tom woods säljer såna kardaner bla.
Men är det möjligt så är det bättre att vinkla upp bakaxeln i stället så pinjongen pekar mot f-lådan, så man bara behöver dubbelknut vid f-lådan.
För det gör ju också att man får upp placeringen på bakre knuten, så vinkeln vid f-lådan blir mindre.
Det kan göra mer än man tror.

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5342
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Grottulf » ons jan 02, 2019 13:16

Iznogoud skrev:
tis jan 01, 2019 16:44
CV knutar på Jeep kardaner har väldigt kort livslängd i offroadsammanhang...
Måste vara bättre att satsa på en dubbelknut och vanliga knutkors i en delbar k-axel.

https://www.ebay.com/itm/Double-Cardan- ... :0&vxp=mtr
:tumbup: Men bara för att förtydliga, om man vill bygga en egen dubbelknut så behöver man några delar till:
Bild

Användarvisningsbild
Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1147
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Gustavsson » ons jan 02, 2019 14:46

Tack för bra input!
Jag har god koll på vilka typer av knutar som finns och hur de fungerar och klurade även en del på en vanlig dubbelknut oxå, men de bygger ju ganska mkt i längd. Ska man då ha en i varje ändå så blir det knappt nån splines i mellan.

Att vinkla upp piniongen är absolut ett alternativ, men ganska bökigt då jag bygger portaler och alla fästen svetsas i axelröret, dvs omöjligt att justera vinkeln efteråt. Dessutom tappar man ju parallelliteten (klurigt ord!) mellan flänsarna, vilket iofs kvittar om man kör med något annat än vanlig enkelknut.

Vad är det som "dödar" CV-knutarna på cherokee? Jag tänker att tex drivaxlar på vanliga bilar, både fwd och rwd får ju ett rejält mycket högre moment än kardanaxlen, men lägre varvtal.

Tänker isåfall att jag använder tex drivaxlar som utgångsämne för att bygga en kardanaxel med dubbla CV...
Nyare Niva verkar faktiskt ha dubbel CV mellan FD och framdiffen om man kollar bilder på bildelsbasen tex.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Iznogoud
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Iznogoud » ons jan 02, 2019 17:44

De klarar inte de axiella ( blir det så... :vetej: ) krafter som uppstår vid in/utfjädring. Vrid och vinklar klarar de bra, men inte isärdragningar. Gissar att även med en delbar kardan så blir axialkrafterna rätt stora om glidskarven kärvar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 5.2 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 etanoldriven, original dragbil
https://sandvikensjeepklubb.se/

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5342
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Grottulf » ons jan 02, 2019 18:26

Enkelknutar med offset kanske skulle funka?
http://www.4xshaft.com/Super-Flex.asp
Bild

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5342
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Grottulf » ons jan 02, 2019 18:30

Du har redan fast yoke på f-lådan va?
Detta har du säkert redan koll på, men jag nämner det ändå.
Slip-yoke funkar dåligt med kort kardan och stora vinklar, och bygger man om till fast så får man längre kardan och därmed bättre vinklar.

Användarvisningsbild
Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1147
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av Gustavsson » ons jan 02, 2019 19:36

Aha, klart att de axiella krafterna inte är så gynnsamma för en CV-knut, är ju dåligt (eller inte alls) avlastade på det hållet mer än med fett mellan fasta ytor, CV-hus och CV-bollen. Kallas den så? Om inte så döper vi den nu =)

Just ja, knut med offset finns med. Hur blir det med vibrationer i en sån? Borde öka? :vetej:
Jo, det är fast medbringare. Nåt gott att börja med =)

De måtten jag fått är ca 390mm C-C, dvs ca 450-480mm fläns till fläns. Vinkel runt 20 grader.
Idag bygger jag med en 6vxl manuell bmw-låda sammankopplad med hardyskiva till LJ70 FD-låda som är byggd som stand alone nu. Men jag funderar starkt på att backa min idé och dels skaffa en 5vxl låda istället samt bygga ihop lådorna igen som de sitter original på toyota. Då vinner jag ca 80mm på kortare låda samt nästan 100mm kortare övergång mellan lådorna. Problemen blir att få ihop in och utgående axlar med splines osv.. Men det är nog värt tankejobbet att göra det i längden.

Man skulle haft en high-pinion på portalerna =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 590
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: CV-knutar till kardanaxeln

Inlägg av gubbstrutten » tor jan 03, 2019 8:59

Lite O T så hade faktiskt vissa Citroen A-modeller dubbelknutar på vissa marknader på 60-talet, främst den tyska.
Kallades "annanasknutar".
Ett rent helvete att byta knutkors på.
Gissa hur jag vet?
Rubicon :smoke:

Skriv svar